Dagje toerist uithangen

20 februari 2017 - Bangkok, Thailand

zondag 19 februari 2017

Het Wifi wilde niet echt lukken, dus het plaatsen van de eerste tekst ging niet door. Inmiddels zijn we een kleine 2 uur geleden geland in Dubai. Het is er broeierig warm. Maar de airco op de luchthaven maakt het aangenaam. Nog een uurtje wachten en we mogen weer aan boord van zo’n groot vliegtuig. Weer iets meer dan 6 uur vliegen en we zijn in Bangkok.

Dagje toerist uithangen.

maandag 20 februari 2017

Na een heerlijk rustige vlucht, die ook nog eens bijna een uur korter duurde, zijn we gisterenavond even na negen uur geland in Bangkok. Het was even wachten totdat we de bagage hadden, maar daarna ging alles best wel snel. Dan op zoek  naar de taxi. Die stond ons al op te wachten. Bordje met onze namen in de lucht en dan snel de tassen in de taxi en op naar het hotel. Een ritje van een half uurtje. Hadden we vorige keer in Singapore nog een zelfbedachte copy van Michael Schumacher als chauffeur, deze keer hadden we er eentje die zich exact aan alle verkeersregels hield. Nergens te hard en overal keurig de richting aangeven. Even na 10 uur arriveren we in het hotel. Snel inchecken en de kamer opzoeken.

Het hotel blijkt in een achterafstraatje te zitten. Aan de buitenkant ziet het er niet uit, maar de kamer blijkt helemaal niet tegen te vallen. Ziet er gewoon netjes uit en is ruim van opzet. Wel hebben we een gratis update van de kamer gekregen, volgens de dienstdoende manager. De geboekte kamer zou volgens hem veel te klein zijn geweest. Geen problemen mee, toch? Eerst een beetje installeren, nog even wat drinken en dan maar kijken of we kunnen slapen.

Het slapen was gelukkig geen probleem, maar ja , we hadden tenslotte ook al een nachtje overgeslagen tijdens het eerste deel van de vlucht (Amsterdam – Dubai). Voor de zekerheid maar wel de wekker gezet. Je weet maar nooit.

Ruim op tijd zijn we wakker geworden. Even lekker douchen en dan op naar het ontbijt. Dit wordt aangeboden in een klein restaurant naast het hotel. Hoort wel bij het hotel. Na de magen gevuld te hebben, snel de rugzak pakken, spullen bij elkaar zoeken en de stad in. Nog wel even het tempo aanpassen. Het is al erg warm en ons West-Europese tempo ligt gewoon te hoog voor deze weersomstandigheden.

We zijn net onderweg als we worden aangesproken door een heer van middelbare leeftijd. Hij zegt onderwijzer te zijn en voorziet ons van wat tips, waaronder een bezoek aan een bepaald winkelcentrum. Met het gemak waarop hij een Tuk Tuk staande houdt begint Danny toch wat te twijfelen. Maar ja, met een Tuk Tuk dwars door Bangkok stond ook op de bucketlist.  We worden afgezet bij een winkel en absoluut geen winkelcentrum. Toch laten we ons verleiden tot de aanschaf van ons eerste souvenir. Als we de winkel uitlopen, staat de bestuurder van het wonderlijke karretje ons nog op te wachten. We stappen maar weer in en geven aan dat we naar de rivier, een zogenaamde River Cruise maken op de Chao Phraya River en omgeving willen maken. Onderweg wel goed schrap zetten in dat karretje, het verkeersgedrag hier in Bangkok is toch iets anders dan wat we gewend zijn. Een ritje met collega's door Amersfoort is toch echt van een heel andere orde.

We boeken een tochtje en hebben de boot voor ons alleen. De vrouwelijke schipper vaart ons op een relaxte manier rond en probeert in zeer slecht Engels de bezienswaardigheden uit te leggen. Soms snappen we haar niet maar met handen en voeten komen we een heel eind. We varen onder andere langs de Temple of Dawn (Wat Arun Ratchawararam. Deze hebben we ook bezocht. Vandaag is er geen drijvende markt, maar enkele volhouders proberen met hun kleine bootjes toch nog wat aan ons te verkopen. Helaas, geen interesse.

Na ruim een uur varen komen we aan bij een steiger vlak bij de Wat Prakaeo, Temple of the Emerald Buddah, ook wel Grand Palace genoemd.  Eerst nog even een ruzie omdat we extra geld moeten betalen omdat we op deze steiger willen uitstappen. Het gaat niet om het bedrag, maar we hebben een excursie geboekt, all inn, en willen dus niet betalen. De sfeer wordt even wat minder vriendelijk, maar de schipper betaalt het bedrag en wij kunnen doorlopen. Als we achterom kijken krijgt de schipper het geld terug, dus we krijgen toch wel een beetje het gevoel besodemieterd te worden. Op naar de tempel.  Het is er abnormaal druk. Aansluiten in de rij dus. Als we eenmaal binnen zijn,  wordt de driekwart broek van Danny te kort bevonden en mogen we niet naar binnen. Oke, dan misschien morgen vroeg maar weer terug.

We lopen terug naar de bootsteiger en pakken de watertaxi. Van station 13 terug naar station 1, over de rivier. Weer een kruisje. Dan overstappen op de metro. Even uitzoeken hoe het werkt met de kaartjes. Gelukkig zijn we er al snel achter en het werkt heel eenvoudig. Nog een kruisje dus. Het metrostation waar uit moeten stappen is op nog geen 100 meter van het hotel. Lekker gemakkelijk dus. Nog even een paar inkopen, dan lekker even rusten en vervolgens op naar het avondeten. We kiezen voor het restaurant in het hotel. Lekker gemakkelijk en we hebben gelukkig allebei heerlijk gegeten. Nog even een glaasje en dan naar de kamer. Plannen maken voor morgen en dan lekker gaan slapen. De warmte is toch wel erg vermoeiend.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wera:
    20 februari 2017
    Leuk zeg! Je bent daar echt in een andere wereld!
    Gaan jullie nog een skybar opzoeken? ;-)
  2. Carla poel:
    20 februari 2017
    Een hele belevenis en de bucketlist moet denk ik snel worden aangevuld of isnhij nog lang genoeg?
    Xx carla
  3. Sebastiaan:
    20 februari 2017
    Leuk om te lezen. Bangkok is een leuke stad, jammer dat ze altijd geld aan je willen verdienen. Het diner boven in de Bayoke Sky Tower was een aantal jaren een echte aanrader. Veel plezier nog en alvast een veilige vlucht naar Australië gewenst.
  4. Frank:
    22 februari 2017
    Lijkt een beetje op een james bond film:-)