Vrijdag, Wallanderdag

25 mei 2012 - Ystad, Zweden

Eerst even een teleurstelling wegwerken. Wilden we gisterenavond ter voorbereiding een aflevering van Wallander op de computer gaan bekijken, krijgen we de computer niet aan de gang. Mist één of ander bestand. We hebben nog wel geprobeerd het binnen te halen, maar durfden dat ook weer niet helemaal goed aan. We hebben hier toch met een onbeveiligd netwerk te maken. Na terugkomst toch R maar eens vragen of hij ons aan een oplossing kan helpen. Dan maar weer een spelletje, lezen en dan slapen.

Vanmorgen eerst maar eens proberen echt uit te slapen. Het was vannacht zowaar eens een keertje koud, maar de kachel hoefde gelukkig nog niet aan. Wat extra´s aantrekken en diep wegduiken in de slaapzak of onder het dekbed was deze keer voldoende. Om een uur of negen maar eens voorzichtig de gordijnen geopend. Het zonnetje scheen al lekker en de temperatuur zag je al snel oplopen. Weer lekker buiten ontbijten onder het luifeltje. Heel vervelend allemaal. Daarna nog even de laatste voorbereidingen voor onze Wallanderdag. We pakken de fietsen en rijden over dezelfde weg als gisteren naar het centrum.

Met de gids in de hand, en met behulp van een stadplattegrond weten we de belangrijkste plekken van de route te vinden. Als een van de eerste plekken die we opzoeken is het officiële woonadres van Kurt Wallander, Mariagatan 10 (Mariastraat). Wanneer we even in de gids de begeleidende tekst staan te lezen, worden we aangesproken door een oude tandeloze man. Nu is mijn Zweeds al niet al te best, maar wanneer je dan ook nog aangesproken wordt door een man met zo’n mummelbekkie versta je er echt helemaal niets van. Had ik toch mijn IKEA-gids maar mee moeten nemen, was ik vast wat verder gekomen, maar ik schat in dat de Billy, Pax, Bjorn en Thomas, hier ook gewoon Billy, Pax, Bjorn en Thomas heten. Na wat gebruik van handen en voeten wijst de man zijn eigen woning aan en weet ons duidelijk te maken dat hij de enige echte buurman van Kurt is. We lopen door een groot deel van het centrum en leggen zijn favoriete boekwinkel, konditori, restaurant, kroeg, pizzeria (waar we ook eten voor de lunch) en dergelijke vast op de foto. Kunnen we later altijd zeggen dat we er geweest zijn. Wanneer we het genoeg vinden lopen we terug naar de fietsen en rijden nog even langs het strand. Nog snel even de strandhuisjes, die in diverse afleveringen voorkomen, op de foto zetten. Daarna lekker luieren in de zon, boekje lezen en dan langzaam weer over naar het avondprogramma. Schrijven, de trip van morgen voorbereiden, spelletje en nog een beetje lezen.

Morgen weer verder richting Stockholm, nog een kleine 700 kilometer te gaan volgens mij. Zullen we in een dag of 3 gaan doen. Zal ook afhangen van de drukte op de campings. Het is goed te merken dat ze hier ook een lang weekend hebben en de weersvoorspelling gewoon goed is. De camping waar we nu staan, staat bijna helemaal vol.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henk en Lia:
    25 mei 2012
    Toen ik dit verslag las dacht ik in eerste instantie dat de mummelman Wallander was, maar dat was dus niet zo.
    Jullie fietsen ook nog heel wat af.
    Goed dat je een goed geheugen voor wat betreft de weg hebt.
    Niet iedereen kan zich daar op beroepen.
    Ga door. En mijn grote pet af voor de stijl van de verhalen.
    Prima.
  2. Frank:
    26 mei 2012
    vrienden, welke foutmelding krijgen jullie?? En willen jullie een film kijken die je zelf hebt meegenomen??

veel succes nog onder de luifel.

mzzl
  3. Remco:
    26 mei 2012
    Hier R aan D (of eigenlijk aan G)

Welk bestand mist hij.

MVG R
  4. Anita:
    26 mei 2012
    Zo ik ben weer bij met lezen, ik had heel de week nog niet echt tijd gehad want ja.......wij moeten gewoon werken he..!!
    Maar het is nu gelukkig weekend en ook hier is het heerlijk weer.
    Jullie hebben al aardig wat gezien en gedaan, sportief hoor op de fiets, maar wel het meest ideale denk ik daar.
    Geniet ervan,
    liefs Anita