Een rustige reisdag

1 oktober 2010 - Geraldton, Australië

Vrijdag 01 oktober

We zijn in de loop van de middag na 186 kilometer aangekomen in Geraldton, tenminste, ongeveer 10 kilometer ten noorden van de stad. We hebben een mooie camping gevonden die ook echt de uitstraling heeft van een camping. Relatief groot en van alle gemakken voorzien. Ondanks dat het hier schoolvakantie is, is het rustig te noemen. Ongeveer een derde van de camping is bezet, dat is wel anders dan de campings van afgelopen dagen. We zitten vlak aan het strand en op dit moment horen we de golven van de oceaan omrollen op dat strand.

Vanmorgen bijtijds opgestaan. We hadden wel het een en ander op het programma staan. Na het gebruikelijke ontbijt, afwassen en reisklaar maken, eerst naar het postkantoor. De kaarten hadden we gisteren al gekocht, maar de postzegels voor Europa moesten we toch echt op het postkantoor halen. Bleek een hele grote winkel achter het kantoor te zitten, met name gericht op de vissport en het campingleven. Even koffie halen bij het benzinestation, de koffie smaakte daar heerlijk gisteren. Dan naar het voeren van de pelikanen. We zijn wat vroeg, maar de pelikanen zijn er al. We kunnen een paar mooie foto´s maken. De dieren worden elke morgen gevoerd door vrijwilligers en zij geven ook uitleg over de vogels. Ik heb het volgens mij al eerder geschreven, in Sydney, wij Hollanders maken ons druk over ontsnapte pelikanen, Roderick, Blauwerick en Groenerick vanuit volgens mij Beekse Bergen, hier vliegen en lopen ze in het wild rond en worden ze bijgevoerd. Wel apart. Een straat verderop worden de kliko´s klaargezet voor de vuilniswagen. Kan ik mooi voldoen aan één van de opdrachten voor de collega´s van de brandweer. Voor mijn verjaardag heb ik van de jonge jongens uit mijn ploeg een t-shirt gekregen met het opschrift container bevelvoerder. Wel twee opdrachten daaraan verbonden. Maak een foto bij een ondergrondse container, liefst brandend, en een foto in een kazerne, maar dan beide met je shirt aan. De eerste opdracht lijkt onmogelijk. Ondergrondse containers hebben we in Hongkong, Sydney, Perth en het doorkruisde deel van Australie nog niet kunnen ontdekken. Hier stond wel een mooi rijtje van die vuilbakken, dus als alternatief dan maar de kliko´s. Deel twee van de opdracht komt zo snel mogelijk. Daarna hebben we een park bezocht wat speciaal was ingericht met alle wilde bloemen en struiken die je in dit deel van het land kan tegenkomen. Was wel leuk, maar met mijn bijna niet groene vingers had ik het snel gezien. Grady heeft zich uitstekend vermaakt en onze collectie foto´s van flora is weer behoorlijk uitgebreid. Dan op weg naar de Rainbow Jungle. Zeg maar een variant op Avifauna. Diverse vogelsoorten zijn daar te bezichtigen en een deel kan vrij rondvliegen in een heel grote vogelkooi. Mooi om al die verschillende papagaai-achtigen bij elkaar te zien. Er zit een heel grote papagaai. Volgens het geplaatste bordje moet hij ook een brandweersirene kunnen nadoen naast een aantal openingszinnen, liedjes en meer van dat soort gekke dingen. Helaas was hij niet in de stemming en kwam niet verder dan hallo. Dan maar een stukje rijden. We rijden aan op Northhampton. Een heel oud plaatsje, eind negentiende eeuw. Enkele gebouwen zijn nog steeds in de stijl van die tijd. We rijden er alleen maar even doorheen. Onderweg rijden we langs een lagune die gebruikt wordt voor de zoutwinning. Ook zijn hier microorganismen te vinden die zorgen dat er een roze gloed over het zout ligt. Deze organismen schijnen gebruikt te worden in medicijnen. Nog een half uurtje en dan zijn we op de camping.

Voor het eerst hebben we deze vakantie het avondeten gekookt in de campingkeuken, hier heel gebruikelijk. We waren de enigen, dus veel aanspraak met andere campinggasten hadden we niet. Na de afwas een bakje koffie, straks nog even lezen en natuurlijk weer een spelletje. Morgen de stad een beetje verkennen en de bezienswaardigheden aflopen.

1. Ruud:
    3 oktober 2010
    Hoi vakantiegangers,

Leuk deze verhalen te lezen. Jullie maken er best veel werk van. Zo kom ik weer wat meer van Australie te weten en ook van jullie.
    Veel reisplezier en behouden vaart !