Aan alles komt een eind

14 september 2016 - Saarburg, Duitsland

woensdag 14 september 2016

Gisteren hebben we een kort ritje gemaakt.  Na op het gemak te zijn opgestaan hebben we de camper reisklaar gemaakt en zijn we vertrokken naar Saarburg. Ondanks de geringe afstand is het niet gelukt om de hele route binnendoor te rijden. We moesten echt een stukje snelweg meepakken. Na iets meer dan een uurtje rijden, komen we aan in Saarburg. De supermarkt waar we boodschappen willen doen, vinden we gemakkelijk, maar het is inmiddels geen supermarkt meer. Ook hier in de stad is dus het een en ander veranderd. Dan alsnog maar naar de camping. Komen we gelukkig nog een andere supermarkt tegen. Paar kleine boodschapjes en dan de 12 haarspeldbochten naar boven, naar de camping. We mogen zelf een  plekje uitzoeken. Uiteindelijk komen we op bijna dezelfde plek uit als waar een aantal jaar geleden nog met de vouwwagen hebben gestaan. Plekkie inrichten, bakje koffie, broodje eten, even onderuit en dan een stukje lopen naar de kabelbaan. Met deze kabelbaan naar het dal en daar een lekker ijsje eten. Weer een stukje lopen en met de kabelbaan weer omhoog.

Snel de schaduw opzoeken, de temperatuur gaat ver over de 30 graden. Vooral lezen en niet te veel bewegen. Voor het avondeten doen we gemakkelijk, we eten lekker in het restaurant op de camping. Daarna al weer lezen en we sluiten de avond af met een spelletje. Wel zorgen we er voor dat alle ramen en duikluiken open staan. Uiteraard zijn wel alle horren dicht. We proberen toch nog een beetje aangenaam te slapen terwijl de temperatuur vannacht boven de 20 graden blijft. Pas laat in de vroege ochtend zal deze zakken naar rond de 18 graden.

We hebben besloten om vanmorgen ook weer de kabelbaan te nemen, om naar het dal te komen. Alleen gaan we niet zo laat op de dag. Dit vanwege de te verwachten temperaturen, opnieuw  ruim boven de 30, en dan wandel je niet meer zo lekker. We lopen het oude centrum door. Bekijken de winkels en besluiten om even verderop aan de Saar een terras op te zoeken voor al weer een bak koffie. Vlak bij het terras zit een museum, het klokkengietersmuseum. Het blijkt dat Saarburg gedurende een langere periode een belangrijke stad is geweest voor het klokkengieten. De gieterij is niet meer in bedrijf, maar gezien de inrichting, en alle materialen die er nog staan, kunnen ze er zo weer starten en binnen enkele dagen weer de eerste klokken gieten. Was in ieder geval een leuke onderbreking van onze wandeling. Even na het middaguur nemen we de kabelbaan weer omhoog en we wandelen de laatste kilometer op het gemak (aangepast tempo) terug naar de camper. En wat doe je dan? Broodje eten, glaasje drinken, hangen in de schaduw en lezen. Het lukt Danny om zijn 4de boek uit te lezen. Een record, 4 boeken in  4 weken tijd? Misschien wel. Over het laatste boek is hij erg enthousiast. Het geeft hem veel inspiratie, zegt hij. Ook geeft hij aan dat dit boek verplichte kost moet zijn voor (aankomende) managers. Het boek gaat over Peter van Uhm en zijn periode binnen Defensie en hoe hij daar leiding heeft gegeven.

Ook vanavond eten we in het restaurant van de camping, we nemen het ervan. Daarnaast is het ook veel te warm om zelf te koken. Na het eten maken we de camper weer reisklaar. We pakken zo veel mogelijk in en ruimen binnen de rommel een beetje op. Morgen komt er een einde aan onze Tour de France. Iets meer dan 350 kilometer voor de wielen en dan zijn we weer thuis.

Terugkijkend op de afgelopen 4 weken hebben we niets te klagen. Alle dagen mooi weer gehad, met 3 weken lang overdag temperaturen rond, of ver boven, de 30 graden. 3 nachten enige neerslag. Alleen de eerste paar dagen veel wind. Mooie campings gehad, leuke plaatsen en steden bezocht. Mooie dingen gezien en eigenlijk geen enkele tegenslag gehad. Helaas, ook aan een mooie vakantie zit een einde. Als we morgen in de loop van de middag thuiskomen, is het een kwestie van even doorpakken. Camper leeghalen, van binnen en buiten schoonmaken en vrijdagmorgen vroeg ons huisje van de afgelopen weken weer inleveren. En dan? Vanaf maandag weer de gang van zaken, werken dus, oppakken. Maar vooral ook plannen maken voor de volgende reis. Ja, plannen hebben we al, we moeten ze alleen nog even uitwerken. Daarover later meer.

En dan nu de eindstanden:
- kilometers ongeveer 3700 na het inleveren, weliswaar minder dan ons gemiddelde
- vissen, onveranderd 19 - 13 voor Grady (met ook de grootste en kleinste vis)
- skipbo: 21 – 27 voor Grady, Danny +27 (bijna zoals gebruikelijk)
- boeken: 4 voor Danny (trots) en 15 voor Grady
Danny heeft toch nog iets gevonden waarmee hij heeft gewonnen. In de vakantie heeft hij bijna 200 sudoku’s opgelost en Grady geen één.

Iedereen weer heel veel dank voor het volgen, geven van reacties en het “liken”. Wij vonden het weer leuk om jullie allemaal mee te nemen in onze reis. Tot de volgende trip.

1. Henk Stoopendaal:
    15 september 2016
    Prachtig was het om alles in boekvorm te lezen. Heb met jullie meegenoten van alle zaken die hebben gespeeld.
    Dit soort vakanties zou veel mensen gunnen.
    Ik zou schrijven: WELKOM THUIS. En bedankt voor de vele verhalen.
  2. Elly:
    15 september 2016
    Wat een leuk reisverhaal ,ook dit keer erg genoten van alle belevenissen .Jammer dat we weer een jaar moeten wachten .groetjes Kees &Elly