We hebben de bus opgehaald

21 september 2013 - Cairns, Australië

Vrijdag 20 september.

Nadat we gisteren heerlijk hebben gegeten, zijn we bijtijds naar bed gegaan. We wilden uitgerust beginnen aan onze campertour. Zelfs de wekker gezet. We moesten uiterlijk 10.00 uur zijn uitgecheckt. Voor die tijd wilden we ook al hebben ontbeten. Dus om half 8 de wekker, lekker douchen, ontbijten, weer inpakken en vervolgens met een taxi op weg naar het verhuurbedrijf. Dit is niet zo heel ver weg van het hotel, maar toch te ver om te lopen, zeker met alle bagage bij ons.

We worden heel vriendelijk ontvangen en na het eerste deel van het papierwerk mogen we weer kijken naar de instructie-dvd. Nog een deel papierwerk en dan naar buiten. We lopen naar een mooi glimmende nieuwe bus. Niet van Britz, waar we hebben gehuurd, maar eentje van Maui. Nu is dat hetzelfde moederbedrijf, maar toch hebben we even onze vraagtekens. Al snel worden die vraagtekens weggenomen. “Omdat jullie zo lang op pad gaan en een behoorlijk stuk moeten rijden, krijgen jullie een nieuwe wagen mee, alles  moet goed gaan”, aldus de man van het verhuurbedrijf. Geen probleem. We krijgen nog een korte toelichting op het gebruik van alle apparatuur en we handelen het laatste deel van de papierwinkel af. We vragen hem nog even naar een goede camping in de buurt, vooral een waar hij zelf ook naar toe zou gaan. We krijgen een adres, een kilometer of 8 verderop.

Dan maar gaan rijden. Nog even oefenen: we zijn groot, hoog en moeten links rijden. De eerste kilometers weer even wennen, net als aan de halfautomaat waarin we rijden. De camping hebben we al snel gevonden. Plaatsje boeken voor twee dagen, geen probleem. Ook hier komen we weer een beetje in het ritme. Vaste procedure: “two adults, no kids, no parents, no pets, and yes we would like to have Electricity”. Dame aan de balie antwoord gevat: “and de girlfriend on de the backseat”. Ik kan niet anders dan bevestigend antwoorden. Mogen we de camping niet oprijden, nee we moeten eerst mee in het golfkarretje om een rondleiding over de camping te krijgen. Minigolf, 2 zwembaden, speeltuinen, basketbal, volleybal en nog veel meer. Direct valt op dat de camping schitterend is onderhouden. Gelijk maar even vragen waar we het beste boodschappen kunnen doen. Een paar kilometer terug aan de grote weg is een groot winkelcentrum waar we zeker alles kunnen kopen. Dat klopt. Op de cent af, net geen 300 dollar, uitgegeven aan boodschappen en hier moeten we de komende tijd een heel eind kunnen komen.

Terug naar de camping en dan de spullen maar eens gaan opruimen. Wat gaan we waar zetten en wat is handig in welke kast of bank. De temperatuur is inmiddels ruim boven de 30 graden. Even zweten dus en dan ook maar gelijk de airco uitproberen. We nemen het daarna  maar even van. Voor de avondmaaltijd een lekker pasta in elkaar gedraaid. Smaakt uitstekend. Afwassen en dan nog even een rondje over de camping. Dan wordt Danny beroerd. Waarschijnlijk voor het eerst last van een jetlag. Er zit niets anders op dan vroeg naar bed te gaan. Het is nog geen 8 uur. Grady gaat lezen en valt niet heel veel later ook in slaap.

zaterdag 21 september 2013

We hebben allebei redelijk goed geslapen maar wel behoorlijk wat uren gemaakt. Allebei zijn we goed uitgeslapen. Danny is om half zeven wakker en pakt alvast een douche. Het blijkt niet bijzonder vroeg te zijn hier in Cairns. Er is al volop bedrijvigheid op de camping. Na de douche even het web op en dan lekker ontbijten, buiten natuurlijk, het is al bijna 25 graden, heerlijk. Op diverse borden op de camping staan alle activiteiten die worden georganiseerd. Waar in Nederland de tractor met de platte kar vaak zijn rondje maakt, rijdt hier op zaterdag The Big Red Fire Engine. Nu maar hopen dat we hem te zien krijgen. Om negen uur pakken we de campingbus naar het centrum. Binnen 10 minuten worden we midden in het centrum afgezet. We lopen lekker rond, wandelen langs de boulevard, hier Esplanade genoemd. Langs de Esplanade liggen zogenaamde mudlands, die bij laag water droog komen te vallen. Strand hebben ze in dit deel amper, maar wel iets dat te vergelijken is met onze wadden. Nat en modderig wad. Zwemmen wordt hier afgeraden, er zwemmen mogelijk krokodillen op de mudlands. Dus dat doen we dan maar niet. Dan maar terug naar de camping.

Voor de lunch doen lekker gemakkelijk. We halen twee lekkere lunchgerechten bij de take away van de camping. Heerlijk en gemakkelijk. ’s Middags lekker een beetje lezen en hangen. Natuurlijk ook de route voor morgen een beetje voorbereiden. De eerste echte kilometers richting Melbourne. We zien wel hoe ver we komen. De planning is om iets meer dan 200 kilometer te gaan rijden.

Nu even een antwoorden op een aantal vragen die we hebben gekregen:
- aantal Porches in Singapore viel tegen, alleen in de rijkere buitenwijken een aantal gezien
- Grady heeft al 4 (digi)boeken uitgelezen (gelukkig hebben we er meer dan 7000 titels bij ons)
- nog geen spelletjes gespeeld, dus ook nog niet verloren
- nog geen hengels in de hand gehad, dus nog geen vis
- 20 kilometer gereden, nog ruim 4000 te gaan
- kilometers gewandeld, dat zal alles bij elkaar toch de 20 al wel aantikken

Wanneer we dit zitten te schrijven, komt die grote rode brandweer wagen voorbijgereden. Het is dan kwart over vier (bij jullie kwart over acht in de morgen).

1. Carla vonk:
    21 september 2013
    Ziet er heerlijk zonnig uit zeg en wat een mooie camper, fijn om te horen dat jullie OK zijn.
    Raar om te bedenken dat jullie morgen een week weg zijn, in korte tijd alweer zoveel gedaan.
    Rij voorzichtig morgen en heel veel veilige kilometers deze weken.
    Het weer hier mis je niks aan.
    Xxxx
  2. Corrij Vonk:
    21 september 2013
    Wat een mooie grote camper.Jullie maken mooie reizen.Fijn hoor,
    En verder,goede veilige reis,geniet er fijn van.

Groetjes,
  3. Tiny poel:
    22 september 2013
    ik lees dat jullie op weg naar Melbourne zijn mijn zus is in de vijftiger jaren daar naar toe vertrokken met haar gezin .Jullie hebben een mooie ruime camper ,al een beetje gewend aan het links rijden? Een rare zin waar ik mee begin maar jullie begrijpen het wel denk ik.Een veilige reis verder en geniet er van groeten ook van Henk