Toerist in eigen land en lekker rustig aan.

12 september 2020 - Urk, Nederland

Zaterdag 12 september 2020

Na de gebruikelijke ochtendrituelen starten we even na tienen. Ook vandaag weer lekker binnendoor. Weer lekker ouderwets rijden op de kaart. Op het gemak. Normaal nemen we routekaarten van de ANWB mee (dit jaar niet aan gedacht), maar nu rijden we al enkele weken op een kaartenboek uit 2001. Hier en daar missen we wel een weg, maar we redden ons prima.

Onderweg komen we Mirns tegen, sterker nog, ze noemen het Mirns Kliff. We stoppen even. De Kliff zien we niet, maar het is een wel een echte stek voor de kitesurfers. Gewoon een vlak strandje, dus geen rotsen. We hebben lekker een poosje zitten kijken. Wat mooi, al die kleuren van de “zeilen”. Opvallend dat er zelfs meerdere Duitse Kite-scholen aanwezig zijn.

Via Balk rijden we naar Lemmer. Onderweg even tanken. Niet dat we heel veel kilometers maken, maar af en toe moet er toch wat peut in de tank om het busje rijdende te houden.

In Lemmer, net even buiten het centrum parkeren op de schaatsbaan / ijsbaan. Gelukkig vriest het nog niet, dus kunnen we droog parkeren.

Na een korte wandeling komen we in het centrum. Hier zijn diverse sluizen en bruggen. Pleziervaart kan hier van het Tjeukermeer naar het IJsselmeer. Dwars door de stad. Leuk en gezellig om te zien. Vooral Danny geniet van de “havenbewegingen”. Oude liefde roest niet zullen we maar zeggen. Dan een bak koffie. Ook nog even een paar kleine boodschappen doen.

Weer even kijken naar de bootjes. Even het kanaal door Lemmer oversteken. En dan kom je ineens een lieve collega, Anja, tegen, midden op de brug. We raken snel in gesprek. Bellen gaan af. De brug gaat open, of dicht? In ieder geval omhoog om weer wat scheepjes door te laten. Snel een paar stappen aan de kant. Zelfs de brugwachter heeft het gezien en laat het ons middels handgebaren weten. Snel naar de juiste kant van de slagboom. Na een kort gesprek nemen we afscheid en gaan we weer verder. Even verderop pakken we een lekker broodje.

Dan nog ongeveer 30 kilometer te gaan. Al snel vinden we de camping. We krijgen een mooie plek toegewezen. Eerst even relaxen. Danny kijkt naar de kwalificatie van de F1 en dan kijken we samen naar de finish van de Tour. We gooien de grill aan de gang. Althans, dat proberen we. We hebben thuis 3 glasfessen en precies de lege hebben we meegenomen. Dus grillen wil niet lukken. Of toch wel? Snel naar de receptie van de camping. Gelukkig kunnen we, met de nodige bijbetaling, de lege fles omruilen voor een volle tank. Lekker gegeten. Afwassen, beetje opruimen en dan naar binnen. Het wordt buiten toch wel een beetje kil. Verhaaltje schrijven, knippen en op de achtergrond lekker luisteren naar Langs de Lijn.

1. Marlous:
    12 september 2020
    Gaaf! Net of je in t buitenland bent met die kitsurfers.