Oude auto’s, oude stenen en een oud plein.

16 september 2022 - Salamanca, Spanje

vrijdag 16 september 2022

Opgestaan met camping vol mist en een temperatuur van amper 15 graden. Al snel breekt de zon door en loopt de thermometer naar boven de 25 graden. Lekker korte broek, t-shirtje. Genieten hoor.

Inmiddels zijn we twee weken onderweg. Is het al tijd voor een tussenevaluatie? Nee, doen we nog niet. Vanochtend nog even contact gehad met de huisoppas. Alles verloopt daar goed, dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Fijn. Wel lijkt de stapel post al aardig op  te lopen. De stapel zal nog wel groter worden.

Grady heeft gisteren weer het benodigde voorbereidingswerk voor het bezoek aan de stad gedaan. Platte grondje erbij en even aantekenen wat waar te vinden is.

Even na tien uur gooien we de fietsen aan de gang over het aangegeven fietspad (door de medewerker van de receptie). Soms is het even een beetje zoeken naar de juiste route, maar uiteindelijk komen we wel uit in het centrum. Helaas het verkeerde deel. We zouden eerst naar een museum gaan. Ja we doen ook aan cultuur. Telefoon erbij, en op naar de andere kant van de stad. We gaan naar een mobiliteitsmuseum. Vooral auto’s en enkele fietsen en meerdere motoren. Er staan ongeveer 140 voertuigen in het totaal. Het museum is overigens gevestigd in een voormalig fabriekspand. De tentoonstelling is erg overzichtelijk en het is erg stil in het museum. Auto’s vanaf het begin vorige eeuw tot prototypes van deze eeuw. Danny is helemaal gelukkig. Direct na binnenkomst staat er een brandweerauto die hier in de stad heeft gefunctioneerd van 1928 tot zelfs 1995. Bijna onvoorstelbaar. Ook nog een bijzondere Mercedes, die van het Spaanse Koninklijk huis. Verleng, gepantserd en super de luxe ingericht met TV, Video, CD, elektrisch te sluiten gordijnen en nog heel veel meer.

Vlak voor het eind van de route nog 2 voormalige F1-wagens, waar bekende coureurs in zouden hebben gereden. Volgens de bijgeplaatste bordjes in ieder geval wel.

Dan op weg naar de kathedraal. Even de weg oversteken. Eigenlijk zijn het twee kathedralen, de oude en de nieuwe zoals ze het hier noemen. Waar in de meeste steden de nieuw op de oude kathedraal wordt gebouwd na brand of verval, staan ze hier naast elkaar. We beginnen in de nieuwe. Opnieuw veel schilderijen en andere kunst. En opnieuw veel goud en edelstenen die de altaren van de verschillende kapellen versieren. Dan lopen de via een deur door naar de oude. Ook deze kathedraal is indrukwekkend, vooral door het grote verschil in stijl. Deze stamt uit de middeleeuwen en is vooral versierd met schilderingen en eenvoudige beelden. Daarna komen we in het bijbehorende klooster waar ook weer vele verhalen verteld worden.

Na ruim twee uur is het tijd om wat te gaan eten. Het is inmiddels Spaanse lunchijd: 14.00 uur. We trekken naar het Plaza Mayor. Midden 18de eeuw ontstaan. Het plein doet ons denken aan Venetië, Parijs, Barcelona en Siënna. We vinden een leuk stekkie en parkeren de fietsen bijna midden op het plein. We hebben lekker gegeten: gekozen voor tapas, hoe kan het anders in Spanje. En de echte ham ontbreekt natuurlijk niet! Nog even een rondje over het plein en dan de fietsen weer pakken. Dan ook nog oude stenen kijken. Iets buiten het centrum ligt een Romeinse brug. Ja, die kunnen we natuurlijk niet overslaan. Even kijken.

Hier vandaan vinden we gemakkelijk de route weer terug naar de camping. Na nog geen half uur trappen parkeren we de stalen rossen weer achter de camper. Kunnen we ze er daarna weer gemakkelijk opladen op de fietsendrager.

We besluiten om niet te gaan vissen. Lekker chillen onder de luifel en genieten van het gestuntel van andere campinggasten. En dat gaat helemaal lukken.

Dan langzaamaan denken aan het avondeten. We hebben bedacht om ook deze avond weer in het restaurant van de camping te eten. Ons eetschema past zich geleidelijk aan aan de mediterrane tijden. Lunch rond een uur of twee en diner niet eerder dan een uur of zeven of zelfs later. Ook Danny gaat dit  gelukkig goed af. Normaal lunch om twaalf uur en diner rond een uur of zes. Dit is het afgelopen jaar zijn vaste ritme geworden waarbij zich als gevolg van zijn diabetes het beste voelt. Mogelijk ook ingegeven doordat we (veel) later ontbijten dan gebruikelijk, zeven uur.

Om een uur of zeven lopen we naar het naastgelegen campingrestaurant. Helaas volgeboekt. We kunnen pas om half negen terecht. Oké. Het is niet anders. Dus nog even terug naar de camper. Beetje lezen en de tijd volmaken. Wanneer we uiteindelijk terecht kunnen op het terras, mogen we bestellen. Het eten wordt snel gebracht en smaakt overheerlijk. We delen de bestelde gerechten. We genieten.

Na het eten terug naar de bus. Alvast een en ander klaar maken voor de reis van morgen. Doelbestemming Merida, wel weer over de snelweg. Bijna 300 kilometer te gaan. Volgens de voorbereiding van de persoonlijke reisleidster is dit een stad met veel Romeins verleden. Dus wel weer veel gestapelde oude stenen maar uit een andere tijdsperiode. We kijken er naar uit. Nog wel even het adres van de camping vinden. Lukt niet een, twee, drie. We zien morgen wel verder.

1. Mylène:
    17 september 2022
    Het klinkt allemaal heerlijk! Goede temperatuur, lekker eten en mooie dingen zien!
    Camper + elektrische fiets in Nederland waren jullie al gewend maar in het buitenland.... Dit geeft vast een extra dementie aan de vakantie!
  2. Els:
    17 september 2022