De grijze armada en een beetje cultuur

29 augustus 2016 - Figeac, Frankrijk

Maandag 29 augustus.

Het eten was prima. Nog een glaasje toe en dan de camper weer opzoeken. Eerst de kaarten op tafel. De routekaarten wel te verstaan. We hebben twijfel, blijven we 2 of 3 nachten op deze camping? Na het bestuderen van de kaarten en de campinggidsen zijn we er uit. We blijven 2 nachten en vertrekken dinsdagmorgen in de richting van Nimes. We hebben in de reisgidsen ontdekt dat er in Nimes verschillende romeinse overblijfselen zijn en een groot aquaduct moet zijn, en dat wordt ons doel. Oude gestapelde stenen kijken en mogelijk ook nog wat griffioenen scoren.

Eerst hebben we vanmorgen een poging gedaan serieus uit te slapen. Danny lukte dat tot 7 uur en Grady weet het wakker worden uit te stellen tot 9 uur. Danny doet zijn uiterste best om flink veel te lezen in zijn 2de boek. Zijn doelstelling (3 boeken uitlezen in deze vakantie) wil hij graag halen. {halverwege de middag lukt het hem zijn 2de boek uitgelezen op tafel te leggen} Tussen het lezen in de vroege ochtenduren door, maakt hij ook een rondje over de camping. Wat hem opvalt is de leeftijd van de overige kampeerders. Nu zijn we wel wat gewend vanuit Australië. Daar reizen ook heel veel gepensioneerden voor langere tijd rond over het continent aldaar. Daar worden ze al The Grey Armada (de grijze armada) genoemd. Nu zijn we zelf ook al grijs, maar hebben absoluut nog niet de leeftijd van de gemiddelde kampeerder op dit moment op deze camping. Laten we het er op houden dat we de gemiddelde leeftijd aardig naar beneden trekken.

Na een stevig ontbijt en een bak koffie trekken we onze oerdegelijke Gazelles van het fietsenrek en rijden het stadje in. Deze echte Hollandse stalen rossen vallen wel op in het Franse (fiets)verkeer en we hebben dan ook veel bekijks op de weg. Even vergeten, het is maandag en dan zijn heel veel winkels gesloten. Sommigen gaan pas om 10 uur open. Toch wandelen we gezellig door het centrum en herkennen een aantal plekken van 20 jaar geleden. Het museum waar de steen van Rosette ligt, de kiosk waar we altijd een krantje haalden, het plein waar jeu de boules werd gespeeld (en Danny ook nog een keer heeft meegedaan). Even langs de VVV. Er rijdt ook zo’n toeristentreintje door de stad. Dit hebben we al in heel veel steden gedaan, dus laten we het hier ook maar gaan doen. Blijkt dat het treintje pas rijdt bij 5 betalende personen en de ritten die nu gemaakt worden allemaal zijn voor geboekte gezelschappen. Kom over een uurtje nog maar eens terug om te bekijken of er voldoende boekingen zijn. Nee dus. We zijn de enige 2, dus gaat het feest niet door. Wel vinden we een heel leuk klein museum. Hotel medieval de la Commanderie des Tempeliers. Een toren uit de 13de eeuw met als doel een toevluchtsoord voor pelgrims in die tijd. Helemaal teruggebracht in oorspronkelijke staat. Het is niet groot, maar geeft een leuke indruk van die tijd. We krijgen ook nog een korte uitleg (in prima verstaanbaar Engels overigens) van de huidige beheerder van de toren. Erg leuk, en dat midden in de stad, in een winkelstraat. De toren heeft als naam de toren van de griffioen: onverwacht dus al een eerste griffioen gescoord.

Daarna nog even boodschappen doen voor het avondeten en dan lekker onderuit. Lezen, puzzelen, schrijven en route plannen. Straks eten koken, vakantiehap: voor intimi aardappels met spekjes, ui en kaas. Vanavond nog een keer de route doornemen en vast voor een groot deel de camper weer reisklaar maken.

1. Henk Stoopendaal:
    31 augustus 2016
    Het is een feest om te lezen hoe jullie je vakantie doorbrengen.
    De wijze waarop Dan verslag doet spreekt me erg aan.
    Op geen enkel moment krijg je de indruk dat jullie je ergens druk om maken. Dat lijkt mij de beste manier om je vakantie te vieren.
    Hier loopt alles op rolletjes.
    De stomerij doet wat je van ze verlangt.
    En nog betaalbaar ook. Geniet, geniet want het is zo weer voorbij.
    Adieu.