Onrustige nacht en sneeuw

18 september 2023 - Meerssen, Nederland

maandag 18 september 2023

Het is maar goed dat we gisterenavond alles hebben ingepakt. Rond een uur of drie schrikken we wakker door een serieus slecht weer. Niet voorspeld. Mega zwaar onweer, heel veel bliksem en donder, het lijkt wel overdag, zoveel bliksems verlichten de lucht. Zeer zware regelval, een onrustig moment. Bij de buren vliegt er van alles vanaf hun terras door de lucht en sneuvelt het nodige glaswerk dat zij op de tafels hadden laten staan. Danny sluit nog snel de dakluiken die we nog open hadden staan. Na een klein half uurtje houdt het gelukkig weer op met regenen en het onweer en slapen we lekker verder.

Na een rustig ontbijt eerst nog even langs de supermarkt. Statiegeld inleveren en de laatste paar boodschappen doen. Op weg naar Monschau. In het begin best wel een beetje lastig, ondanks de hulp van de navigatie. Komt door meerdere werkzaamheden aan de weg. Eén keer verkeerd gereden, omdat we de route niet zo snel konden vinden op de kaart. Uiteindelijk lukt het ons wel en schieten we lekker snel op.

Zo rond het middaguur komen we aan bij de mosterdmolen in Monschau. Jammer genoeg geen rondleidingen vandaag. We waren hier jaren geleden ook al eens op advies van vriendin Miriam. De winkel is geopend, en dan weet je het wel. Gaat weer geld kosten. Een aantal potjes met heerlijke verschillende mosterd kunnen scoren. De dames in de winkel sprak ook Nederlands en zij had nog een paar leuke tips om de inhoud van de pot te kunnen gebruiken. Leuk hoor.

Wat gaan we nu doen? Blijven we hier in Monschau of rijden we door? Uiteindelijk kiezen we om door te rijden. Het is maandag en alle winkels en bezienswaardigheden hier zijn gesloten. We kiezen voor een camping vlak bij Maastricht, in Eijsden, aan de Maasplassen. Blijkt deze al meer dan twee weken gesloten te zijn. Dan maar zoeken naar een alternatief. Grady is inmiddels specialist geworden in het zoeken naar campings via Google. Zij vindt er eentje in ’t Geuldal, vlak bij Meerssen. Nog een klein stukje te rijden. We volgen de “bruine bordjes” naar de camping. Stuiten we ineens op een tunneltje dat te laag is, we kunnen er niet doorheen. We zijn zeker 20 centimeter te hoog. Blijkt er gelukkig ook nog een alternatieve route te zijn. Dus omkeren en die maar volgen. Goed opletten op die bruine bordjes.

Het gaat allemaal goed, en al snel vinden we de camping. We krijgen een heel mooie plaats toegewezen. Zo komen we ze niet veel tegen op onze reizen. Mooie camperstekken op de camping met als groot voordeel, niet al te ver van het sanitair gebouw e.d. Eerst nog even een beetje luieren en dan een hapje eten in het restaurant. Het lijkt hier wel te sneeuwen, maar ja dat in september? Nee de eerste bomen komen in herfst stemming. Er staan de nodige berkenbomen en onder invloed van de wind laten die zaadjes al volop vallen. Lijkt wel wat op sneeuw. Alles wat dicht kan, dan ook echt dicht doen, anders wordt het extra vegen of stofzuigen (ja die laatste hebben we ook bij ons, weliswaar in camping-uitvoering, maar werkt prima). Grady kiest voor een formidabele vissalade en Danny Limburgs Zoervleisj. Het smaakt heerlijk en komt aardig in de buurt van het recept van vriendje Frank. Zijn inspiratie komt uit deze regio, dus dat klopt weer helemaal.

Tijdens het eten begint het ook hier te onweren en fors te regenen. Dan maar een extra kopje koffie. Afreken en terug naar de bus. Beetje afwachten wat we morgen gaan doen. Is ook een beetje afhankelijk van het weer morgen en overmorgen. We zitten midden tussen Valkenburg en Maastricht, beide op meer dan korte fietsafstand. We gaan het zien. Voor de zekerheid beide fiets accu’s maar alvast maximaal opgeladen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tiny poel:
    18 september 2023
    Zo nadert langzaam aan jullie vakantie hé? Morgen lijkt het wat droger te blijven neem heter nog maar van.
  2. Elly:
    19 september 2023