Geen inspiratie en terug naar het oude honk

14 september 2020 - Woerden, Nederland

Maandag 14 september 2020

Danny had gisteren geen inspiratie om te schrijven. Komt wel vaker voor bij schrijvers volgens hem.

Even terug naar de zondag. Het is natuurlijk op Urk waar we staan, dus volgens goed christelijk gebruik, alles dicht. Niets mis mee. Maar wel iets om rekening mee te houden.

Na een korte fietstocht komen we aan in de haven van Urk. Eerst even bootjes kijken. Dan ook nog weer even op de fiets door het oude gedeelte van Urk. Uiteindelijk vinden we een restaurant wat wel open is. Snel een bak koffie. Nog een beetje rondkijken en dan terug naar de camping. Lekker relaxen. Beetje TV kijken en dan even wat lekkers eten in het restaurant. Daarna alvast zoveel mogelijk inpakken. Nog even wat lezen, een spelletje en dan al weer gaan slapen.

Vanmorgen rustig opgestaan. Lekker ontbijten met vers gebakken broodjes. Nee, niet door onszelf, maar afgehaald bij de receptie en vers gebakken in de keuken van de camping.

Het is erg vochtig geweest vannacht. Alle ramen zijn zelfs aan de binnenkant beslagen. Eerst nog even afwassen. Dan de laatste dingen inpakken en dan gooien we de motor weer aan de gang. Plan voor vandaag: richting Woerden en geen kilometer snelweg. Een heel groot deel lukt dat. Een klein stukje om de Flevopolder te verlaten en een klein stukje rondom Utrecht. Met name dat laatste stuk kent Danny vanuit enkele van zijn gereden motortochten.

Onderweg stoppen we in Bunschoten – Spakenburg. Met een beetje mazzel vinden we net buiten het centrum een prima parkeerplek waar we het busje ruimschoots kunnen parkeren. Camera op de rug en rustig teruglopen naar het centrum. We zoeken een terras voor een bak koffie. Lukt al snel. Dan op weg naar de “oude haven”. Hier liggen meerdere oude botters. Erg leuk om te zien. Ook nog een oude scheepswerf. Er worden geen nieuwe botters meer gebouwd, alleen maar gerepareerd of gerestaureerd. Op een zeker moment zien we en bord op de kade staan. Mogelijkheid om mee te varen op een oude botter. En ja, wat doe je dan wanneer je allebei in de Botter in Barendrecht gewoondshebt? Natuurlijk, opstappen. Een mooi tochtje van een uur. Wanneer we wegvaren uit de oude haven, blijkt het alleen geen botter te zijn, maar een daarvan afgeleid schip. Hoe het precies heette, weten we even niet meer. Maar het tochtje was leuk.

Nadat we weer van boord gingen hebben we het busje weer opgezocht. Snel weer proberen de route op te pakken. Richting Baarn, Soest, Den Dolder, Zeist en dan toch weer een stukje snelweg. Daarna weer snel weer van de Rijksweg af. Via Harmelen naar Woerden. Inmiddels kennen we daar aardig de weg. Ook vooral omdat Grady hier vandaan komt. Eerst even wat visaas kopen, nog een paar boodschappen en dan staan we al snel midden in het centrum van de kaasstad Woerden. Onze laatste camping deze reis. Nog heel veel plannen voor de komende dagen.

Voor het avondeten gooien we de grill weer aan de gang. Inmiddels heeft Danny de hengels al weer visklaar gemaakt. Na het avondeten nog even te voet het centrum in. Het is op loopafstand Grady haalt oude herinneringen op. School hier, ziekenhuis daar, ook nog een gymzaal. We eten een, nee snoepen, nog even een ijsje en zoeken dan het busje weer op. Dan de gebruikelijke avondrituelen. Schrijven, lezen, spelletje en slapen. Morgen weer verder.

1. Marlous:
    14 september 2020