Weer een mooie dag en net geen P1.

2 september 2023 - Monza, Italië

zaterdag 2 september 2023

We zijn allebei redelijk bijtijds wakker. Snel een douche pakken. Nee niet in de camper maar bij de tijdelijke douches op de tijdelijke camping. Zo vroeg zijn er nog geen wachtrijen. Nu moet je je ook weer niet al te veel voorstellen van deze douches. De gemiddelde wc-ruimte thuis is groter. Maar dat weet je van tevoren. Wel lekker warm water en verder een beetje improviseren. Je komt in ieder geval schoner naar buiten dan dat er bent in gegaan. Koffie en thee maken. Danny stapt snel op de fiets. Hij heeft gisteren ontdekt dat de Tabacci (tabakszaak en goklokaal), een paar honderd meter vanaf de camping,  ook verse broodjes verkoopt. Dan lekker ontbijten met de verse broodjes. Nog een rondje koffie en dan de rugzak vullen met eten en drinken. Fietsen klaarmaken. Rond kwart voor tien vertrekken we  naar het circuit. We kiezen voor een andere route, niet dwars door de winkelstraten in het centrum, maar zeg maar de rondweg van het centrum. Wijze van fietsen wel een beetje aanpassen op de eerste helft. Zeg maar naar Italiaanse wijze. Hier en daar over de stoep, links langs de stilstaande auto’s en noem maar op. Lukt ons inmiddels prima.

Wat opvalt dat het al weer heel veel drukker is dan gisteren. Zal morgen nog wel weer anders zijn. Op elk kruispunt staat er wel politie, in welke vorm dan ook (Nazional, Local, noem maar op) om er voor te zorgen dat alle verkeer netjes verloopt. We nemen een grote rotonde. Dan blijkt de volgende straat richting circuit, een soort boulevard, afgesloten te zijn voor bijna alle verkeer. Fietsers en mensen op elektrische steps mogen over de boulevard. De fietspaden zijn veel te druk met wandelende mensen naar het circuit. Gelukkig kennen we de route inmiddels. Na iets meer dan 10 minuten zijn we terug waar we gisteren ook de fietsen konden / moesten parkeren. En ook vandaag hebben we Bottas weer zien arriveren bij het circuit op de fiets. Andere coureurs weer in geblindeerde auto’s onder politiebegeleiding.

Omdat we gisteren ook al aanwezig waren, weten we waar we heen moeten. Snel onze plekjes ingenomen. Tribune (grandstand) 24, deel F zitje 179 en 180. Prima zicht op de baan. Uitgaande bocht 11 (Parabolica), recht tegenover de ingang van de pitlane en vlak voor de finish. Gelukkig staat er recht tegenover ons een megascherm, zodat we de live beelden die worden uitgezonden ook kunnen volgen.

De diverse trainingen, kwalificaties en zelfs races volgen het programma. Dan hetgeen waar we min of meer voor gekomen zijn naar Monza. De kwalificatie van de F1. Was uiteindelijk wel spannend. Jammer dat Carlos Max net voor bleef. Zo’n minimaal verschil. Zal morgen inde race toch wel goed komen? We hopen er wel op. De Ferrarifans waren in alle staten en konden hun geluk niet op. De sportiviteit blijft wel de boventoon voeren, maar er zijn zo wel wat verschillende voorkeuren. Zelfs binnen koppels verschijnen verschillende teamoutfits.

Na afloop terug naar de fietsen. Snel gevonden. Dan blijkt al snel dat de diverse stewards verschillend denken en handelen. Daar waar Danny wel mag oversteken op de fiets, mag Grady dat niet. We verliezen elkaar niet uit het oog en al snel fietsen we weer terug naar het centrum van de stad. Op z’n Italiaans natuurlijk. Kris kras tussen de auto’s, taxi’s en bussen door. Dan weer over de boulevard en het centrum in. We stappen netjes af en wandelen door de winkelstraten heen, op zoek naar een terrasje. Al snel vinden we iets. Hetzelfde plein als gisteren, maar een ander terras. Glaasje, lekker broodje en dan vooral mensen kijken. Echt, je kijkt je ogen uit. De een amper gekleed, de ander winters ingepakt (dat bij 28 graden). Het komt er waarschijnlijk gewoon op neer: zien en gezien worden. Flaneren over de pleinen en veel bekenden de hand schudden.

Dan het laatste stukje weer trappen. Terug naar de camping. Zo nog even een spelletje dan morgen niet al te laat terug naar het “Autodromo”. We kijken er nu al naar uit en hopen dat we lekker kunnen slapen en niet te veel wakker liggen van de spanning en de zenuwen.

1. Frank:
    2 september 2023
    Hopelijk valt het wakker liggen wel mee. Morgen de ontknoping van je verjaardagskado. Ik zal voor je duimen, Danny.
  2. Hennie Mabelis:
    2 september 2023
    Danny & Grady, ik geniet elke keer weer van jullie posts. Morgen veel plezier bij de GP van Monza!
  3. Tiny poel:
    3 september 2023