Een dagje Fremantle

22 oktober 2013 - Hillarys Harbour, Australië

maandag 21 oktober 2013

Gisterenavond hebben we de finalewedstrijd van de mannen helemaal bekeken op TV. Omdat we wisten waar we zaten, hebben we onszelf in één flits voorbij zien komen. Toch was het wel leuk om eerst de wedstrijd in het stadion te zien en daarna nog een keertje te kunnen bekijken op TV. Sommige acties zie nou eenmaal beter op TV dan in het stadion. Ook heb je de herhalingen nog.

We hadden niet veel zin om uitgebreid te gaan eten, en we wilden nog even internet hebben, dus voor het diner maar gekozen voor een snelle snack bij de gele M. was er storing met het internet, vandaar dat we even twee dagen niets hebben kunnen plaatsen op de reisblog. We zijn lekker op tijd gaan slapen om ook weer op tijd op te kunnen staan.

En we zijn inderdaad op tijd opgestaan. Wel lekker op het gemak met een bakje koffie en een broodje. Dat broodje hebben we gehaald bij de supermarkt bij het benzinestation aan de overkant van de straat. Gewoon lekker een vers broodje, met beleg, wat ook nog prima te eten was. Dan even snel de tas inpakken voor een dagje Fremantle. Zijn we drie jaar geleden ook geweest en hebben ons daar toen prima vermaakt. Deze keer gaan we alleen niet met een huurauto, zoals toen, maar eerst met het OV naar de stad, daar een klein stukje lopen en dan met de boot.

Een kleine vijf kwartier varen en dan sta je op vijf minuten lopen van het centrum van Fremantle. Ook vandaag hebben we ons er prima vermaakt. Beetje winkelen, hapje eten, glaasje drinken en nog even wat bekende en minder bekende plekken bekijken. We lopen daarna op het gemak terug naar de haven en wachten, lekker zittend in het zonnetje, tot de boot ons weer komt ophalen. Na het varen weer met de bus en terug naar het hotel. Nog even spannend of we kunnen blijven in het hotel, of dat we voor de laatste twee nachten nog even mogen verkassen. Vanmorgen zag het er in ieder geval veelbelovend uit. We zullen het gaan zien.

En de schipper had er zin in vanmiddag. Ruim tien minuten voor op het schema meren we af aan de pier tegenover Bell Tower. Gisteren was hier nog een ongeluk gebeurt met een boot. Zij voer door tot op de kademuur. Vanmorgen voor ons vertrek zagen we al een cameraploeg en een verslaggever op de locatie staan. Vanavond zagen we een rapportage op het nieuws.

Snel van de kade naar het busstation, klein kwartiertje lopen. Even goed kijken welke bus we moeten nemen en dan snel naar het perron. Bus 36 deze keer, opstappen op C2, binnen vijf minuten vertrekken. We treffen de meest vriendelijke chauffeur, dus niet. Ook al is het na vijf uur, hij lijkt nog steeds zijn verkeerde been uit bed vanmorgen niet verloren. Er kan absoluut geen vriendelijk woord vanaf. Zinnen bestaan uit maximaal twee woorden. Daarnaast rijdt hij ook nog of hij in een sportwagen zit die de snelste rondetijd moet rijden. Schiet natuurlijk wel lekker op, maar remmen doet hij ook pas vol overgave op het laatste moment. Dus regelmatig goed vasthouden om te voorkomen dat je je voortanden kwijt zou raken. Gelukkig komen we heelhuids aan op de halte van  bestemming. Naast de halte halen we maar gelijk een broodje, dat moet dienen voor het avondeten.

Aangekomen in het hotel, kunnen we de kamer niet in. De elektronische sleutel werkt niet. Zouden we dan toch al vandaag hebben moeten verkassen? Nee, we hadden voor vijf nachten geboekt en we hebben er pas vier gehad. Dan maar naar de receptie en vragen of ze de sleutel willen activeren. Kamer B107, naam is Kaats. Gelijk vertellen beide baliemedewerkers dat ons verblijf is verlengd en de reservering in het andere hotel is geannuleerd. Zouden ze de sleutel expres hebben afgemeld in de systemen? Maakt ons niet uit, we hoeven morgen niet in te pakken.

Na het broodje en een bakje koffie toch maar even de TV weer aangezet. Wel grappig te merken dat heel veel programma´s niet anders zijn dan thuis. Wel kijken we hier naar programma´s die we thuis nooit kijken. Zo hebben we de afgelopen dagen regelmatig gekeken naar de X-factor Australia. Vanavond de laatste vier. Wie gaan er door naar de grote finale, aanstaande maandag. Jammer genoeg kunnen we die niet zien. Misschien maar even op internet kijken volgende week, wie de winnaar is geworden.

Morgen naar Hillary Beach, even ten noorden van Perth. Zijn we al twee keer geweest, maar toch willen we er nog een keertje heen. Ook deze keer met het OV. Bus, trein, bus en een stukje lopen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henk Stoopendaal:
    22 oktober 2013
    Het nu al duidelijk dat hier herfst is. Vandaag wel een heel goed zonnetje. De Bilt meldt twee en twintig graden.
    Maar altijd kans op regen.
    Dat hebben jullie al genoeg gehad, dus breng de zon maar hiernaartoe.
    Grappig dat jullie nu in het begin van de eerste reis zitten.
    Toch ook leuk om zo vaak met het openbaar vervoer te gaan.
    Bus, trein en weer bus. De bosbranden zijn hier in beelden op TV vertoond.
    Men vreest voor een hele samenvoeging van alle haarden door de wind. Sydney wordt serieus bedreigd. Jongelui maak er nog een goed eind aan en kom heel weer thuis.
    Groeten van Lia en Henk.