Dagje Giethoorn en de Weerribben

1 september 2021 - Giethoorn, Nederland

woensdag 1 september 2021

De keuze was gisterenavond snel gemaakt. Eerst in de ochtend op de fiets naar Steenwijk (ook een vestingstad) en dan doorrijden naar Giethoorn en een bootje huren. Lekker zelf varen.

We ontbijten bijtijds en stappen dan op de fiets. Danny gooit de planning om. Eerst naar Giethoorn en dan Steenwijk. Na een kleine 10 kilometer fietsen, en verkeerd gereden te hebben, zoeken we een verhuurbedrijf van fluisterbootjes op. Maar eerst koffie. Dat kan gelukkig beide bij een welbekend hotel net buiten de kern van Giethoorn. We krijgen uitleg over mogelijke routes en  hoe we het bootje kunnen varen. We kiezen voor een route van ongeveer 2 uur. We varen door een schitterend natuurgebied. De Weerribben. Slootjes mag je het noemen, maar het is fantastisch. Lekker tussen de landerijen door. Na ruim drie kwartier komen we aan bij een grote plas. Schuin oversteken, had de bootjesverhuurder gezegd. Dat doen we dan maar. Rechts afsteken via vaart nummer 5 en dan kom je vanzelf in het toeristisch gedeelte van Giethoorn. (Je weet wel, daar waar Bert Haanstra de film Fanfare heeft opgenomen, met in de hoofdrol Albert Mol). En dan begint het. Met heel veel bootjes door die smalle vaarten. De ene stuurman wat meer ervaren dan de ander. Dus goed opletten. Niet te snel willen, goed sturen en voldoende afstand proberen te houden op het bootje voor je, maar ook op die achter je vaart. Het gaat stapvoets. Danny weet het bootje goed te sturen en we varen zonder problemen verder. Rondom ons heen zien we de nodige capriolen, zoals die ook vaak op het www te zien zijn.

Na iets meer dan 2 uur varen leveren we het bootje weer in en stappen nog even op de fiets om terug te gaan naar het toeristische gedeelte. Ook maar even een terrasje opzoeken om iets te eten voor de lunch: grand café Fanfare, hoe kan het ook anders? Smaakte heerlijk. Dan de fietsen weer opzoeken en nog even richting Steenwijk. Doen nog een paar kleine boodschappen, pakken nog een terrasje en fietsen weer richting camping. Voorzichtig vast weer het een en ander opruimen. Stoelen, tafel, krukjes, luifel. En dan straks toch maar even kijken naar Noorwegen – Nederland. We zijn benieuwd wat het gaat worden. Ook nog plannen maken voor morgen. Zoals het er nu uitziet valt de keuze op Arnhem, maar zeker weten doen we het nog niet. We zullen morgen wel zien.