Dagje Franeker, fietstocht en een heus NK.

28 augustus 2021 - Franeker, Nederland

Zzaterdag 28 augustus 2021

Bij het wakker worden, gisteren, is het weer wat minder. De wind is stevig en er valt regelmatig een regenbui. Een uitstekende reden om wat langer in bed te blijven liggen. Beetje lezen, doezelen, wegvallen en dan uiteindelijk toch maar opstaan. Een ontbijtje naar binnenwerken. Gelukkig stopt de regen. De wandelschoenen onderbinden. Fotocamera in de rugzak en gaan. Een rondje wandelen in de stad. We zien wel waar we uitkomen. Hier en daar links of rechts afslaan. Langs de diverse grachten. Dan kom je verrassende panden tegen. Korendragers huisje. Een oude drukkerij, weeshuis en noem maar op. Het planetarium van Eise Eisinga laten we links liggen (of eigenlijk rechts aan de kant van de gracht). Een paar jaar geleden hebben we dit al bezocht. Het is al meer dan 200 jaar oud en het zal dan heus niet in de laatste 5 á 6 jaar veranderd zijn.

Dan ergens een snelle lunch en op naar het vernieuwde Kaetsmuseum. In het verleden zat het boven een mooie bakkerij, tegenwoordig in een voormalig bankgebouw verderop in de straat. Het is er mooi geworden, nu met een extra tentoonstelling van medailles van Friese Olympiërs. We krijgen de nodige informatie verteld en snappen ook weer een beetje hoe het spelletje in elkaar zit.

Daarna nog een beetje door de stad en dan weer terug naar de camping. Beetje lezen en dan langzaamaan beginnen aan de voorbereiding van het avondeten. Afwassen, opruimen en dan plannen maken voor de zaterdag.

We besluiten de Kaats-fietsroute niet te gaan rijden. Er wordt weer een stevige wind, en mogelijk de nodige regenbuien. Grady probeert met behulp van het www een aangepaste route te maken, rondom Franeker. Met een beetje puzzelen lukt het haar om een route te maken van ongeveer 30 kilometer. Deze route maar even op de telefoon zetten en we gaan het proberen te fietsen. Nog even een spelletje en dan naar bed.

Vanmorgen is de wind nog behoorlijk stevig. Gelukkig is het wel droog. Dan toch nog een buitje. Even wachten tot deze voorbij is. Zo rond half elf stappen we op de stalen rossen en rijden naar het startpunt. Even zoeken naar de aanwijzing naar het volgende knooppunt. Maar we weten deze te vinden. Blijken we weer vlak langs de camping te fietsen. Het had dus gemakkelijker gekund, maar het is niet anders. We merken al snel dat de bordjes met de knooppunten heel verschillend staan geplaatst. Eén keer recht op de grond, dan weer rechts  of links op een paal. Maar met een beetje goede samenwerking komen we er wel. En dan sta je ineens bij een fietsveer, Keimpetille. Blijken we het Van Harinxmakanaal te moeten oversteken. Een mooi elektrisch fietsveer brengt ons snel naar de overkant. Richting Dronrijp, maar daar komen we niet, laten we letterlijk links liggen. Over lekker te rijden fietspaden naar Baard. Daar een bakkie en dan weer verder naar Franeker.

Na iets meer dan 30 kilometer komen we weer aan bij het startpunt. Blijkt er een heus NK Kaatsen Junioren aan de gang te zijn op het Sjûkelân (het terrein van de PC). Toch maar even gaan kijken. Uiteindelijk blijven we meerdere partijen kijken, tot de finale aan toe. In combinatie met de uitleg van gisteren en hetgeen we zien, begrijpen we nog meer van het spel. Het is al bijna 7 uur wanneer we terugkomen op de camping. Snel eten maken. De meeste buitenboel vast droog inpakken.

Na het afwassen en afdrogen, plannen maken voor de komende dagen. We hebben gekozen voor Bourtange. Een ritje binnendoor (nog steeds geen Rijkswegen) van ongeveer 144 kilometer. We gaan wel zien wat we onderweg gaan tegenkomen. Tot later.

1. Frank:
    29 augustus 2021
    Ik moest ff google gebruiken om te kijken waar Bourtange ligt. Het klinkt frans. Er is een echte vesting.
    Veel plezier.