Bonifatius en hij is er weer.

10 september 2020 - Dokkum, Nederland

Donderdag 10 september 2020

Nadat we de luiken langzaam openen blijkt het een strak blauwe lucht te zijn. Wel een beetje kil en vochtig, dus ontbijten we gewoon binnen. De temperatuur loopt op en de zon schijnt heerlijk. Toch maar naar buiten voor de koffie. Aan het einde van de ochtend pakken we de stalen rossen vanaf het rek. We fietsen de hele vesting rond. Nou ja, het is wel 4 kilometer. Maar toch mooi. Tussen de middag pakken we een terrasje voor een broodje, bij een lunchroom. Dan op weg naar de Bonifatiuskapel. Ondanks alle informatie die we hebben kunnen vinden is deze toch gesloten. Dan maar een beetje kijken en lopen rondom de kapel.

Hoe zat het ook al weer met Bonifatius? Ooit, lang geleden, heeft Danny best wel opgelet bij de geschiedenisles van meester Stoop in klas 6 (tegenwoordig groep 8). Hij was rond 750 missionaris en werd, zover bekend, in 754 vermoord als gevolg van stokslagen. Ongeveer 90 jaar geleden werd er alsnog een kapel voor hem gebouwd, die nog steeds als bedevaartsoord wordt gebruikt.

Daarna nog even kijken bij de Woudspoortbrug. Altijd leuk om naar bootjes te spotten. Brug open. Voor de scheepvaart dan. Grote zeilschepen, pieremachochels en mooie motorschepen. Blijft altijd genieten. Dan terug naar de camping. Even lekker onderuit.

Even tegen half 6 pakken we de fietsen weer en gaan we richting centrum. Lekker eten. Namen noemen we nog steeds niet, maar wat hebben we lekker gegeten. Een mooie zaak, prima service en wat doen ze het daar goed. Hebben we het personeel ook laten weten.

Weer terug op de camping snel de luifel indraaien, terrasmeubilair naar binnen. Alles is nu droog. Danny gaat nog even afwassen. En ja hoor, daar staat de campingman met afwas weer daar. Door de huidige situatie wordt gevraagd om 1 voor 1 af te wassen. Dan komt de allergie van Danny weer bovendrijven. Wachten. Waarom? Spoelen, afwassen, spoelen, afdrogen en dan pas terug naar de stek. En dan maar wachten.

Wanneer Danny aan de beurt is, is hij snel klaar. Afwassen, aanrecht schoon maken en dan terug naar je eigen hut. Afdrogen, opruimen en dan weer schrijven, spelletje en lekker slapen.

Morgen op weg naar nog een paar Elfsteden. Slapen in Stavoren en dan verder kijken.

1. Marlous:
    11 september 2020
    Mooi is Nederland toch!
  2. Mylène:
    11 september 2020
    Ik dacht: zal ook eens een reactie achter laten want ik lees dagelijks mee.
    Wilde zeggen: wat is Nederland toch mooi... Marlous is mij al voor 😉.
    Desalniettemin is het wél waar!
    Heel leuk om jullie verhalen weer mee te beleven.
    Veel plezier nog in Friesland 😃