Busselton, 14 oktober

14 oktober 2010 - Busselton, Australië

Maandag 11 oktober

We starten weer eens een keertje anders. Na een zeer koude en natte nacht, rijden we even na half 10 de camping af. En koud was het echt wel. Allebei een slaapzak. Daar overheen een dekbed en als 2 oudjes ook de sokken aanhouden in bed. We gaan koffie drinken en een broodje halen bij de IGA-supermarkt. Een keten van winkels door geheel Australië. Bij deze vestiging hebben ze gratis internet. Kunnen we gelijk nog even de kranten en zo doornemen. Even kijken welke kant we op moeten. In ieder geval richting Margaret River. Niet zo heel ver weg, maar het staat niet op de borden. Gelukkig weet Miepie de weg wel. Na een kleine 40 kilometer over een schitterende route, arriveren we bij de Lake Cave. Eén van de ruim 200 grotten hier in de omgeving. Volgens alle beschikbare informatie, wel één van de mooiste. Ook doordat er water loopt door de grot. We volgen een rondleiding van bijna een uur. Krijgen uitleg over rietjes, stalagmieten en stalactieten. We proberen meerdere foto’s te maken. Straks eerst maar eens kijken of ze zijn gelukt. Wel 325 treden naar beneden, 62 meter onder de grond. Maar dan weer naar boven, een hele opgaaf. Het bezoek was zeker de moeite waard. Daarna naar de camping in Margaret River. Wederom een heel mooie plek toegewezen gekregen. Het is duidelijk dat ze hier goed zijn ingesteld op rondtrekkende vakantiegangers. Grote verharde plekken waarbij er naast je camper of caravan voldoende ruimte is om te kunnen zitten. Het waren de gereden 62 kilometer meer dan waard. (3290 totaal) Even een klein wasje doen, je kunt tenslotte niet alles meenemen voor bijna 6 weken, en dan naar het centrum. Weer even een paar boodschappen en dan ergens een lekker hapje eten. Ook werken we aan de diverse souvenirs. Moeten we toch een beetje rekening mee gaan houden en niet alles tot het laatste moment laten wachten. Op een terras even een glaasje gedronken. Alle restaurants gaan om 5 uur al dicht of pas om half 6 open. Tijd volmaken dus. Ook een mooi moment om onze tussentijdse evaluatie op te maken, ook weer een vakantietraditie. Gaat het goed, hebben we het naar onze zin, hebben we iets gemist of zijn er nog dingen die we in ieder geval moeten doen? Dat we het naar onze zin hebben mag inmiddels duidelijk zijn. Iets meer dan 3 weken onderweg, maar het voelt alsof we al veel langer rondreizen, en het is toch pas 2 weken met het busje. Terugkijkend op de afgelopen tijd en afvragend wat de meeste indruk heeft gemaakt, komen we er niet echt uit. Een aantal hoogtepunten heeft wel veel indruk gemaakt en deze komen direct naar boven. Hongkong zeer indrukwekkend, Sydney veel meer te zien dan we gedaan hebben, Perth lekker langs bij de familie. Alle dieren die we in de vrije natuur hebben gezien: kangaroos, emoes, pelikanen, walvissen, dolfijnen, roggen, allerlei papagaaiachtigen, slangen, reptielen, de Tree Top Walk. Of zijn het toch de vele tientallen dode dieren langs de weg, te veel om op te noemen. Misschien hebben we nog wel lange tijd nodig alles echt op ons in te laten werken. Eerst nog maar even genieten. Weer plannen maken voor morgen en dan maar weer een spelletje.

Dinsdag 12 oktober

Wederom een zeer koude nacht achter de rug. Maar met de slaapzakken en dekbed is het goed uit te houden. Eerst maar eens ontbijten en even in de zon zitten om een beetje op te warmen. We hebben besloten om nog een nachtje op deze camping te blijven en de omgeving een beetje te verkennen. Eerst naar Prevelly Park, dan naar Surfers point: Twee heel mooie surflocaties. Is ook te merken. Tientallen surfdudes en surfbabes proberen de metershoge golfen te bereiden. Heel erg leuk om te zien. Nu maar hopen dat de foto’s ook een beetje zijn gelukt. Zoals al eerder in de deze vakantie geschreven, op de stranden, of op de daarbij behorende parkeerplaatsen, is geen horecagelegenheid te vinden. Toch hebben we wel zijn in koffie. Dan maar op weg naar Gracetown, een dorpje een paar kilometer verderop. Volgens de borden langs de weg moet daar een bar zijn met uitzicht op zee.  Onderweg eerst nog even naar Ellenbrooks Homestead, een historisch gebouw. Moet een boeren nederzetting zijn uit het eerste deel van de 19de eeuw. Jammer genoeg gesloten. Alleen maar open in de weekenden. Nergens anders kunnen vinden dan alleen bij entree. Snel op weg naar koffie. Bijna alle straten met zicht op zee doorgereden, maar geen koffie kunnen vinden. Andere route terug naar de camping. Steken we de grote weg over, staat daar een heel grote reclamebord voor een olijfboerderij inclusief restaurant. We rijden het erf op en de geuren uit de keuken komen je al tegemoet. Heerlijke lunch. We zoeken in Margaret River nog even de brandweerkazerne op. Alles stijf afgesloten en geen leven te bekennen. Nog even op zoek naar de rivier. Blijkt deze alleen maar te bereiken door de tuinen van de woningen aan het water. Doen we maar niet. Dan maar lekker de zon opzoeken naast het busje. Uiteindelijk toch nog 87 kilometer weggereden, totaal nu 3373. Even dagboek bijwerken en snel plaatsen op internet. Dus niet. Kies je een camping uit waar ze draadloos internet hebben, hebben ze al enkele dagen problemen met de verbinding en het ziet er niet naar uit dat die snel zijn opgelost. We jammer voor alle familie, vrienden, bekenden en collega’s (in willekeurige volgorde) die dagelijks proberen ons te volgen. Morgen misschien een nieuwe kans.

Donderdag 14 oktober

Gisteren is het er in de avond niet van gekomen om te schrijven. We hadden een klein persoonlijk feestje. We kenden elkaar gisteren precies 15 jaar en zijn lekker uit eten geweest. Heel lux, met de taxi naar het restaurant en ook weer terug naar de camping.

We hebben weer een rustige start. Ook vandaag (woensdag dus) hoeven we niet zo ver. Rustig Cave Road opzoeken en dan richting Dunsborough aanhouden. Dan wijken we even van de route af. Eerst naar Cape Naturaliste. De volgende vuurtoren op dit deel van het land. Hier moet ook een mooi uitzicht zijn waarbij je met helder weer de walvissen zou moeten kunnen zien. De vuurtoren vinden we, het uitzichtpunt niet. Dan maar op weg naar Busselton, onze volgende halteplaats. Een camping uitgezocht uit één van de boekjes. Deze ligt vlak bij het stadje, dus eerst maar even inchecken. Weer een mooie en suite plaats. Even wat eten en dan de stad in. Busselton is toch wel een plaats met 26000 inwoners. Expansiedrift hebben ze hier ook wel. Er wordt in iedere straat wel gebouwd aan een nieuw huis. Zo te zien ook niet de goedkoopste. Even wat inkopen, dan nog even naar de Jetty. De op één na grootste van de wereld. Deze pier is maar liefst 1840 meter lang en er rijdt normaal zelfs een treintje over. Alleen is de pier gesloten in verband met groot onderhoud. Had al in augustus klaar moeten zijn, maar hier lopen werkzaamheden dus ook wel eens een beetje uit. Onderweg nog iets drinken en terug naar de camping. Ons nog even een beetje ontspannen en opknappen voor het eten straks. Nog even kijken of we kunnen boeken voor een walvistocht. Gaat niet door vanwege de wind. Dan maar een alternatief zoeken. Zo, straks lekker feestje vieren.

Dat alternatief hebben we gevonden. We hebben een kaart met een aantal mooie rondritten in de omgeving gekregen. Maar eens een leuke uitkiezen. We gaan voor de blauwe route, maar om deze helemaal te rijden is toch wel erg ver op een rustdag. Eerst langs de kust naar Capel, dan door naar Donnybrook. Hier vinden we een oude goudmijn, in gebruik tot in de jaren 80 van de  vorige eeuw. Er is ook een boomgaard bij waar ze van de appels hun eigen sap en ciders maken. Bakje koffie, even rondneuzen en dan nog wat proeven. We nemen een klein flesje cider mee. Paar kilometer terug en dan een binnendoor weggetje, onverhard natuurlijk, om verderop de route weer op te pakken. We weer het risico van 18 kilometer wasbord, maar het grootste deel kunnen we behoorlijk doorrijden. Binnen het half uur hebben we de weg afgejakkerd. Wel een mooie route overigens. Lekker lunchen aan het strand en dan is het al weer tijd om terug te gaan naar de camping. Kijken of we morgen een tochtje naar de walvissen kunnen maken. En dat is gelukt. Morgen bijtijds opstaan, anders missen we de boot. Gisteren 113 kilometer, vandaag 152, totaal dus al weer 3638.

1. Danny en Grady:
    14 oktober 2010
    uploaden van foto's lukt nier. te slechte verbinding, later meer. sorry
  2. Corine:
    14 oktober 2010
    En nu wel je camera op die walvissen gericht houden hé! Laat je niet afleiden door vrouwelijk schoon dit keer! Ben benieuwd naar jullie foto's :)

Groetjes!

PS Gefeliliciteerd met jullie jubileum ;)
  3. Edward, Evelien, Vera & Brian:
    Van harte gefeliciteerd!!

Veel plezier bij het spotten naar walvissen.
    Fijne dagen nog en vooral doorgaan met schrijven..

Edward, Evelien & Vera
  4. Ed en Joke Barg:
    Danny en Grady,

Eerst gefeliciteerd met jullie 15 jarig jubileum. En zo te lezen kunnen jullie nog vele malen keer 15 jaar verder met elkaar. Wat een reis zeg ! Geweldig. Dat zal ook wel weer wennen zijn in het kleine Nederlandje met zeer bereisbare afstanden en geen speciale dieren in het wild. Maar dit kan niemand jullie meer afnemen. Geniet nog samen. Menigeen is jaloers hoor.
  5. Anita:
    15 oktober 2010
    Is het alweer 15 jaar geleden dat jullie in de Lutte naast onze kamer sliepen...................

Gefeliciteerd!

liefs Anita
  6. frank:
    16 oktober 2010
    Prettig om te lezen dat jullie zo genieten.In dit !@#$%^&* land is de herfst ( of is het al winter??) in volle gang. Koud, nat, vallende blaadjes. Dus mijn advies: boek nog wat weekjes bij.
  7. Marlous:
    16 oktober 2010
    Hoi lieve luitjes,

Hier alles goed! Nog geen gebruik gemaakt van de faciliteiten die jullie mij bieden...;-)

Net wakker en het zonnetje schijnt...beloofd dat we straks gaan winnen!

Gisteren een weekje Fuerteventura geboekt voor in november! De weekjes van jullie gaan snel, maar ik begin jullie nu ook wel te missen!

Veel liefs en xxx Marlous.
  8. carla:
    17 oktober 2010
    Hi beiden maak die laatste dagen vol met ook nog mooie dingen.
    Ik geniet iedere keer weer van de foto's die erbij gekomen zijn.
    Tot snel maar weer.
    Kus Carla
  9. Henk en Lia:
    17 oktober 2010
    Nog steed zondag 17-10.
    Heb net Feijenoord weer zien verliezen.
    PSV staat weer bovenaan met een punt boven AJAX.
    Wat genieten jullie. En natuurlijk proficiat met 15 jaar geluk.
    Mama heeft moeilijk om tekst te vinden.
    Dan doe ik het wel. Ook net daverend hoor.
    Liefs van Pa.