Ameland, Vlieland, Terschelling of toch de Friese Elf-steden.

11 september 2020 - Stavoren, Nederland

Vrijdag 11 september 2020

Gelukkig is na het mooie weer van gisteren de camping redelijk opgedroogd. Na een rustig ontbijt van vers fruit deze keer, op het gemak alles weer inruimen. Vandaag alleen maar de elektriciteitskabels schoon maken en oprollen en de gasfles dichtdraaien. Door het opdrogen kunnen we de camperplek gemakkelijk verlaten. We zeggen onze Barendrechtse buren gedag en wensen hen nog veel plezier en veilige kilometers. Voor vertrek ook nog even de vuil-watertank legen, schoon-watertank vullen, chemisch toilet legen, afrekenen en dan aan de gang. Nog even wat smalle straatjes in Dokkum. Danny heeft het naar zijn zin, lekker sturen. En dan op zoek naar de juiste route. Ook vandaag willen we geen meter Rijksweg rijden. Dat blijkt achteraf wel gelukt.

Eerst naar Holwerd. Zullen we dan toch de boot naar Ameland pakken? Trekt wel heel erg. Zijn we nog nooit geweest. Nee, doen we niet. Veel te druk aan boord. Hoe houdt je de anderhalve meter in stand? Wel even lekker rond gekeken in de haven. Dan de route proberen te rijden, zoveel mogelijk langs de waddenkust. En ja, vandaag ook gewoon weer lekker ouderwets op de kaart. Van dorpje naar dorpje. Uiteindelijk komen we aan in Harlingen. Zullen we hier dan de boot pakken naar Terschelling of Vlieland?

Nee, we blijven op het vaste land. In Harlingen is het wel tijd voor een bak koffie. Daarna rijden we richting Zurich. Ja dat is echt in Nederland. Net ten noorden van de Afsluitdijk. Dan op naar de richting van Hindelopen. Zijn we al een paar keer eerder geweest. Zowel samen, als met de ouders van Grady destijds. En het is vrijdag, dus wordt er vis gegeten. Nadat we een beetje hebben rondgelopen door het plaatsje gaan we terug naar het busje. Nog een paar kilometer te gaan naar de volgende stempelplaats, Stavoren. Danny zegt steeds Staverden. Maar dat ligt op de Veluwe vlak bij Elspeet waar hij zijn Douaneopleiding in 1982 heeft gevolgd. Wel even de provinciale weg, ergens onderweg binnendoor zit er een passage die we met ons busje niet kunnen nemen. We zijn iets te breed. Geen risico nemen.

De stempelplaats in Stavoren weten we niet te vinden, maar wel de leuke havens in het dorpje / stadje en het beroemde vrouwtje. Lekker rondwandelen, even iets drinken en de nodige plaatjes schieten. We wandelen op het gemak terug naar de camping. Even de benen ontspannen. Grady duikt de “keuken” in en maakt een heerlijke pasta. Na het eten even afwassen en dan de wandelschoenen weer aan. Even richting de buitenhaven van Stavoren. Kijken of we een paar leuke plaatjes kunnen maken van de ondergaande zon. Helaas is er behoorlijk wat bewolking waardoor we de zon niet in het water zien zakken. In het paviljoen in de haven nog even een lekkere koffie en dan weer terug. Schrijven spelletje, plannen maken voor de komende dagen.

Zo zijn we al weer aan het aftellen. Vakantie helaas bijna weer voorbij. Bijna weer tijd voor ons vaste evaluatiemoment. Maar we wachten nog even. Nog een paar dagen te gaan. Slaap lekker.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marlous:
    11 september 2020
    Trusten
  2. Frank:
    11 september 2020
    Doe nog maar ff rustig aan.