En dan is het bijna voorbij

14 september 2021 - Haaren, Nederland

dinsdag 14 september 2021

Ja, zijn we ruim 3 ½ week onderweg en dan is het bijna voorbij. Nog 2 dagen te gaan. Eerst maar eens terug naar gisteren.

Eerst hebben we lekker uitgeslapen. Daarna een verlaat ontbijt en dan definitieve plannen gemaakt voor de dag. Het weer ziet er goed uit en we besluiten om op de fiets richting het centrum van Tilburg te gaan. De route volgen we via Google Maps. En zowaar, we rijden bijna in één keer goed. Vlak bij het centrum gaat het mis. Miepie (zoals we Maps noemen) is even de weg kwijt en stuurt ons rechtsaf waarna we na 10 meter een zogenaamde U-bocht moeten maken. Dit is verkeerstechnisch niet mogelijk, dus volgen we gewoon de wit-rode fietsborden maar naar het centrum.

We kunnen de fietsen lekker kwijt in een gratis en bewaakte fietsenstalling. Lekker Nederlands, gratis. We stekkeren door het centrum. Nog heel veel winkels gesloten, het is nog geen 12 uur. Dan eerst maar een bakkie koffie. Dan gaan de meeste winkels langzaamaan open. We scoren alvast wat cadeautjes voor de feestdagen. Doen we altijd in de vakantie, niet wachten tot het laatste moment, maar wanneer je iets ziet, direct meenemen. Danny weet ook nog een leuk jasje te scoren in de opruiming. Vervolgens zoeken we een lekker terrasje voor de lunch. Heerlijk gezeten en gegeten.

Dan nog even op zoek naar de grote Franse Sportwinkel. We zijn er vlak bij. We willen nog het één en ander scoren wat aan vervanging toe is. We slagen volledig. Nog even een leuk praatje met een zwerver en dan weer terug naar de camping. Onderweg nog even boodschappen doen. Maps uitzetten en dan op de gok terug naar de camping. Danny denkt de route te weten. Mooi niet dus. Uiteindelijk toch maar weer even aangezet en dan hebben we al snel weer een route te pakken. Oké, bijna 6 kilometer omgereden, maar we komen toch weer aan bij de camping. Beetje lezen, luieren, boekje, en dan? De beslissing valt op de lokale Chinese Muur. Even checken op het WWW of ze geopend zijn. Dat is gelukkig het geval. Het restaurant blijkt op nog geen 900 meter van de camping te zijn. Dus we gaan lopen.

Na heerlijk gegeten te hebben wandelen we terug naar de camping. Lezen nog wat, doen een spelletje en kijken een klein beetje TV. Dan slapen en morgen weer gezond op.

We zijn allebei vanmorgen redelijk op tijd wakker. Danny heeft geen zin om op te staan en Grady zoekt een plekje in de zon. Zij gaat verder met haar zoveelste boek deze vakantie. Dan uiteindelijk toch maar wat eten.

Gisterenavond heeft Grady een fietsroute uitgezet in de omgeving waar we nu zijn. Ongeveer 40 kilometer. Op het moment dat we willen vertrekken blijkt haar telefoon (waar de route via fietsknooppunten op staat) bijna leeg te zijn. Niet handig. Dus maar snel aan de stekker en het vertrek een beetje uitstellen. Na een klein uurtje is de telefoon voldoende opgeladen. We pakken de fietsen en vertrekken naar punt 81, vervolgd door 1. Komen we aan bij een mooi kasteel, vlak bij Haaren. We volgen de aangegeven punten. Komen we ineens voorbij een boerderij die zeker 100 waterbuffels in de wei en stallen heeft staan. Toch wel heel bijzonder zo midden in het Brabantse land. Even kijken, maar meer zien is helaas niet mogelijk. Alleen op vrijdag, en ja, dan is onze reis al afgelopen.

We fietsen een mooie afwisselende route. Door bossen, tussen landerijen, langs de provinciale weg. Regelmatig een onverharde weg. En we genieten. Na ruim 30 kilometer komen we aan in Oisterwijk. Ouderen onder ons weten het wel; het plaatsje waar de massief eiken-houten meubelen werden gevuld met beton in het verleden. Wat we al wisten, is dat Robert (van Beckhoven {o.a. Heel Holland Bakt}) hier zijn thuisbasis heeft. Toch maar even langsgaan. En gevonden. Een mooie locatie. Ziet er fantastisch uit. We zien hem zelf ook nog even in de bakkerij. We spreken of ontmoeten hem verder niet. Toch het één en ander gekocht in de shop.

Dan weer terug op de route proberen te komen. Maar we hebben inmiddels na bijna 35 kilometer ook wel een beetje trek gekregen. Dan toch maar weer afwijken van de route en het centrum van het dorpje opzoeken. We vinden een prima locatie en genieten van de lunch. Na ruim een uur op het terras te hebben gezeten, stappen we weer op de fiets. Al snel hebben we de route weer te pakken. Na iets meer dan 45 kilometer komen we weer aan op de camping.

Er is regen voorspelt. Dus maar direct de luifel indraaien en buiten relaxen zolang het kan. Na een klein half uur begint het te druppelen. Dus ook maar de stoelen, tafel e.d. opruimen. Kunnen we alles gelukkig droog meenemen. Na het avondeten kijken of we een route voor morgen kunnen plannen. Doel: wederom Woerden. We hebben nog het nodige uit te wisselen met de familie aldaar. Danny toetst de route in op de navigatie. Deze is waarschijnlijk een beetje (heel veel) de weg kwijt. Stuurt ons via Nijmegen en Arnhem (nog steeds met de instelling voor het ontwijken van Rijkswegen). Ruim 220 kilometer. Dat gaan we dus niet doen. Danny plant een alternatieve route, gewoon ouderwets met behulp van een landkaart. Aanmerkelijk korter en soms over bekend terrein. Of zijn topografische kennis voldoet, zal morgen blijken.

1. Frank:
    14 september 2021
    Bedankt weer voor de verslagen. Met een biertje erbij praten we binnenkort verder
  2. Carla poel:
    15 september 2021
    Weer een mooie herinnering rijker, en mooi mee kunnen beleven zo, maar fysiek weer zien is ook weer leuk!
    Geniet nog van de laatste dag!
  3. Ditty Oppelaar:
    15 september 2021
    Hoi hoi, het einde in zicht maaaaaarrrrrrrr Julie kunnen op een mooie vakantie terug kijken. Veel plezier nog. Liefs xxx