He did it, en we waren erbij.

3 september 2023 - Monza Camping, Italië

zondag 3 september 2023

Gelukkig hebben we niet wakker gelegen van de zenuwen, sterker nog we hebben al weer heerlijk geslapen. Even douchen, ontbijten en wat gaan we dan doen? We hebben besloten toch maar vroeg naar het circuit te fietsen. Dan is het mogelijk nog niet zo heel druk. Wijs besluit. Op de route naar de baan is het al drukker dan de afgelopen dagen. Met de aanpassingen (ook op de fiets) aan het Italiaanse verkeer staan we binnen een kwartier weer bij de entree. We mogen ook nu weer niet verder met de fiets. Weer een beetje veilig plekje zoeken om de fietsen op slot te zetten. Nog 1 kilometer wandelen en we hebben onze plekjes snel weer gevonden. We zien de nodige races voorbijkomen. In een enkele klasse wel veel rondes achter de safetycar, maar dat hoort er ook.

Dan nadert het uur U langzaam. Eerst nog de driversparade. Meerdere klassieke en zelfs antieke auto’s rijden een rondje met de coureurs. Verder aftellen. Alle rijders naar de startgrid, het volkslied en nu maar hopen dat we de “tri colore” (Italiaanse luchtmacht vliegt over het rechte stuk) op de foto kunnen krijgen. Helaas krijgen we ze net niet in beeld.

Drie uur. Aftellen voor de warm up ronden. Stopt de eerste wagen er al mee (als we het goed hebben onthouden Tsunoda) er al mee. Auto moet eerst van de baan worden gehaald dus wordt de start uitgestel. 20 minuten. Warm up ronde 2. Opstellen. En dan de start. Als alles maar heel blijft. De wedstrijd gaan we hier niet verslaan, die hebben de meeste van jullie ongetwijfeld gevolgd op TV.

In de eerste ronden nog heel veel boe-geroep naar Max door de Ferrari-fans, maar dat verstomde al snel. Gelukkig, zoals eerder geschreven, zitten we recht tegenover een megascherm. Zien we de wagens niet alleen met bijna 300 kilometer per uur voorbijrazen, maar kunnen we de wedstrijd ook volgen.

De uitslag weten jullie vast wel. Weer een record voor Max, 10 zeges op rij, en wij hebben het gezien. Na alle plichtpleging op het podium en een massa mensen op de baan om te vieren, de fietsen weer opgezocht. Hier en daar verbazen we ons nog steeds. Daar waar we de afgelopen twee dagen nog wel mocht fietsen, mocht dat vandaag ineens niet meer. Leverde best wel linke momenten op. Moesten we met de fiets door een park waar ook duizenden wandelaars en tientallen steps en misschien wel honderden fietsen overheen moesten. Zodra het kon, dit park weer verlaten en lekker snel over de boulevard gereden. Tussenstop gemaakt in het centrum. Weer een broodje gegeten en dan ook deze dag weer door naar de camping. Vast een beetje inpakken en opruimen.

We moeten morgen voor tien uur vertrokken zijn. Gaat wel lukken. Prachtig einde van een fantastisch weekend. Wat een belevenis. We hebben al veel sporten live gezien en ook veel stadions bezocht op onze reizen. Dit was weer een hoogtepunt! Slaap lekker en sweet dreams.

1. Tiny poel:
    3 september 2023
    Dat was weer een leuke dag oor jullie, het verbaast mij steeds dat jullie fietsen er nog staan zeker er tig sloten er om heen en wat zijn de plannen verder, vakantie voort zetten? Goede reis verder en geniet er van rij voorzichtig
  2. Elly:
    3 september 2023
    Yes, he did it!
  3. Yvonne:
    4 september 2023
    Een nieuw record voor max en jullie waren erbij! Super mooie race. Veel plezier verder.
  4. Sandra:
    6 september 2023
    Toch een bijzondere race om bij te zijn. Weer leuk om jullie verhalen te lezen. Ga nog lekker verder genieten x
  5. Martin:
    13 november 2023
    gaaf Grady en Danny!!
    Mooi om te zien dat er nog een Nederlands reisverslag op reislogger staan.
    De mijne staat op: https://martinformula1.reislogger.nl/click-from-1994-now-reports/home