Wat een dag slecht weer

12 juni 2012 - Münster, Duitsland

En lekker dat het was gisterenavond. Er stond een prima team in de keuken. Heerlijk gegeten. Dat het een goed restaurant is, bleek wel, het hele restaurant zat vol. Soms is het ook leuk dat andere gasten niet in de gaten hebben dat je ook Nederlander bent. Er worden dan soms door andere gasten opmerkingen, in het Nederlands, gemaakt die je gewoon verstaat. Leuk joh,  helemaal wanneer je bij het verlaten van de tafel ze een prettige avond wenst.

Daarna uiteraard weer een spelletje gedaan. En zowaar een beetje ingelopen, maar winnen zal er echt niet meer inzitten. Na heerlijk geslapen te hebben (dus niet, veel wakker geweest, en ik weet niet waarom) toch weer op het gemak opgestaan. Verse broodjes gehaald en er ook een lekker bakje koffie bij gemaakt. Vandaag geen autokilometers, maar kilometers maken met de fiets. We gaan de stad Münster verkennen. Ook nog wat laatste inkopen doen. Wat dingen die we in Nederland niet kunnen vinden. Ook nog op jacht voor de verzameling brandweerbeeldjes. De score is dit keer nog aan een veel te lage kant. Voor de zekerheid de banden nog even oppompen en de juiste route vragen. We hoeven niet zo heel erg ver. Iets meer dan vier kilometer en we staan midden in het oude centrum, de Altstadt.

In de eerste de beste winkel die we ingaan, vind ik diverse beelden van Saint Florian (de beschermheilige van de brandweer). Ik weet me in te houden en de kleinste (en goedkoopste) schaf ik aan. Er staan diverse beelden van Saint Florian, tot over de € 2000 aan toe. We lopen lekker door de stad en verkennen diverse winkels. Ineens vinden we ons heel bekende koffiezaak: Starbucks. Vaste recept. Dopio, tall cappuccino en lemon-iced cake. Heerlijk, en zo vertrouwd na onze reis 5 jaar geleden naar New York. Grady weet in één van haar “thuiswinkels” nog een broek te scoren. Mag niet van het vakantiebudget af. Dus wil ik betalen vanaf haar eigen rekening. Lukt niet. Waarschijnlijk al te veel gepind vandaag, dus dan moet ik alsnog van mijn eigen rekening betalen.

Later deze week administratief maar weer even rechttrekken. In de tussentijd heb ik een lekker broodje weten te scoren. Lopende weg eten we dat op. Terug naar de fietsen. Wat gaan we nog meer doen? Ondanks de bar slechte weersvoorspellingen is het nog steeds droog en de temperatuur is ook niet verkeerd. 20+. Even kijken in het boekje en op de kaart die we gehaald hebben bij de VVV.

Net buiten het centrum is nog een klein openluchtmuseum te vinden. Onze ervaring in Duitsland is inmiddels dat dit soort musea er zeer goed uitzien, dus maar even de route uitvinden en de fietsen weer aan de gang gooien. Geen spijt van. Het is een klein openluchtmuseum met diverse gebouwen uit de regio. Alles ziet er zeer mooi uit. Veelal is het herbouwd in de originele staat en daar waar dat vereist was, is het nagebouwd volgens de stijl die het heeft moeten zijn. Het is niet heel groot, maar geeft we een heel goede indruk van de vroegere regio. Het weer is in tegenstelling tot de voorspellingen heerlijk. We zitten lekker te genieten van de zon, met uiteraard een glaasje, op het terras van de dorpskroeg in het museum.

Toch wordt het weer tijd de fietsen op te zoeken. Dwars door de stad rijden we terug naar de camping. Kaart in de hand en gemakkelijk vinden we de route. De lucht begint nu eigenlijk toch wel echt te betrekken. Het voorspelde slechte weer komt er nu wel aan. Doortrappen dan maar. Nog twee kilometer te gaan. Tandje bijzetten en de laatste meters even goed doortrappen. We hebben goed gegokt. Net als we van de fiets stappen naast de camper, de eerste donderslag en direct ook de eerste vette regendruppels. Hoe goed hadden we het kunnen plannen? Snel de fietsen achterop Trac Men vastmaken en dan snel naar binnen. Het is nog te vroeg om te gaan eten (ja, ook vanavond wordt er door mij weer niet gekookt), dus nog maar even wat lezen, glaasje, lekker de douchen en dan naar het restaurant. Inmiddels is het camperveld weer behoorlijk volgelopen. Er staan inmiddels 12 campers. Er is nog ruimte, dus maar zien op hoeveel we later vanavond eindigen. Morgen richting Winterswijk. Ook binnendoor. Obelink nog even leegkopen en dan helaas donderdag al weer naar huis.

1. Henk en Lia:
    13 juni 2012
    Dat zijn toch nog aardige dagen zo aan het eind van de vakantie.
    Het eten is goed het drinken is goed en de tussendoortjes mogen er ook zijn. Dat is altijd prettig want juist die laatste dagen blijven als het niet zo lekker is vaak lang in de herinnering.
    In ieder geval zijn jullie weer van harte welkom in het land dat vanavond wordt veranderd in oranje of in het zwarte gat.
    We zien het wel. Tot gauw.
  2. Danny en Grady:
    13 juni 2012
    We zijn inmiddels in NL, staan in Winterswijk op de camping. Kijken voetbal in het restaurant (helaas weer niet koken). Morgen loop van de dag zijn we weer thuis. Laten het weten als we er zijn.