Een dagje Melbourne met een verrassing

15 oktober 2013 - Melbourne, Australië

dinsdag 15 oktober 2013

Het eten ging er goed in gisterenavond. Een ouderwetse ping-maaltijd. Of te wel: een kant en klare maaltijd even in de magnetron, ping en klaar. Daarna de voorbereiding voor vandaag. We hebben een behoorlijk aantal folders en ook nog onze boeken. Daarnaast ook even het internet gebruikt. We zijn er uit, dus we kunnen vast een en ander klaarmaken voor de eerste echte dag in Melbourne, down town. Daarna nog een spelletje gedaan en lekker gaan slapen.

We konden gelukkig weer buiten ontbijten, oke, wel even een vestje aan, maar toch. Voor hetzelfde geld is het de laatste keer en daarom toch maar buiten zitten. Na het ontbijt, rugzak pakken en op naar de bus. Die staat waarschijnlijk op ons te wachten. Halte is wel 20 meter lopen vanaf de camping en we zien de bus al staan. Zodra we zijn ingestapt, gaat de chauffeur rijden. Klein kwartiertje in de bus, overstappen op de tram en dan 27 haltes, en een half uur verder, weer uitstappen.

Eerst naar The Victoria Market. Een markt die al 135 bestaat. Grote versmarkt, met een aparte hal voor vis en vlees. Buiten, overdekt twee gedeelten voor groente en fruit en de rest voor al het andere. We kunnen hier lekker goedkoop de dingen kopen, die we nog mee naar huis willen nemen. Bij elkaar zijn we al snel twee uur verder. even verderop stappen we op de gratis tram, een klassieke tram. Deze klassieker rijdt een ronde door het centrum en tegelijkertijd wordt er een bandje afgespeeld met wat waar te zien of te doen is.

Wij zijn onderweg naar het Immigration Museum. Als we binnen zijn, krijgen we een beetje indruk hoe de  immigratie in de tweede helft van de negentiende eeuw op gang is gekomen en het hoogtepunt kende in de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw. Leuke bijkomstigheid is dat het museum is gevestigd in het voormalige Customs House. In de permanente tentoonstelling wordt hier ook aandacht besteedt en is best wel leuk om te zien en te lezen. Dan ons eigenlijke doel. Kijken of we wat gegevens kunnen vinden van de oud-tante van Danny die ooit is geëmigreerd naar Australië. Hiervoor is een “discovery centre” ingericht. Je moet wel wat gegevens paraat hebben, anders wordt het moeilijk zoeken. We hadden ons er niet op voorbereid, en de gegevens die we hebben zijn minmaal. Voorletters en meisjesnaam, geboortejaar weten we niet helemaal precies, maar we nemen de gok. Even een beetje lastig om het systeem in te komen. Als dat eenmaal is gelukt, dan maar de achternaam intikken. 826 hits. Dan maar door de gegevens heen scrollen. We weten de voorletters immers, en we gaan snel door de gegevens heen.

Binnen tien minuten denken we dat we goed zitten. A.C. Bakker, Holland, Renkum, geboortejaar 1917. Even verder kijken in de gegevens. We krijgen een Incoming Passenger card tegen. Hierop staan alle persoonlijke gegevens. Ook zit er een foto bij. Zou goed kunnen zijn, maar we twijfelen nog een beetje. Wel staat dat ze met de boot is gekomen (wij dachten vliegtuig) vanuit Genua, Italië. Dat klinkt dan wel weer bekend. Haven van aankomst Fremantle, net onder Perth (waar ze heeft gewoond). Dan nog een document. Naamswijziging na een huwelijk. Dan zijn we zeker. Naam klopt, adres klopt. We hebben haar gevonden. Snel een print maken, kunnen we die volgende week aan Sonja geven. Misschien heeft ze deze gegevens van haar moeder nog niet. Echt een verrassing dat we het hebben kunnen vinden, en eigenlijk zo eenvoudig. Thuis, met een beetje meer informatie vanuit de familie, maar weer eens verder zoeken.

Na deze mooie ochtend, en begin middag, eerst maar eens een hapje eten. Dat doen we op Federation Square. Een belangrijk evenementenplein midden in de stad. Daarna nog St. Pauls Cathedral bekeken en via Chinatown en het Griekse straatje terug naar de tram. Weer 27 haltes, even met de bus en dan is het bijna la weer zes uur als we wat te drinken inschenken.

Plannen voor morgen zijn al klaar. En dan morgenavond de tassen inpakken. Donderdagmorgen moeten we helaas het busje al weer inleveren en vliegen we naar Perth om daar onze laatste week van de vakantie door te brengen. Zoals het er nu naar uitziet is het weer daar iets beter dan hier en kunnen we wellicht de korte broek weer aantrekken.

1. Miranda:
    15 oktober 2013
    Tjeetje wat gaat de tijd toch snel. Have fun
  2. Corine:
    15 oktober 2013
    Hoi,
    Marlous en ik hadden het er maandagavond over. "Ze komen over 1, 5 week alweer naar huis. Wat gaat het toch snel.
    We genieten volop van jullie verslagen. Maar missen jullie ook wel een beetje.
    Genieten jullie nog maar van die ruime week.
    Groetjes Corine.