Relaxte reisdag en Hollandse pot.

15 september 2022 - Salamanca, Spanje

donderdag 15 september 2022

De wekker gaat om zeven uur. Langzaamaan een beetje opstaan. Vannacht heeft het nog regelmatig geregend. Maar dat geeft ook wel weer een lekker geluid op het dak van de camper. Gelukkig gisterenavond bijna alles al reis klaar gemaakt. Fietsen staan op de dragen, stoelen en krukjes in de garage. We besluiten om niet te ontbijten op de camping. Wel een bakkie koffie en thee. Afwas in de teil in de garage en dan alleen nog de stroomkabel inpakken. We hebben gekozen om zo vroeg mogelijk naar een ons bekende supermarkt te gaan om ruim inkopen te doen. Daar wat lekkers te halen en dan op de parkeerplaatse te ontbijten. Blijkt deze supermarkt, willen geen namen noemen, maar in het Nederlands Kruispunt genoemd, pas om negen uur open te gaan. Dus maar even wachten, wel een half uurtje.

Dan gaan de deuren open. Met het boodschappenbriefje in onze hand gaan we naar binnen. Best wel een uitgebreid briefje. Maar ja, als alles gevonden kan worden, hoeven we de komende dagen even geen boodschappen te doen. En wonder boven wonder kunnen we alles vinden. Snel terug naar de camper. Oké AH, Jumbo, Picknick en wellicht nog meer, leveren af tot in de keuken. Kunnen wij ook. Tot aan de voordeur van de camper. Voorraadkast en koelkast aanvullen en we zijn klaar. Danny haalt nog even koffie en dan gaan we echt ontbijten met een van de meegebrachte broodjes uit de winkel.

Als alles op is, ook nog even tanken. Dan weer dwars door de stad heen, op weg naar de juiste route. Na een paar kilometer zitten we weer op de rijksweg. We schieten al snel op. Eerst richting Palencia en vervolgens Valladolid. Samen oefenen we de namen van de voetbalploegen in deze steden, ook al kennen we ze niet allemaal.

Alleen rondom de laatst genoemde stad is het druk. Als verderop komen wordt het rustiger. Nog honderd kilometer te gaan. Nog steeds alleen maar landbouwgebied langs de weg. Onderweg nog twee stevige regenbuien. We moeten zelfs terug in snelheid, zo hard regent het.

Uiteindelijk bereiken we rond half twee de camping. De camping heeft de naam van die ruiter op het zwarte paard die jaagt op windmolens. Nou, die windmolens hebben we onderweg niet gezien. Na het inchecken mogen we zelf een plekje uitzoeken. De plaatsen zien er niet verkeerd uit. Eerst maar even te voet kijken of we een mooie plek kunnen vinden. Danny vind een mooie plek, niet te ver van het sanitairgebouw. Laten we daar maar gaan staan.

Al snel blijkt dat de plek niet groot genoeg is. Te weinig diepte. Ja dat kun je krijgen met een totale lengte van acht meter. Dan maar even te voet naar een andere plek zoeken. Uiteindelijk vinden we er eentje die zou moeten passen. En ja dat lukt, wel heel precies binnen de lijntjes. Een heel schaduwrijke plek, volledig onder de bomen. Wellicht geen verkeerde keuze, volgens de weersberichten moet de temperatuur morgen weer oplopen naar de 30 graden.

Vanmiddag maar een beetje relaxen. Boekje lezen, vergeten tijdschriften wegwerken en een lekker glaasje. Langzaam wordt het tijd voor het avondeten. We kiezen voor een oerdegelijke Hollandse maaltijd. Gewoon een ouderwets prakkie. Verse krootjes met gekookte aardappelen. Helaas geen speklapjes maar wel met heerlijk smakende worstjes. Heerlijk gegeten. Dan nog even afwassen. Zoals gebruikelijk neemt Danny dat voor zijn rekening. Afdrogen bij de camper en dan samen opruimen.

Danny maakt nog even een rondje over de camping. Blijkt dat we vlak bij een rivier staan (die we ook kunnen volgen om naar de stad te gaan fietsen morgen). Even informeren of we een vergunning nodig hebben om morgen eventueel een hengeltje uit te gooien. Volgens de dame bij de receptie is dat wel noodzakelijk, maar zij heeft nog nooit een controle gezien. Gewoon doen zegt ze. Nou, misschien gaan we dat ook wel doen als we nog een beetje tijd hebben morgenmiddag of vroeg in de avond. Kan Danny werken aan zijn achterstand in de vangst. Of gaat Grady toch weer verder uitlopen?

1. Frank:
    15 september 2022
    Jammer van de wekker om 7.00 uur.