Probleem oplossend vermogen, nog een traditie en weer cultuur.

31 augustus 2016 - Nîmes, Frankrijk

woensdag 31 augustus 2016
Een paar dagen voor vertrek geeft de altijd meereizende computer problemen met het opladen. Nog snel even langs de winkel waar de computer is gekocht, en die willen hem opsturen naar de fabrikant. Lijkt ons geen goed idee, dus nemen we de computer maar weer gewoon mee naar huis. Hoe moeten we alle volgers dan op de hoogte houden van onze ervaringen? Soms laadt de accu wel op en soms niet. Er is dus wel degelijk een probleem. In de eerste week in Normandië wordt uitgevonden dat het een draadbreuk moet zijn, in de draad van de oplader. Grady legt een spalk aan met klittenband en luciferhoutjes. Tot nu toe gaat dat gelukkig goed en laadt de computer weer op.
Afgelopen dagen hebben we geconstateerd dat we de verkeerde lader voor de fotocamera hebben meegenomen. En wanneer je veel foto’s maakt, loopt ook deze accu snel leeg. We zijn al enkele dagen op zoek naar een camerawinkel, maar hebben die nog steeds niet gevonden. De hoop was dat we daar de accu konden laten opladen of dat we een alternatieve lader konden aanschaffen. Tot op deze morgen is dat niet gelukt.
Wanneer we met de camper op reis zijn, doen we heel veel op de fiets. Vooral wanneer we iets willen bezoeken of wanneer we boodschappen nodig hebben. In alle reizen, ook zonder camper, hebben we er ook traditie van gemaakt gebruik te maken van het lokale openbaar vervoer. Zo ook vandaag. De bushalte is bij de camping. De bus gaat ieder uur en vlak na het ontbijt zorgen we dat we de bus van even na negen uur hebben. 2 dagkaarten schaffen we aan. Gelukkig spreekt de buschauffeur net zoveel Engels als Danny Frans, maar samen komen ze er uit.
Na een overstap halverwege, komen we midden in het oude centrum uit van Nimes. Naast de arena. Deze arena is inmiddels meer dan 2000 jaar oud en is nog steeds in gebruik. Theatervoorstellingen, maar ook stierengevechten. Toevallig zijn de medewerkers bezig met het opbouwen van de arena voor gevechten voor het komend weekend. Niet dat we voor stierengevechten zijn, maar het geeft wel een aardig beeld hoe een en ander het er uit gaat zien tijdens de komende dagen. We lopen met behulp van een audioapparaat een leuke rondleiding door de arena. Mooie verhalen en het geeft een goed beeld hoe een en ander de afgelopen 2000 jaar in zijn werk ging. Ook weten we hier nog een griffioen voor Grady te scoren. Zat ook in het verhaal tijdens de rondleiding.
Na afloop lopen we de oude stad in. Leuke kleine straatjes, gezellige pleintjes en heel veel verschillende winkels. Uiteindelijk komen we uit bij een modern winkelcentrum. Hier zit ook een bekende Franse elektronicawinkel. Misschien maar even kijken voor een oplader voor de camera. We vinden wel iets, maar kunnen niet vaststellen of de oplader ook werkt. Een verkoopster is bereid om de oplader met onze accu uit te proberen. Wij gaan tussendoor even naar de “gele driepoot”. Daar heb je tenslotte gratis internet en kunnen we de verhalen van de afgelopen 2 dagen publiceren. Daarna snel terug om te kijken of de oplader werkt, en doet ie. Mooi, aanschaffen die oplader en weer een probleem opgelost.
Nog een beetje rondslenteren in de stad en dan de terugweg weer aanvangen. Daar waar we moeten overstappen, is een heel groot winkelcentrum. We doen nog even wat boodschappen voor het avondeten en pakken dan de bus weer. Bij de camper nog even wat lezen en een beetje luieren. Grady zoekt het zwembad op en Danny bewaakt het fort. Na een gemakkelijke avondmaaltijd, de gebruikelijke afwas en een klein handwasje gaan we nog even een glaasje drinken bij de bar en dan misschien nog een spelletje en dan de oren te ruste leggen op de kussens. Morgen weer terug de stad in met de bus. De andere bijzondere Romeinse bouwwerken bekijken.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henk Stoopendaal:
    1 september 2016
    Zoals jullie de vakantie inrichten zal door heel veel mensen niet gebeuren. Het is allemaal zo eenvoudig en toch zien jullie de mooiste dingen. Bijvoorbeeld de bruggen. Wij vinden in Nederland onze bruggen heel bijzonder. Maar als ik jullie foto's bekijk kunnen ze in Frankrijk heel wat bijzondere fabriceren. Geweldig.
    Kleine mankementen worden door jullie eenvoudig opgelost. Lijkt me heerlijk zoals dat gebeurd.