Van West-Friesland naar Friesland.

26 augustus 2021 - Franeker, Nederland

donderdag 26 augustus 2021

Een nachtje aan de kust is het niet geworden.

Nadat we op het gemak zijn opgestaan en rustig hebben ontbeten, zijn zo rond de klok van half elf vertrokken vanaf de camping in Berkhout. Eerste doel: Egmond aan Zee. Hier parkeren we de camper aan de boulevard en wandelen lekker het dorpje binnen. Langs het strand is het weer niet echt aantrekkelijk. Er staat een stevige wind, kracht 6 tot 7 denken we. Voor de (kite) surfers natuurlijk heerlijk, maar niet echt aantrekkelijk om op een terrasje te gaan zitten. Dan richting Bergen aan Zee. Hier vinden we een aardig eettentje aan de duinen waar we wel lekker uit de wind kunnen zitten. Daar dan maar even lunchen. Om ons heen horen we veel Duits spreken, dus onze oosterburen hebben ons gelukkig wel weer gevonden voor de vakantie. Het is in alle kust dorpjes druk en ook verschillende camping geven aan de weg al aan dat ze volzitten. Het besluit over onze volgende slaapplaats valt: Franeker.

We hebben een aardige camping gevonden op loopafstand van het centrum. We hebben diverse plannen voor de komende dagen.

Via Schoorl, Petten, Callantsoog, Julianadorp rijden we naar Den Helder. Van daar naar Den oever naar de Afsluitdijk. Ruim 30 kilometer lang. Moet normaal in een kleine 20 minuten te doen zijn. Kost ons bijna een uur. Door werkzaamheden is de Dijk voor een groot gedeelte veranderd van een 4-baans weg naar een 2-baans weg. Valt er een auto stil met pech, en dan sta je dus gewoon 20 minuten volledig stil. Wanneer de pech-auto is weggetakeld kunnen we weer gaan rijden. Dan gebeurt er nog iets. Wat weten we niet maar vervolgens staan we weer 10 minuten stil. En je kan haast niet bedenken, maar dan staat de brug bij Kornwerderzand ook nog eens een keer open. Weer 10 minuten stilstaan.

Uiteindelijk kunnen we weer door. Omdat we de navigatie nog steeds hebben ingesteld op mijden van Rijkswegen krijgen we een route voorgeschoteld die je normaal nooit zou rijden. Via vele kleine Friese dorpjes komen we in de loop van de middag aan op de camping. We richten onze plek in. Grady gaat het avondeten voorbereiden en Danny gaat nog wat boodschappen doen. Gelukkig is de supermarkt vlak achter de camping, op nog geen 5 minuten lopen van de camping.

Bij het inchecken nog wat regionale informatiekrantjes meegenomen. Staat in één van de krantjes een Kaats-fietsroute. Die kenden we nog niet. Na onze eigen heuvel (Kaatsheuvel), eigen museum (Kaetsmuseum Franeker), eigen bond (KNKB, Koninklijke Nederlandse Kaatsbond) blijken we dus ook nog een eigen fietsroute te hebben. 79 kilometer lang. Misschien dat we deze zaterdag gaan rijden. Nu eerst nog een spelletje, morgen de stad in en het museum bezoeken en dan zien we wel.

1. Marlous:
    26 augustus 2021
    Mooi stuk weer!
  2. Anita:
    26 augustus 2021
    Misschien komen we elkaar nog tegen, we gaan morgenmiddag richting Sneek 😊
  3. Frank:
    27 augustus 2021
    Wel graag de tussenstand van de spelletjes vermelden, voor de statistieken. Alhoewel ik wel een vermoeden hebt wie er aan de winnende hand is.
  4. Carla poel:
    28 augustus 2021