Een mooie dag om te verplaatsen.

31 augustus 2021 - Giethoorn, Nederland

dinsdag 31 augustus 2021

Dat spelletje van gisterenavond heeft Danny geen extra’s gebracht. Zijn achterstand is dan wel gelukkig niet groter geworden, maar na 2 potjes gelijk gebleven. Toch baalt hij daarvan. Wellicht dat dat zijn nachtrust heeft beïnvloed. Hij slaapt weer slecht en ziet menig tijdstip op zijn horloge voorbij komen. Rond en uur of 7 vindt hij het genoeg. Hij gaat zijn bed uit en gaat proberen voorin een beetje relaxt te lezen.

Het is buiten erg mistig en dat heeft ook gevolgen voor de binnenkant van de ramen van de camper. Er staan de nodige ramen op ventilatiestand. Dus aan de binnenkant is het ook behoorlijk vochtig. Snel zo veel mogelijk open zetten. Gelukkig breekt de zon al snel door en verdwijnt de mist en drogen de ramen ook snel op.

Tegen negen uur rijden we richting de uitgang van de camping. Eerst nog even de watertank vullen en de “vuilwatertank” legen. Dan afrekenen en de bedachte route opzoeken. Gisterenavond hebben we besloten naar een minicamping te gaan tussen Steenwijk en Giethoorn, langs het kanaal Beukers – Steenwijk. Geheel volgens onze gewoontes bellen we niet of zij nog plaats hebben. Dat doen wij zelden. Hooguit alleen voor onze startplaats, en daar is ook vandaag geen sprake van, na ongeveer anderhalve week onderweg te zijn. Soms moet je een risico nemen.

Na een mooie rit, onder een heerlijk zonnetje, dwars door Groningse, Friese en Drentse velden komen we zo rond het middaguur aan bij de bedachte camping. Helaas, volgeboekt. Is ons in de afgelopen negen camperreizen slecht 2 keer eerder gebeurd. Zelfs buiten het seizoen. Eén keer in Italië en één keer bij de Bodensee in Zuid-Duitsland. Gelukkig worden we doorverwezen naar een boeren camping, een kleine kilometer verderop. Daar hebben ze nog wel plek. Sterker nog. We hebben de plek voor het uitzoeken. We krijgen CP-2 (camperplek) toegewezen. Een mooie stek, verhard niet al te ver van het sanitair-gebouw vandaan. Niet dat we het nodig hebben (met alles aan boord), maar het is wel zo prettig.

Nadat we een en ander hebben opgezet volgt een broodje voor de lunch. Maar dan? Wat gaan we dan doen? We hebben geboekt voor 2 nachten en dan volgt dus de keuze-stress. Danny besluit te gaan vissen in het kanaal en Grady stapt op haar stalen ros voor een ommetje door de omgeving. Na ruim 2 uur geen aanbeet of wat dan ook gezien te hebben besluit Danny te stoppen met vissen en wil hij teruggaan naar de camper om zijn vakantie-opdracht verder invulling te geven. Op dat moment komt Grady ook terug van haar fietstocht. Zij heeft een hoop gezien en de wederzijdse ervaringen worden gedeeld.

Nadat de visspullen zijn op geruimd, maken we een korte wandeling over het terrein van de camping, inclusief de stallen. En dan merk je naar ons idee gelijk het verschil tussen een melkveebedrijf en een vleesveebedrijf. Stonden we eerder deze vakantie op een boerencamping dat zich richtte op de vleesindustrie, nu staan we nu op een boerencamping dat zich richt op de melkindustrie. Het ziet er veel opgeruimder uit. Terreinen zijn netje verzorgd, stallen zijn schoner de dieren zijn lijken veel vriendelijker. Zal wel van alles te maken hebben met regelgeving.

Voor het avondeten maakt Danny een heerlijke nasi-schotel. Mede mogelijk gemaakt door een ons wel bekende familie. Het destijds ontvangen cadeau hebben we lekker meegenomen met vakantie en van hetgeen is overgebleven zullen we één van de komende dagen wederom genieten.

Straks maar even kijken wat we morgen gaan doen. Dagje toerist zijn in Giethoorn, eventueel een bootje huren zodat we zelf de Weerribben op kunnen varen of toch iets onder begeleiding van en gids? We gaan het zo uitvechten. Slaap lekker.