Na regen komt zonneschijn, ook in Wenen.

27 augustus 2018 - Wenen, Oostenrijk

maandag 27 augustus 2018

Na het gebruikelijke ochtendritueel gaan we al snel aan de gang. Inmiddels doet ook de zon haar best om alles op te warmen. De voorspellingen voor vandaag zien er heel goed uit. Heldere lucht en de temperaturen weer richting de dertig graden, geen regen. Om even na negen uur nemen we de lokale trein richting Wenen. We missen net de trein. Waarom? Heel vreemd. De treinen rijden hier op z’n Engels, op het linker spoor en wij waren naar het rechter spoor gelopen. Maar gelukkig hoeven we niet lang te wachten. Eerst maar eens kaartjes kopen. Iedere vijftien minuten gaat er een trein richting stad. Op advies van de camping ergens onderweg uitstappen en overstappen op de metro. Alles lukt.

Wanneer we op onze bestemming uitstappen en met een beetje geluk de juiste uitgang naar het centrum weten te vinden, oriënteren we ons even op de kaart. Direct worden we door een heel vriendelijke meneer aangesproken en vraagt hij wat we zoeken. Even vaststellen waar we staan en hij wijst ons in de gewenste richting. Waar kom je dat nog tegen. We bedanken hem hartelijk. Eén keer rechts, dan doorlopen en we staan midden in het centrum van de stad. Links de opera, we kennen deze wel. Ieder jaar op één januari het beeld van het nieuwjaarsconcert. Verderop de Dom. Dan eerst maar een bak koffie. We kijken lekker naar alle passerende mensen. Er is toch niets mooier dan mensen kijken. Afrekenen en weer verder.

Wat een mooie historische stad is Wenen toch. Overal mooie klassieke gebouwen. Paleizen, kerken, overheidsgebouwen, theaters en winkels. Te veel om op te noemen. Grady is in haar nopjes. Op de diverse gebouwen vinden we griffioenen. Wel zes stuks, dus ook daar gaat ze waarschijnlijk in winnen, ten opzichte van de brandweerbeeldjes. Ook dat went. We struinen een groot deel van het centrum af. Ook krijgen we langzaamaan welk trek in wat te eten. Bij het raadhuis blijkt een groot plein ingericht als zogenaamd foodsquare. Allemaal internationale eettentjes en het maakt niet uit waar je gaat zitten en waar je je eten haalt.

Als zelfbenoemde Aussies belanden we bij een Australisch eettentje. Grady gaat voor de avocado, rijst en tonijn (echt Australisch?) en Danny voor de kangoeroebiefstuk. Heerlijk gegeten en de wespen uit onze buurt weten t houden. Dan verder stappen door het centrum, we maken het rondje af en komen weer uit bij de Hofburg en vandaar bij de Dom. Wat een prachtige en mooi onderhouden stad. Her en der wordt volop gewerkt om het mooi te houden.

Nog even een terrasje pakken en genieten van de mensen die langslopen. Dan zoeken we de metro weer op. Lijn U4. Een paar haltes en dan overstappen op de trein. Dit vinden we ook leuk, doen we bijna bij al onze reizen, gebruik maken van  het lokale openbaar vervoer. Na een kleine twintig minuten zijn we al weer bij de camping. Vanaf het station is het nog geen vijf minuten lopen naar onze stek. Danny doet snel nog even wat boodschappen en voor de rest van de middag is het relaxen. En dan ook nog plannen maken voor morgen.

Op het programma staat een bezoek aan Slot Schönbrunn, in het westelijk deel van de stad. Het is het zomerverblijf van de Oostenrijkse keizerlijke familie. Vroeg op pad, want het schijnt er volgens alle bronnen alle dagen ( zeker met mooi weer) heel erg druk te zijn. Jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers volgens alle info. We zijn benieuwd! Tot morgen.

1. Henk Stoopendaal:
    28 augustus 2018
    Prachtig zoals je de bezienswaardigheden beschrijft en enthousiast over praat. Het is wel een stad die bijna alles in zich heeft. Ben blij dat jullie het zo naar de zin hebben. Zoals bijvoorbeeld het weer. Ga zo door.