Een rustdag, of toch niet of gaan we een zondag naar het klooster?

17 september 2023 - Bernkastel-Kues, Duitsland

zondag 17 september 2023

Eerst lekker uitslapen. Het is al na negen uur wanneer we de luiken opengooien. Het is nog wat mistig, niet zo dicht als een paar dagen geleden in Saarburg, maar toch. Na de forse buien van afgeleopen nacht moet het nog wel wat drogen. De zon doet voorzichtig haar best om door de mist heen te komen. Gelukkig gaat dat snel en kunnen we genieten van het lekkere weer onder de luifel. Op het gemak ontbijten, ook nu weer een bakje koffie en dan nog even genieten van het lekkere weer. Wat gaan we doen vandaag? Op een platte grond van het stadsdeel Kues hebben we gezien dat er een mooi uitzichtpunt is, Panoramablick op de stad. Even de route bestuderen en dan aan de gang.

Het is een stevige klim naar boven, het is tenslotte een Panoramablick. Klimpercentages hebben we niet gezien op de borden, maar stevig is het. Misschien wel 10 tot 11%. Dan heb je wel weer een groot voordeel met de E-bikes. Lage versnelling, maximale ondersteuning en dan kom je er wel. Wat  een uitzicht over beide stadsdelen. Ook een leuk kapelletje, de “Fierskapelle”. Na wat plaatjes te hebben geschoten gaan we de afdaling weer aan. We zijn zo blij met onze fietsen. Hydraulische remmen helpen echt om het tempo in de afdaling verantwoord te houden.

Terug in de stad, brug over en dan langs de Moesel, rechter oever, door naar Kloster Machern. Ruim 6 kilometer verderop in Zeltingen net voorbij de sluis waar je 6 meter verschil overbrugt. Zijn we ooit wel eens eerder geweest. Bij aankomst zijn er allerlei activiteiten. Het is meer dan gezellig druk, doordat het familiedag is. Eerst een bakkie leut. Dan het museum in. Vooral speelgoed en poppenhuizen, blikken autootjes en oude modeltreinen en de geschiedenis van “Monopoly”, en nog wat meer. Erg leuk.

Dan maken we gebruik van één van de 2 terrassen van het voormalige klooster. Heerlijk geluncht. Even kijken in de lokale bierbrouwerij, jammer genoeg alleen maar verkoop. Dan nog even de crypte (de heilige Cornelius), onder de kapel, waar een winkeltje zit waar ze diverse soorten likeur, kruidenbitters, mosterd en kruiden verkopen. Toch wel wat kunnen scoren. Nog even een ijsje scoren en dan weer de fietsen pakken. Terug naar de camping.

Uiteindelijk toch weer 29 kilometer weggetrapt. Even genieten van het weer en een lekker glaasje. Voor het avondeten lekker gemakkelijk doen. Even een pizza halen in het campingrestaurant. Vast een beetje inpakken, zodat we alles morgen droog mee kunnen nemen. De planning is om naar Monschau te rijden. Of we daar blijven of nog even verder trekken, weten we nog niet. Zal afhangen van het weer en de tijd die we nodig hebben om te doen wat we willen in Monschau.

1. Anja Verbrugge:
    17 september 2023