Bezoek aan de kathedraal van Burgos.

14 september 2022 - Burgos, Spanje

woensdag 14 september 2022

Gelukkig viel het noodweer gisteravond reuze mee. Tuurlijk, af en toe hier en daar een buitje, maar wat de lucht in eerste instantie beloofde, bleef gelukkig uit.

Na min of meer de gebruikelijke dagstart, zo rond een uur of tien de oerdegelijke Nederlandse fietsen (nee, geen reclame maken maar een gelijknamige voetbalploeg speelt op Spangen in Het Kasteel) van de drager afgehaald. Accu’s er in, tassen op de bagagedrager, camera in de tas, helmen op het hoofd. Op naar het centrum. Volgens de medewerker van de receptie was het gemakkelijk te vinden. Hij heeft helemaal gelijk. Direct na het verlaten van de camping rechts het fietspad op, drie kilometer volgen en dan sta je vanzelf in het centrum. Goede plek gevonden om de fietsen aan de dubbele ketting te gooien. Maar waar vinden we nu de stadspoort (die we ook willen zien) en de kathedraal? Heel simpel. Gewoon de stadsboulevard volgen, dan kom je er vanzelf. Wat een indrukwekkende gebouwen. Het gaat in dit geval om de kathedraal van de Heilige Maria. Ook een tussenstop voor de mensen die het pelgrims pad volgen.

We willen graag binnen kijken. Volgens de geraadpleegde gidsen, moet het echt uitzonderlijk mooi zijn binnen. We kopen tickets en maken een complete rondgang. We gaan van kapel naar kapel. En iedere ruimte vertelt een verhaal met schilderijen, reliëf in het steen of smeed- en houtsnijwerk. Vele heiligen komen in de stukken naar voren, maar ook koningen en andere hoogwaardigheidsbekleders en volkshelden. Om 12 uur begint de klok te luiden. Maar dat is niet alleen buiten in de toren, maar ook binnen hoog in de kerk. Daar worden de klokken ook geslagen.

Uiteindelijk zijn we bijna twee uur binnen. Het lijkt nog veel meer op een museum dan zomaar een kerk of kathedraal. We lezen later ook dat het op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. En dat snappen we helemaal. We hebben in al onze reizen al heel wat kerken en kathedralen bezocht, maar deze komt zeker in de top drie van mooiste terecht. Wat een kunstwerken. Fantastisch mooie houtsnijwerken, zeer gedetailleerde stenen voorstellingen, noem maar op. Kom je ooit in deze stad terecht, de kathedraal is zeker een bezoekje waard.

We lunchen op een van de grote pleinen van de stad. Een echt Spaans hapje met worst, kippenvleugels en friet. Gezellige drukte op het plein en de terrassen. Nog een beetje slenteren door het centrum. Heel veel winkels zijn op dat moment dicht. Vreemd denken we eerst. Maar natuurlijk. Het is Spanje. Siësta. Even aan wennen.

We zoeken uiteindelijk de stalen rossen weer op. Even kijken of we op de route een supermarkt kunnen vinden. Helaas, niet gelukt. Dan maar in het restaurant gaan eten. We rijden weer terug naar de camping. Gezegd moet worden dat het gedeelte dat we hebben gereden, alles was voorzien van fietspaden. Soms op een vreemd moment de hoofdweg kruisend. Maar we hebben lekker veilig kunnen rondtrappen.

Terug op de camping, even kijken naar het weer. Zon, bewolking, beetje wind, af en toe een druppel. We gaan dus maar binnen zitten en nadenken over de route van morgen. Beetje puzzelen, ook voor wat betreft de tijd die we nog hebben tot volgende week vrijdag (of eigenlijk donderdag, want dan willen we al op plaats van bestemming zijn) en de afstand die we nog mogen afleggen. Besluit is snel genomen. Bestemming: Salamanca. Route: snelweg. Tijd: iets minder dan drie uur.

We sluiten de avond af met een San Miguel, paella en gegrilde kip in het camping restaurant. Een toetje ontbreekt ook niet: crème caramel.