Sur le Pont d` Avignon

2 september 2016 - Carpentras, Frankrijk

vrijdag 2 september 2016

Vanmorgen om exact 8 uur de kar aan de gang kunnen gooien.  Vooraf hebben we uiteraard eerst een bak koffie gedronken, zonder koffie geen start. Het verkeer valt ondanks het tijdstip erg mee. We rijden richting Remoulins, naar Pont du Gard. Een van de Romeinse overblijfselen in deze omgeving. Ondanks dat het een pont wordt genoemd is het eigenlijk geen brug. Het is een aquaduct dat in de wijde omgeving zorg droeg voor de voorziening van schoon drinkwater. Een systeem van tientallen kilometers lang, en met een verloop van slechts enkele centimeters per kilometer. Grady kende het vanuit haar geschiedenislessen en later vanuit haar studie archeologie, maar was er nog nooit geweest.

We waren er al om 9 uur. Nog mooi zonlicht en één van de eerste dagjesmensen. We hebben er heerlijk rondgelopen. En heel veel plaatsjes geschoten. Nog even een bak koffie genoten en dan richting Avignon en vervolgens naar Carpentras ,onze bestemming van vandaag een stad waar we 18 jaar geleden onze eerste gezamenlijke kampeervakantie hebben meegemaakt. Wel hebben we een andere camping dan destijds, maar we voelen ons er goed bij.

We maken een tussenstop in  Avignon. Met een beetje zoeken vinden we in een steegje een parkeerplaats waar we de camper kwijt kunnen. De overbuurman komt nog wel even aangeven dat we de bus iets anders moeten neerzetten zodat er nog een auto kan parkeren. Toegegeven, we stonden ook wel erg ruim geparkeerd. Even verplaatsen is geen probleem voor ons. Nu maar hopen dat hij de camper net zo goed in de gaten houdt als de parkeerplaatsen.

Via de poort van de universiteit lopen we het oude centrum in. Uiteindelijk komen we uit bij het plein waar het hotel en paleis is gevestigd waar de Pauzen ooit woonden. We halen een broodje en genieten van de trompetmuziek die wordt gespeeld op het plein. Dan weer wat straatjes en steegjes door naar de Pont d` Avignon. Al snel vinden we deze brug. Zo veel gezongen door en met kinderen. Een brug mag je het niet meer noemen. Hij komt niet verder dan halverwege de Rhône. Vroeger, ooit, was het wel een brug, maar vandaag de dag dus absoluut niet meer.

Na een paar plaatjes te hebben geschoten proberen we de terugweg naar de camper te vinden. We zijn al snel buiten de vesting maar moeten toch zeker een kilometer of 3 langs de rondweg stekkeren. En dat bij een temperatuur van 35+. Uiteindelijk vinden we de juiste straat waar de camper staat engooien we heel snel de airco aan. Nog even de route naar Carpentras doornemen en we gaan op weg. Binnen een half uur bereiken we de camping. De eerste 2 plekken die we proberen krijgen we de camper niet zonder schade op de juiste plek, wat we ook proberen. Gewoon te weinig ruimte.  De derde plek lukt wel. Snel installeren, glaasje, hapje en dan onderuit. Genieten van het weer. Morgen op de fiets de stad in.

1. Henk Stoopendaal:
    3 september 2016
    Frankrijk komt wel aan de beurt. ik denk dat niet veel toeristen zoveel bezoeken zoals jullie dat doen. Toch wel mooi zo'n camper.
    Zijn de benzineprijzen nog een beetje te betalen.
    Leren jullie ook nog een bekje Frans of gaat alles in het Engels.
    Jongens jullie zijn over de helft. Wat gaat het hard.
    Voelen jullie dat ook zo.