Wat een dag.

5 september 2023 - Milaan, Italië

dinsdag 5 september 2023

Cultuur en sport,  oud en nieuw, klassiek en modern. Wat hebben we veel gezien vandaag in Milaan.

Bij aankomst gisteren op de camping kregen we een advies om met het OV de stad in te gaan. Bij het naar buiten lopen van de receptie werd Danny direct aan gesproken door een jong Nederlands koppel. Het advies van de receptiemedewerker was niet de meest eenvoudige. Het stel adviseerde een andere route. Niet bus 80, op een kwartier lopen vanaf de camping, maar bus 76 naast de camping, overstappen op de metro en dan kom je al snel in het oude centrum van de stad. We gokken het er op. En het jonge stel heeft ook nog helemaal gelijk. We stappen uit bij het plein van de Duomo. Zeer indrukwekkend. We gaan niet naar binnen. Kost redelijk wat, een zeer lange rij wachtenden en daarnaast voldoen we niet geheel aan de kledingvoorschriften. Grady heeft blote schouders en Danny zijn broek is te kort. Geeft niets, er is nog heel veel meer te zien.

Op naar de Scala. HÉT theater van Milaan. Snel tickets kopen en naar binnen. Heel klassiek theater en wat mooi om hier en daar een blik achter de schermen te kunnen krijgen. Bijna onvoorstelbaar dat het al zo oud is (150 jaar). Genieten. Dan een snelle lunch met een heerlijke koffie met minigebakje op het terras bij het theater. Dan op weg naar het Castello Sforzesco met het bijbehorende park. Ook erg mooi. We proberen door te lopen naar Corso Como, de Italiaanse Beijenkorf, maar dan luxer. De wandelnavigatie raakt volledig in de war. We kunnen de winkel niet vinden. Tussendoor nemen we dan maar de tram om toch weer een beetje richting de Dom te gaan.

Dan besluiten we om, in plaats van morgen (zoals bedacht) naar het San Siro / Meazza stadion te gaan. San Siro voor AC en Meazza voor Inter. We boeken een gidstour. We zien heel veel: Mixed zone met de pers, kleedkamers van beide clubs, de spelerstunnel en dan mogen we het veld op. Nou ja veld op, we staan naast het veld, het echte gras is heilig en daar mag je als bezoeker natuurlijk niet op. Wel zien we de dug-out, de bank van de “vierde man” en nog heel veel meer. Dan weer terug naar de metro, twee keer overstappen, en dan het laatste stuk weer met de bus. Vlak  voor de camping uitstappen. Nog even wat drinken dan lekker gemakkelijk eten in het restaurant op de camping.

Dan plannen maken voor de komende dagen. Waarheen gaan wij onderweg. Danny raakt in gesprek met een Duitse dame. Zij geeft een advies om richting Liechtenstein te gaan, als dat past in ons reisschema. We hebben voldoende verbinding met het WWW om een en ander na te gaan. Na alles gelezen te hebben, besluiten we om het advies van deze dame op te volgen. Zij geeft de naam van het plaatsje en de naam van de camping op en morgen trekken we die kant op.

Helaas is hier op deze camping de internetverbinding ook niet stabiel, dus jullie, alle volgers moeten nog steeds even geduld hebben voor de foto’s en de filmpjes. Nu maar hopen dat we morgen dat allemaal kunnen bijwerken. Straks nog even een spelletje, beetje lezen en dan tukken. Morgen ongeveer 250 kilometers rijden naar een voor ons nieuw “land”.

1. Tiny poel:
    5 september 2023
    Toen 55 jaar geleden in Italië waren waren wij ook niet correct gekleed en werden wij zelfs door de heren op straat na gefloten en een kerk mocht je zowiezo niet in