Een mooie reisdag

1 oktober 2022 - Pamplona, Spanje

vrijdag 30 september 2022

En koud was het vannacht. Toen we om zeven uur opstonden was het slechts vijf graden. Bakkie thee en koffie en de camper vertrekklaar maken. Alle luiken en kastjes op slot. We hoeven alleen nog maar de stroomkabel en de blokken op te ruimen. Even voor acht uur verlaten we de camping voor een route van bijna vierhonderd kilometer. Op naar Pamplona. De eerste honderd kilometer hebben we prima weer. De zon komt lekker op. Daarna tweehonderd kilometer regen, mist en zelfs een stukje door de wolken.

Onderweg zien we zowel links als rechts van de weg de nodige onweersbuien hangen. We hebben geluk. We rijden er precies tussendoor. We gaan richting de zon. Gelukkig loopt de temperatuur langzaam op. Nog tien kilometer te gaan. We komen langs een groot winkelcentrum. Snel maar even nog wat inkopen doen: hebben we het weekend weer voldoende voorraad van alles.

Niet al te ver daar vandaan vinden we de camping. Even kijken hoe we de camper neerzetten. Het lukt al snel. Danny zet de luifel uit. Helaas blijkt het veel te hard te waaien en dus wordt d luifel weer snel ingedraaid. De groenploeg op de camping is volop aan het werk. De platanen worden stuk voor stuk onder handen genomen. Alle groen gaat met flink zaagwerk naar de grond. En vandaar de bak in. Ze kunnen nu weer rustig vanaf de knot, uitlopen!

Bij de receptie hebben we een mooie plattegrond van de stad en de omgeving gekregen. We kunnen langs de rivier zo de stad in fietsen. Onze Duitse buren bevestigen dat als zij terugkeren van hu ritje naar het centrum.

Achter ons komt ook nog een Nederlands stel staan. Zij hebben een verloopstekker nodig: die hebben we gelukkig nog over, dus ook zij zijn weer geholpen.

Voor het avondeten, gewoon een Hollandse pot: preischotel. Lekker en dan nog even afwassen. De temperatuur zakt toch wel weer heel erg snel. Dus de kachel toch maar weer even aan. Plannen maken voor morgen. Volgens alle informatie is er genoeg te zien. De stierenrennen door de stad zijn beroemd en ook daar zijn bijzondere plekken voor om te bezoeken. We gaan het mee maken.

Dan nu, waarom Pamplona?
Onze (schoon)moeder was voor haar huwelijk in dienst van een familie waar zij zorgde voor de kinderen. We spreken wel over meer dan zestig jaar geleden. En toen mocht zij mee op vakantie, naar Spanje: op naar Pamplona. Drie opgroeiende kinderen, Kees, Mieke en Linda, en de ouders, Jas en Lien. Met z’n zessen in de auto, een Peugeot waarin ook nog de tent met bijbehoren een plaats had. Hoe hebben zij destijds gedaan? Het was in elk geval toen een hele onderneming. Nu hebben we door heel Frankrijk en Spanje allerlei snelwegen. Had je die toen al? Moeders kijkt er altijd nog met veel plezier op terug. En dat was voor ons een goede reden om hier een tussenstop te maken. Een beetje familiehistorie terughalen.

1. Frank:
    1 oktober 2022
    Dat was waarschijnlijk in de tijd dat geluk nog heel gewoon was. Lekker genieten, heel langzaam komen jullie weer richting Holland.
  2. Tiny poel:
    1 oktober 2022
    Leuk het Pamplona verhaal zolang geleden had je ook geen gordels nodig en er gingen best veel mensen in 1 auto goede reis morgen