Vincent van Gogh

12 september 2021 - Haaren, Nederland

zondag 12 september 2021

We krijgen nog een bericht dat we de reservering voor de camping de komende dagen moeten bevestigen. Grady regelt dat digitaal. De plannen voor komende dagen zijn bijna klaar. Na een beetje puzzelen hebben we het plan om vanmorgen eerst naar het Van Gogh museum in Nuenen te gaan. We vragen onze achternicht J om mee te gaan. Zij heeft een kunst-achtergrond. Ze vind het heel leuk en dus boeken we tickets en spreken we af rond een uur of elf. Het is tenslotte vakantie (voor ons), dus geen vroeg opstaan en gehaast gedrag.

Daar waar het gisteren een sombere dag was, met regelmatig een buitje, was het vanmorgen een heerlijke ochtend. De zon deed bijtijds haar best om door het wolkendek te komen. We zetten de bus lekker aan alle kanten open, zodat alles een beetje kan opdrogen. Dan ontbijten. Lekker bananen-pannenkoeken. Past ook prima in Danny zijn vernieuwde eetpatroon. Nog even afwassen, stoelen luifel laten drogen. Na een klein uurtje de gebruikelijke werkzaamheden voor vertrek. Stoelen, tafel, krukjes in de garage. Stroomkabel oprollen. Vuilnis wegbrengen. Kasten, luiken, ramen en lades op slot en dan aan de gang.

De route naar het museum is zelfs minder dan 9 kilometer. Wel weer een leuke route. Wat opvalt is dat we de route naar het museum rijden die voor een groot deel leidt in tegenovergestelde richting van wat we gisteren hebben gefietst. Omgekeerde route, nu gezien vanuit een hogere positie in de bus.

Even voor het afgesproken tijdslot komen we aan bij het museum. Een parkeerplek is op deze zondag snel gevonden. Nog geen 100 meter afstand. Nog even wachten op J en dan gaan we naar binnen. Danny kiest zijn eigen tempo. De dames gaan aanmerkelijk langzamer door het museum. Naast de vele uitleg van J, kletsen de dames over allerlei andere onderwerpen. Na een kleine 2 uur, nog even een bak koffie in het museum. Dan nemen we afscheid. We proberen af te spreken om de volgende keer niet weer acht jaar te wachten tot we elkaar zien en spreken. Wellicht al sneller dan we denken, volgens afspraak.

We rijden een mooie route, nog steeds binnendoor, van ongeveer 45 kilometer. Plaatsnamen die we echt niet kennen. We kunnen gelukkig de camping snel vinden. We mogen een mooie plek zelf uitkiezen. En die vinden we. Op een klein paadje, onder een perenboom, appelboom en een boom met walnoten. Hopen dat er niet te veel valt vannacht.

Wat we morgen gaan doen, is nog niet helemaal zeker, hangt van het weer af. Bij goed weer, op de fiets naar Tilburg.

Vanaf de camping is het mogelijk om een ballonvaart te maken over het mooie gebied waar we nu verblijven. Na kort overleg lijkt het ons ook wel wat, ook al is het met z’n 2en best wel kostbaar. Even navragen of er de komende 2 dagen nog een vlucht is te boeken. Helaas alles volgeboekt. Misschien een goede reden om een volgende vakantie hier ooit nog eens terug te komen en voortijdig te boeken.

En dan, ja. Weer eens tijd voor wat tussenstanden, zo tegen het einde van de vakantie. Nog maar slechts een paar dagen te gaan.

Auto 1132 kilometer
Fiets 263 kilometer
lopen ongeveer 60 kilometer
Campings: 12 x (Woerden, Wormer, Berkhout, Franeker, Bourtange, Giethoorn, Elst, Maurik, Arcen, Roggel, Mierlo, Haaren)
Vissen Grady 0 en Danny 2
Skipbo Danny 10, Grady 14, Danny + 70

1. Yvonne:
    12 september 2021
    Geniet er nog lekker even van!