Een dag met wisselend weer

6 september 2022 - Combourg, Frankrijk

dinsdag 6 september 2022

Nou, dat afwachten op wat het weer zou gaan brengen duurde geen kwartier. De luiken werden volledig open gezet. Donder en bliksem en een gigantische hoeveelheid regen. Gelukkig was alles al droog ingepakt. Na drie kwartier was de bui over en klaarde het zelfs op.

Na lekker geslapen te hebben, koffie en ontbijt naar binnen te hebben gewerkt, nog even de laatste twee dingen opruimen, de stroomkabel en de oprijblokken (om de camper een beetje waterpas weg te kunnen zetten, slaapt zoveel lekkerder. Dan gooien we het huisje zo rond een uur of negen aan de gang. Gisteren laat hebben we de bestemming nog aangepast. De keuze is gevallen op Combourg. Niet heel ver van Le Mont St Michel vandaan.

We kiezen echt voor de toeristische route. Deze kennen we al gedeeltelijk van onze eerdere bezoeken aan deze regio. Met een stevige wind in de “kont” rijden we richting Grandville. Een mooi havenstadje waar we graag even komen. Inmiddels is het stevig gaan regenen dus is het niet zo aantrekkelijk om even de stad in te gaan voor een bak koffie. We zoeken een plekje in de haven en maken het deze keer maar zelf. Vanaf hier kiezen we een nog meer afwijkende route (Route de la Baie) dan dat de navigatie aangeeft. Het blijft dus ook nog steeds lekker, en verstandig, om een goed kaartenboek bij je te hebben. Met als prettig voordeel, Grady kan heel goed kaartlezen. We pakken de route langs de baai ten noorden van Le Mont St Michel. Wat een heerlijke route. Danny kan werken aan zijn stuurkunsten en Grady aan haar navigeren. Onderweg meerder mooie uitzichten op de Mont. Door dorpjes, lang stranden en duinen. Prachtige plekken met wisselende kleuren van zand, water en lucht.

We komen aan in Avranches. Nog 50 kilometer te gaan. Net buiten de laatst genoemde stad hebben we een wegrestaurantje opgezocht voor de lunch. Parkeren was even lastig, maar met een beetje manoeuvreren lukt het wel. Lekker gegeten. Wegrijden is even wat lastiger. Staan naast de camper twee motorfietsen geparkeerd. En als je zelf biker bent, doe je extra voorzichtig. Na een paar keer heen en weer steken, wil het nog niet echt lukken. Komt er ineens een van de bouwvakkers (blijkt uit de reclame op zijn busje), die ook heeft zitten lunchen in het restaurant aangelopen en geeft aan zijn busje weg te halen zodat wij gemakkelijker weg kunnen rijden. Top gozer.

In de stromende regen gaan we verder. Wegomleiding, slecht aangegeven. Dan maar op de gok verder. We komen een heel eind. Laatste stuk wil niet lukken, zelfs niet met behulp van de navigatie. Dan adres van de camping nog maar een keertje opzoeken, maar dan op de telefoon. Dan lukt het wel. We mogen zelf een plekje kiezen, in de stromende regen.

Plekje snel gevonden op deze mini-camping. We zijn de derde gast op een terrein van 25 plaatsen. Overigens, we hadden deze stek gevonden in één van de vele kampeerbladen die we lezen. Vanaf vandaag nog maar drie dagen geopend dit seizoen.

Na het eten plannen maken voor morgen. Wat is het dan lekker dat je op deze camping ook nog een goede, zelfs gratis, Wifi-verbinding hebt. Maakt het zoeken, naaste de vele campinggidsen, een stuk gemakkelijker. De keuze is gevallen op Nantes. Een camping vlak bij de stad. Een goede 160 kilometer binnendoor voor de wielen. Inmiddels schijnt de zon weer volop en lijkt alle regen voorlopig ver uit de buurt te blijven. Nog even genieten van het avondzonnetje!

1. Anja Verbrugge:
    6 september 2022