We laten de ratten voor wat ze zijn

11 juni 2012 - Münster, Duitsland

Het eten heeft gisteren uitstekend gesmaakt. Wat op zich wel weer leuk was dat de vrouw van het restaurant geen Duits sprak en achteraf ook niet kon rekenen. Toch ook wel weer wennen. Zitten we al weer een aantal dagen in de Duitse modus, moet opeens weer Engels spreken. Toen het op afrekenen aankwam, moest de baas er bij komen, want zijn vrouw kreeg de bedragen van het bestelde eten en drankjes niet bij elkaar opgeteld.

Na het afrekenen zijn we teruggelopen naar de camper. We hebben nog een spelletje gedaan. Uiteraard is mijn achterstand alleen maar verder opgelopen. Lekker slapen, maar eerst nog even een stukje lezen. Kijken of ik nog een boek kan uitlezen.

Na een heerlijk nachtje slapen, staan we op het gemak op. Het weer moet vandaag nog goed zijn en we willen nog even de stad in om wat inkopen te doen. Ontbijten doen we later wel, dus starten we met alleen een bakje koffie. Op het gemak de wagen reisklaar maken. Als alles op orde is, gaan we afrekenen en zetten we Trac Men net buiten de camping langs de weg. We lopen nog even de stad in. De winkels zijn inmiddels gelukkig open. We willen vandaag of morgen de fietsen weer gebruiken, maar ik zit nog steeds met die lekke band van een aantal dagen geleden. Aan het begin van het centrum is een fietsenwinkel. Maar wat is een plaksetje in het Duits? Maar even de oude techniek gebruiken wanneer je het juiste woord niet weet. Uitleggen wat er aan de hand is en dat je dat wil verhelpen. Het juiste woord weet ik nog niet, maar het setje had ik. Nu nog bandenlichters. Dat komt uit op iets van reifenhebers. Maar het is uiteindelijk dus wel gelukt. Snel verder de stad in. Broodje scoren. Bij de Bäckerei halen we wat lekkere dingen, kunnen we onderweg met een bakje koffie lekker weghappen. Eindelijk een brandweerblad kunnen scoren. Dat is vaste prik wanneer we in Duitsland zijn. Altijd even zoeken en het was tot nu toe helaas nog niet gelukt. Ook nog even een beetje wasmiddel. Die tubes die ze hier verkopen zijn uitstekend geschikt voor de handwasjes op de camping en in Nederland hebben ze die niet.

Dan de bus weer opzoeken. Even goed op de kaart kijken en dan de juiste route zien te vinden. Met een klein beetje moeite, en een keertje straatje keren, lukt dat. We laten de stad van de rattenvanger achter ons.

Ook vandaag gaat de route binnendoor. Op naar Münster. Hier en daar is de route best wel lastig te rijden. Niet vanwege de slechte aanwijzingen, maar omdat hier en daar de wegen toch wel behoorlijk smal zijn. Beetje extra aandacht en concentratie dus, vooral wanneer er vrachtwagens uit tegenovergestelde richting komen. In Detmold volgen we de borden niet helemaal goed. We komen uit in het centrum, maar rijden gewoon door. Net zolang tot we weer borden tegenkomen. Af en toe de stomme toerist uithangen. Sta je op de baan voor links, doe je gewoon de richtingaanwijzer uit naar rechts en gewoon blijven wachten tot er een automobilist je ertussen laat. Opeens hebben we de juiste route weer te pakken richting de snelweg. Even een beetje opschieten. Maar we hebben nog steeds geen koffie gehad. Inmiddels weten we dat ze hier in Duitsland bij de gele M uitstekende koffie hebben, maar die kom je dan net even niet tegen, of mis je de inrit naar de parkeerplaats. Op de snelweg de eerst mogelijke stop nemen we. Lekker koffie. De vanmorgen gekochte broodjes eten we er bij. Nog 10 kilometer snelweg en dan weer lekker binnendoor. Het is nog steeds prima weer, volgens de thermometer op de wagen zelfs bijna 23 graden. Even voor twee uur bereiken we de camping. Ruhezeit tot drie. Geen probleem. We pikken alvast een plaatsje in op het camperveld. We sluiten nog niets aan, we weten immers nog niet of we hier blijven staan of we ergens anders op de camping gaan staan. Wel in de tussentijd mijn band plakken. Kunnen we morgen op de fiets naar de stad. Het weer is nog steeds lekker en op het veld staan een aantal picknicktafels. We nemen er eentje in beslag, gaan lekker zitten lezen en nemen een toastje. Als we even later wel kunnen inchecken blijkt dat we kunnen blijven staan. Snel aansluiten en de wagen op de blokken zette zodat we iets meer horizontaal staan. Laten ze hier nu ook een goed restaurant hebben. Gaan we vanavond al weer uit eten. Lastig hoor, dat je niet hoeft te koken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Henk en Lia:
    12 juni 2012
    Zoals zo vaak met campers loopt alles op rolletjes bij jullie.
    Toch moet je oppassen met niet koken wanneer je terug bent zou je het verleerd hebben.
    Al met al schiet de vakantie nu wel op.
    Vier of vijf nachtjes slapen en dan is het inleveren van de Trek Men. Toch nog maar een paar dagen plezier maken.
  2. Danny en Grady:
    12 juni 2012
    Sterker nog, vrijdagmorgen is het echt over. uiterlijk 10.00 uur staat hij weer in Nispen, maar ook de laatste uren vermaken we ons uitestekend.
  3. Pa en ma:
    12 juni 2012
    Heerlijk dat alles goed is gegaan,behouden thuis komst
  4. Miranda:
    Ha hA
    Rei aus der tube doet wonderen voor je wasje.
    En was het het niet een Reparierset fur mein Fahrrad reifen.

Ha Ha nog veel plezier.
  5. Danny en Grady:
    13 juni 2012
    Ja inderdaad Rei. werkt goed joh, zelfs in onze rijdende (rei-dende, ha,ha) wasmachine. en de bandenset heette slauch-reparatur-set (staat tenminste op het doosje, heb ik net ontdekt)