Een lange en winderige reisdag.

13 september 2022 - Burgos, Spanje

dinsdag 13 september 2022

Vannacht heeft het nog wel een paar keer geregend, maar de hoeveelheden vielen reuze mee. Een beetje op tijd opstaan, koffie, ontbijt en de camper weer reisklaar maken. Even na half negen rijden we weg. Zoals gezegd, hebben we Miepie ingesteld op een route binnendoor. En dat hebben we geweten. Draaien, keren, smalle weggetjes, lange klimmen en afdalingen en grote open vlaktes.

We rijden door een prachtig berglandschap, met naar we denken de uitlopers van de Pyreneeën. We rotsen in beeld die op zichzelf al een kunstwerk zijn. Ons Baskisch is niet zo goed maar uit de plaatsjes op de borden maken we op dat de bewoners en de toeristenbureaus dat allemaal ook zo zien.

We houden het de hele route droog maar wel heel veel wind onderweg. Het kost Danny op zijn tijd best wel wat moeite om binnen de lijntjes te blijven kleuren, oftewel binnen de eigen rijbaan te blijven. Twee keer een korte stop. Koffie en lunch. En dan bereiken we een soort hoogvlakte. Naarna weer dalen en na ruim 6 uur bereiken we eindelijk de stad Burgos. Gaan we dwars door de stad heen. Nauwe straatjes. Goed opletten op de bomen en de diverse paaltjes. Gaat gelukkig toch allemaal goed.

Blijkt de camping toch iets verderop te zitten dan dat Miepie aangeeft. Weer die verouderde versie in haar systeem denken we. Gelukkig zien we al snel bordjes langs de weg staan die ons naar de juiste locatie brengen. Inchecken. We krijgen een groot gedeelte van de camping aangewezen waar we zelf een plekje mogen kiezen. We vinden een mooie schaduwrijke plek. Snel inparkeren. Stroom aansluiten. Dus niet. Alle nabijgelegen stroomkasten zitten vol of zijn defect. Dan toch maar een ander plekje zoeken. Iets verderop in het straatje vinden we een mooi alternatief. Hier wel stroom kunnen aansluiten.

Even een rondje over de stadcamping. Alle gebouwen zijn redelijk gedateerd en kunnen eigenlijk wel een grote upgrade gebruiken. Gelukkig is het wel allemaal schoon, en dat is eigenlijk het belangrijkste. Daarnaast blijkt de camping bijna een Nederlandse enclave te zijn. Bijna de helft van de beschikbare plekken wordt bezet door landgenoten. In de loop van de middag / avond zullen er nog meer arriveren.

De wind is nog steeds krachtig. Regelmatig komt er een stofwolk van zand voorbij. En wat te denken van de vele bladeren die al rondvliegen op de camping.  Zo rond een uur of zes betrekt de lucht. Het wordt zelfs donker. In de verte hoor je het onweer. Dit gaat een ongelooflijke donderbui worden met heel veel regen. Iedereen om ons heen zie de luifels indraaien, stoelen opruimen en waslijnen leeg halen. Maar toch klaart het weer op. De bui trekt voorbij. Gaat deze dan alsnog vannacht vallen?

In de tussentijd hebben we in de spreekwoordelijke gangen vernomen dat de eerder genoemde NKC-groep hier donderdag arriveert, en ja, voor het programma “we zijn er bijna”. Gelukkig zijn wij dan al weer vertrokken. Morgen, als het weer een beetje meezit, richting stad op de fiets en dan donderdagmorgen weer verder. Waar naartoe? We hebben nog geen idee. Gaan we morgen bepalen.

Vaste volgers weten dat we regelmatig de tussenstanden vermelden. Bij deze, de eerste keer.

Afgelegde km: 1998

Vissen: Grady 35 Danny 15 (wel de kleinste)
Fietsen: ongeveer 40 kilometer
Boeken uitgelezen: Grady 7 Danny 1
Skipbo: Grady 6 + 72, Danny 7 +64 (dus misschien stoppen en eindelijk een keertje winnen)

Morgen weer verder!

1. Carla poel:
    14 september 2022
    Het gaat lekker zo! Hopelijk viel de bui mee.