Dagje Lucca valt in het water

13 september 2015 - Viareggio, Italië

zondag 13 september 2015

Het puzzelen is gisterenavond nog gelukt. Bus vlak bij de camping, naar het station en dan een klein ritje met de trein naar Lucca en ’s avonds de omgekeerde route terug.

Eerst een beetje uitslapen. Het zonnetje schijnt dunnetjes, dus ontbijten we weer eens een keertje binnen. Lekker op het gemak. Nog wel even de weersvoorspelling bekijken. Deze zag er gisteren voor vandaag niet al te best uit. De plaatselijke Piet Paulusma voorspelde 30 millimeter neerslag. Zo rond het middaguur. Maar zo rond heet tijdstip dat we weg willen gaan, moet het droog zijn. Nog even informeren bij de receptie van de camping, maar de buskaartjes moeten we echt in de bus zelf kopen.

In de loop van de ochtend trekt de lucht helemaal dicht en in de verte horen we het onweer al. De temperatuur zit vandaag voor het eerst onder de 25 graden. Frisjes in vergelijking met de afgelopen 2 weken. Wat trekken we aan en wat nemen we mee? In ieder geval de regenjassen maar even opgezocht. Waar lagen die ook al weer? Ver weggestopt maar toch gevonden. Rond een uur of twaalf komt het water met bakken uit de hemel. We eten snel een broodje en een bak soep. Rugtas inpakken, veters vast, jassen aan en op zoek naar de bushalte. Gelukkig vinden we die snel. Maar dan hangt er een bordje dat de bus niet meer rijdt. Wat dan? Lopen naar het station is niet te doen.

En dan begint het pas echt te regenen. De eerste bui valt in het niets bij deze bui. Binnen enkele minuten staan de straten blank, dondert en bliksemt het als een gek. Gelukkig kunnen we schuilen onder een klein afdakje naast een supermarkt. Na 20 minuten besluiten we dan toch maar terug te gaan naar de camping en ons mooie plan te laten varen. We bewaren Lucca voor de volgende keer.

Het druppelt nog wat, maar de riolen zijn hard aan het werk om al het gevallen water te verwerken. En dat gaat niet. Straten staan blank. Zwemvliezen zijn echt nodig. In de omgeving van de camping blijken zelfs meerdere straten te zijn afgesloten door brandweer en politie. Met een beetje springen hier en daar, een beetje omlopen, komen we met zo droog mogelijke voeten aan op de camping. Dan blijkt de camper grotendeels in het water te staan. Ook op de camping heeft het riool moeite met de afvoer van de regen. We kunnen wel droog instappen.

We kiezen er voor om dan maar een beetje onderuit te hangen en er een echte luie zondag van te maken. Glaasje, spelletje, beetje lezen en misschien ook wel even een oogje dicht doen. Aan het  einde van de middag spelen we alsnog een spelletje en gaan dan eten in het restaurant. Wederom heerlijk gegeten: tonijn van de gril en een schnitzeltje. Nog even alles nalopen op het wereld wijde web en dan lekker slapen. Het weer is morgen volgens de voorspellingen ook niet al te best, dus gaan we kilometers maken. Dat is in ieder geval de bedoeling. Richting het Lago Maggiore. Ruim 350 kilometer voor de wielen, als onze berekening een beetje klopt.

1. Henk Stoopendaal:
    14 september 2015
    Ja dat valt wel even tegen. En het is natuurlijk geen rustig buitje maar gelijk de volle laag. Maar een zondag zonder tippelen is ook wel lekker. Het verbaasd mij dat jullie geen last hebben van spierpijn. Of is dat wel zo maar houden jullie onder de pet. Gelijk hebben jullie.
    Zitten jullie nu nog steeds in Toscane of is Toscane veel groter dan ik denk.
    Mij ontbreekt een kaart om dat te bekijken.
    De tweede operatie is gepland op vijf oktober. Tenzij er een afzegging komt. Een flink beetje later. Ik baal daar een beetje van.
    Maar goed de tijd vliegt voorbij. dat zullen jullie ook wel hebben.
    Tot morgen.