Heen en weer

16 september 2023 - Bernkastel-Kues, Duitsland

zaterdag 16 september 2023

Na een lekker ontbijt pakken we de fietsen. Nog even kijken bij de start van de FN-motoren. Dat duurt te lang, ze gaan pas echt starten over en uur. Dus gaan we maar verder, op naar Traben Trarbach. Onderweg krijgen we borden dat de doorgaande  route “gesperrt ist”. Dus dan maar de omleidingsroute volgen. We rijden links en rechts van de rivier. We hebben zin in een bakje koffie. Valt niet mee. De meeste restaurants  en koffiehuizen gaan pas om 12 uur open. Toch vinden we iets waar we koffie kunnen krijgen. Officieel nog niet geopend maar een dame die bezig is in de keuken is bereid om toch wat koffie klaar te maken.

Door op de route. Veel paden door het groen van de omgeving, we genieten ervan en het van zicht op de Moezel. De duivenoogst is al in volle gang. Waar de een nog gebruikt maakt van vele handen om de trossen binnen te halen, zien we ook prachtige machines, die over de ranken heen rijden en gelijktijdig alle druiven meenemen in hun opvangbak. Een knapstaaltje werk op te steile hellingen.  Nog een paar kilometer te gaan. Eerst naar Traben, een klein centrum waar naast wat oude gebouwen en hoogwaterpunten vooral hotels zijn. De brug over naar Trarbach. Gezellig centrum maar superdruk qua toeristen. Snel vinden we een terrasje waar het niet al te druk is. Lekker lunchen met een mooi glas wijn en een prima schnitzel en een gemusse strudel. Op ons terras treffen we een groep muzikanten, die na hun lunch op minder dan 200 meter van het terras verschillende bekende nummer spelen. Ze blijken uit Eindhoven te komen en spelen “Just4fun” aldus hun naam.

Dan langzaam denken over de terugweg. We nemen de boot. Iets minder dan 2 uur varen.

Wat dan wel weer opvalt is dat sommige mensen het niet snappen. Sta je netjes in de rij te wachten om aan boord te gaan (er is meer dan plaats genoeg voor iedereen)  en dan zijn er genoeg die de wachtrij voorbij lopen om maar zo snel mogelijk aan boord te zijn. Stel voor dat je de boot mist.

We maken een mooie  tocht op de boot. Zien meerdere bekende plekken, omdat we hier al eerder geweest zijn. Zo tegen een uur of 5 arriveren we terug in de stad. Terug naar de camping.

Inmiddels hebben we besloten om hier nog een nachtje langer te blijven. De weersvoorspellingen zien er nog goed uit, en we hebben nog een paar dagen. Morgen weer lekker fietsen langs de Moezel en we zien wel wat we gaan doen.

1. Frank:
    16 september 2023
    Daar is het ook vakantie voor, om te zien wat je gaat doen.
  2. Carla poel:
    17 september 2023
    Heerlijk weer, varen is altijd fijn!