Nieuwe schoenen, Pisa rechts laten liggen en insectenbeten.

12 september 2015 - Viareggio, Italië

zaterdag 12 september 2015

Gisterenavond werd het nog heel gezellig en bijna laat in het restaurant. Toen we aankwamen was het er vol, ongeveer 90 Engelse jongelui waren aan het genieten van wat bleek een buffet. Binnen het half uur waren zij verdwenen en werd het rustig. Er bleven nog 5 tafels bezet. En het toeval wilde dat alle 5 de tafels Nederlanders waren. Uiteindelijk bleven we met 3 tafeltjes over en hebben we heel gezellig met elkaar zitten kletsen en vooral vakantie-ervaringen uit zitten wisselen. Op een zeker moment hebben we toch maar de camper opgezocht. Nog een lekker klimmetje te gaan naar boven. Danny heeft heel veel last van zijn scheenbenen. Straks toch maar even een extra controle op de schoenen. We doen nog een spelletje en zoeken dan het bed op.

Van echt uitslapen is geen sprake, maar vroeg opstaan is er ook niet bij. De camping loopt weer behoorlijk leeg. Na het gebruikelijke ontbijt de bus maar reisklaar maken. Gisterenavond toch ook maar even de schoenen van Danny aan een nadere inspectie onderworpen. Het waren al niet de nieuwste schoenen toen we weggingen, maar inmiddels zijn ze echt aan vervanging toe. Demping weg, zolen doorgesleten en de binnenkant van de schoen laat ook te wensen over.

Tijdens het zoeken naar een camping voor deze dag, heet Grady ook gezocht naar vestigingen van een bekende Franse sportwinkel, die hier in Italië ook diverse vestigingen heeft. Net buiten Florence vinden we de eerste. Snel de parkeerplaats opgezocht. En hier komt het pas echt op stuurmanskunst aan. Smalle straatjes, kleine parkeerplaatsen en haakse bochten. En waar laat je dan zo’n bus van 8 meter (inclusief fietsenrek)? Heel simpel. Als er een beetje ruimte is pak je gewoon 4 plekken en zet je het hele spul (een beetje) ruim neer. Snel naar de sportsuper en al snel is Danny geslaagd voor een paar nieuwe wandelschoenen. Nu maar hopen dat de mogelijke blessure (scheenbeenontsteking) wordt voorkomen. Ook nog even wat boodschappen gedaan.

Snel pakken we weer de route op. Lekker op de Autostrada, wel tol, maar we kunnen lekker doorrijden en worden niet zeeziek. We passeren Pisa en laten het lekker rechts liggen. Nee, we gaan niet naar die scheve toren. Hebben we gewoon even geen zin in. Ons doel voor deze dagen is Lucca.

Miepie kent het adres van de camping niet, dus gaan we ouderwets over op de kaart en Grady Grady. Hier en daar een beetje gokken, maar zonder problemen vinden we de camping. “Zoek zelf maar een plek”. Dat horen we deze reis niet voor het eerst. Snel vinden we een geschikte plek. Alles aansluiten en installeren en we zijn weer klaar voor een verblijf van 2 dagen. Nu in Viareggio.

We hadden graag ergens onderweg willen lunchen. Maar blijkbaar willen de mensen in deze regio niets verdienen aan de toeristen. Na 3 pompstation met restaurant, die allen aangaven gesloten te zijn, hadden we besloten maar te wachten tot we op de camping waren. Dus nu eerst een bak koffie en een broodje. Daarna eerst even lekker bijkomen van alle inspanningen en blij dat we weer normaal internet hebben. Weer even alles bijlezen.

Aan het einde van de middag nog even naar het strand gewandeld, een kleine kilometer vanaf de camping. Eerst smeren we ons in tegen alles wat prikt. Normaal gesproken is Danny het haasje, maar deze vakantie is Grady de klos. Haar benen en armen lijken wel een routekaart met allemaal rode stippen van de insectenbeten (muggenbulten). Niemand durft ze te tellen, maar een stuk of 50 zijn het er wel. Niet dat Danny wordt overgeslagen, maar dit keer heeft hij aanmerkelijk veel minder bulten. Ondanks alle smeermiddelen, spray en verzin maar wat, verzamelen we er allebei vanmiddag weer de nodige bulten bij. Vooral Grady wordt gek van de jeuk. Gelukkig hebben we deze week in Siena een zalfje kunnen scoren wat uitstekend helpt tegen de jeuk. Dus smeren we beide regelmatig. De boodschap is duidelijk: vanavond binnen zitten zoveel als mogelijk, alles dicht.

Morgen proberen echt uit te slapen. Aan het begin van de middag met de trein naar Lucca. Morgenavond vindt daar een soort processietocht plaats, en die willen we graag meemaken. Alleen nog even puzzelen hoe we dan weer terug kunnen komen op de camping.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade