Ander weer dan voorspeld.

6 oktober 2022 - Arcachon, Frankrijk

donderdag 6 oktober 2022

Vannacht heeft het een klein beetje geregend, eigenlijk een beetje miezerregen. Je hoorde wat vallen op het dak, maar meer ook niet. Wanneer we wakker worden blijkt het inderdaad niet veel meer dan een beetje miezerregen geweest te zijn. De voorruit is amper nat geworden en de grond op ons plek ziet er ook gewoon droog uit. De weersverwachting is ten opzichte van gisteren behoorlijk veranderd, bewolkt, mogelijk een enkele druppel en niet warmer dan vijftien graden in plaats van twintig+. In de loop van de ochtend halen we de fietsen van het rek. We hebben de stadsplattegrond goed bestudeerd en denken te weten hoe we gemakkelijk in het (oude) centrum en aan het strand kunnen komen. Onze studie blijkt niet voor niets geweest te zijn. Binnen drie kilometer staan we aan het strand. We parkeren snel de fietsen.

Eerst maar eens een stukje wandelen langs het strand. Dat gaat erg gemakkelijk. Langs het hele strand liggen wandelpaden en fietspaden, zowel van beton als van houten vlonders. Na een kilometer of twee bereiken we de jacht- en visserijhaven. Er liggen wel erg veel jachten, verdeeld over ongeveer dertig (heel lange) steigers. We hebben ze niet geteld, maar het zijn er zeker meer dan tweeduizend. Hier en daar een historische boot, met een bordje met uitleg. Ook bordjes hoe je een bootje vast moet leggen in de boxen van de steigers. Dan snel een bak koffie en door naar het visserij gedeelte.

Helaas is dat gedeelte bewaakt terrein en verboden toegang voor wie er niets heeft te zoeken. En dat hebben wij niet, alleen maar belangstelling. Dus weer terug naar ons startpunt. Inmiddels is het ook wel tijd voor de lunch. Vlak bij de plek waar we de fietsen hebben geparkeerd, vinden we een leuke zaak, al bestaand sinds 1890. We eten ook hier weer heerlijk en echt frans: Croque messieurs en Moules frites!

Dan de fietsen weer opzoeken. Ook klaart het weer toch wel lekker op. Zo af en toe is zelfs de zon te zien. We krijgen steeds meer heldere beelden van de “bassin” waaraan Arcachon ligt. We besluiten te fietsen naar een bijzondere natuurverschijning net buiten de stad. Wel twaalf kilometer fietsen. Maar met onze e-bikes moet dat geen probleem gaan geven. Alleen maken we ons wel een klein beetje zorgen over de lading van de accu’s. Ze zijn niet helemaal opgeladen en het gaat toch wel behoorlijk op en neer over het over algemeen goed te berijden fietspad. We zijn onderweg naar het La Dune de Pilat. Het hoogste duin van Europa.

Na een half uurtje doortrappen zien we inderdaad het duin. Maar hoe komen we daar nu echt op? Dat gaat niet lukken dus. Hier en daar laten de routebordjes het afweten. Is ons in de loop der jaren niet vreemd in Frankrijk. Die bordjes staan soms op de meest vreemde plaatsen, waar je ze niet verwacht. Dan maar de terugweg opzoeken. De accu’s raken leeg en we hebben nog de nodige klimmetjes te gaan, hier en daar zelfs tien procent. Toch komen we vrij gemakkelijk weer aan in het centrum van de stad. Nog voldoende energie inde batterijen. Maar eerst trakteren we ons zelf op een lekker ijsje en drankje.

Na nog even te hebben genoten van het toch wel lekkere weer, besluiten we de camping op te gaan zoeken. Nog een tweetal lange steile klimmen te gaan. Gelukkig zit er nog genoeg power in de accu’s en fietsend (maximale ondersteuning, lage versnelling) bereiken we de camping. Nog even een beetje ontspannen, wat lezen en dan al weer nadenken over het avondeten. Weet je wat: we halen weer een pizza in het restaurant. Helaas, het hoogseizoen is over en is dus de keuken gesloten. Laten we nu altijd wel wat noodrantsoen bij ons hebben. Niet dat we heel veel hebben, maar pannenkoeken gaat altijd wel lukken. Dus dat wordt het dan voor vanavond.

Wel stoken we de kachel een klein beetje op. Grady heeft een klein wasje gedaan vanmorgen, maar dat wilde buiten vandaag niet echt drogen. Dan maar even ophangen in de camper, kachel een beetje aan en hopen dat morgenochtend alles droog is. Wel knus hoor. Zo’n drooglijntje dwars door de camper. Maar ook dat is kamperen vinden wij.

Nog een beetje lezen en weer het gebruikelijke spelletje. Morgen weer bijtijds opstaan en dan bijna vierhonderd kilometer te gaan. Toch hebben we er weer zin in.

Truste.

1. Frank:
    6 oktober 2022
    En niet vergeten de fietsaccu's weer op te laden. Welterusten.
  2. Tiny poel:
    7 oktober 2022
    En was de was droog vanmorgen? Als het goed is zijn Julie weer op weg. Lekker geslapen? Goede reis verder ik hoop voor jullie met mooi weer doei Tiny
  3. Elly van 't Hof:
    7 oktober 2022