Griffioenen scoren

7 september 2015 - Perugia, Italië

maandag 7 september 2015

Even een verzoek van pa Stoopendaal inlossen. Gisteren hebben penne gegeten, pasta dus.

Vanmorgen hebben we eerst ontbeten in de bar van de camping. Was wel heel erg basic, maar wat mag je verwachten voor 2 euro? Het smaakte in ieder geval goed en we gingen met een gevulde maag op pad.

Even een stukje wandelen naar de bushalte en dan een wilde rit naar de binnenstad van Perugia. Niet dat de chauffeur zo hard of onveilig reed, maar het wegdek was gewoon erbarmelijk slecht. Na een ritje van een kleine 20 minuten komen we aan bij het station. Dan met de mini-metro naar het oude centrum. Deze mini-metro zijn kleine voortuigjes op een soort monorail. Ze stoppen elke 2 minuten op de halte en kunnen met een beetje passen en meten ongeveer 30 personen per rijtuig vervoeren. 3 haltes te gaan naar de top. Achteraf zijn we blij dat we deze metro hebben genomen en niet zijn gaan lopen. Waren we vast nu nog niet terug geweest op de camping. Was een heel erg steile klim geworden.

Als we uitstappen op station 1, moeten we ons even oriënteren. Even een beetje gokken en op goed geluk lopen we het oude centrum ven Perugia binnen.  Snel langs bij de VVV voor een goede platte grond. Het is maar goed dat de batterij van de camera goed is opgeladen. Al snel worden de eerste griffioenen gevonden en er zullen er nog tientallen volgen. (een paar foto’s zijn geplaatst) We struinen lekker door het oude centrum. Grady op jacht naar griffioenenfoto’s en Danny op zoek naar tastbare spullen met een griffioen.

De rugzak vult zich langzaam. Beker, theelepel, pin, koelkastmagneet, sleutelhanger en uiteindelijk nog een mooie handgemaakte kaart. Dan is het tijd voor een broodje. Weten we te scoren bij een van de vele kleine winkeltjes in brood, pizza  en snacks. We eten alles lekker op zittend op één van de trappen op het plein van de 4de november, tegenover de kathedraal. We lopen nog een deel door de oude stad naar beneden, richting station 2. Dan nemen we de mini-metro naar station 4 en gaan we op zoek naar de juiste bus. Gelukkig is een buschauffeur in gegaan op de charmes van Grady en wees hij ons de juiste opstapplaats. Weer lekker hobbelen terug en dan op tijd uitstappen.

We zoeken weer lekker de zon op. Eerst uitrusten van de wandeling door de stad. Glaasje erbij. Soms een beetje lezen, maar vooral ontspannen. Dan plannen maken voor morgen. Eerst een klein stukje terug op de route. Bezoek aan Assisi en dan op zoek naar een camping in Siena.

Straks weer lekker eten in het restaurant van de camping. Benieuwd wat de kaart vandaag te bieden heeft.

1. Henk Stoopendaal:
    7 september 2015
    Mooi die griffioenen. En op bijzondere plaatsen. Mooi hè dat het zoeken naar deze beelden is ontstaan vanuit je studie oudheidkunde. Wat mij bezighoudt is: zijn er ook soorten die ergens voor dienden.
    En nog wat: lekker eten is heel belangrijk.
    Italië staat er voor. Maar dat wisten jullie natuurlijk wel.
    Tot morgen.
  2. Jacqueline de Koning:
    9 september 2015
    hoi,hoi wat een heerlijke verhalen weer om te lezen. Ben een beetje jaloers hoor! Maar het is jullie van harte gegund. Wij zijn afgelopen juli ook voor het eerst echt wezen camperen. We zijn ook besmet met het virus. Nog heel camper plezier.