Een koude nacht en we zijn op plaats van bestemming

14 oktober 2013 - Melbourne, Australië

maandag 14 oktober 2013

Tijdens het inchecken gisteren zij de campingbaas het al. Er is slecht weer op komst. Regen, wind en kou. De regen had hij niet echt nodig. Het had de afgelopen maanden al meer dan genoeg geregend. Zelfs zoveel, dat de camping in het centrum al drie keer onder water had gestaan de laatste maanden. Vond hij niet erg, had hij weer meer bezoekers. Maar helaas kreeg hij gelijk voor wat het weer betreft. We hebben nog wel bijna twee uur lekker in de zon kunnen zitten, maar daarna was het echt over. De lucht liep vol, en het duurde niet lang voordat de wolken leeg moesten gaan lopen. Regen. Een serieuze bui. Snel naar binnen, stoelen naar binnen en de handdoeken van de waslijn. De temperatuur zakte dramatisch en de wind bleef strak. Aanmerkelijk kouder dan we de afgelopen weken gewend waren. Airco op verwarmen gezet, kan gelukkig ook. Tot overmaat van ramp, de lange broeken en dikke vesten maar eens opgezocht. Waar lagen die ook al weer? Even zoeken, maar toch gevonden en graag aangetrokken. Voelt wel raar, kunnen we zeggen. Een lange broek om je benen, terwijl je al vier weken alleen maar in korte broek en een t-shirt rondloopt. We zetten de tv maar aan. Wel leuk, we hebben de finale zitten kijken van de testmatch van het netball in de sporthal van het AIS in Canberra. Grappig, eerder van de week stonden we nog op de tribune, en nu kijken we naar de laatste (en zeker zeer spannende) wedstrijd van de serie. Australië, the Diamond-girls, winnen in de laatste vijf seconden de wedstrijd.  Tussen de buien door naar het aanbevolen restaurant, in een hotel, gelopen en heerlijk gegeten. Even terugwandelen en dan zorgen dat het een beetje aangenaam wordt in de bus. Voor het slapen maar wat extra beddengoed gepakt. Sokken een keertje aanhouden en zelf een extra sweater. Het is echt koud, dus alles er aan doen om het vannacht een beetje warm te houden.

Het is echt koud geweest vannacht. Merken we later deze morgen aan de flesjes met drinken. Lijkt wel of ze uit de koelkast komen. Deze keer alleen maar koffie voordat we starten. De weersvoorspelling is niet al te best. Kans op stevige buien, plaatselijk kans op hagel en niet warmer dan zestien graden. Toch maar op weg naar Melbourne, de laatste etappe. Onderweg valt het weer nog erg mee. Af en toe een paar spatten, verder niets. Als we Melbourne naderen, nog ruim twintig kilometer te gaan, zien we de skyline al. Ziet er groots uit, zeker onder de zon die op dat moment wel schijnt. Gemakkelijk vinden we de camping weer. We krijgen een mooi plekje en we zorgen er snel voor dat alles weer is aangesloten. Stroom en afvalwater koppelen we snel aan. Het is nu nog droog. Watertank nog even vullen en we zijn klaar. Onderweg hebben we lekkere broodjes gekocht voor de lunch. Even gemakkelijk dus. Na de broodjes even vragen hoe het hier gaat met de OV-chip en waar we die kunnen aanschaffen. De vriendelijke jonge dame achter de receptie legt het ons heel duidelijk uit. Kwartiertje wandelen naar het postkantoor en daar voor de deur op de tram stappen naar de stad. Wandelschoenen aan, rugzak inpakken (regenjassen niet vergeten) en op weg. We zijn bijna bij het postkantoor, begint het me daar toch te regenen, niet normaal meer. We schuilen onder een luifel van een winkel en wachten tot het ergste voorbij is. Na een kwartiertje klaart het weer op en met de laatste druppels die neervallen, lopen we snel door naar het postkantoor. Kaarten aanschaffen, reistegoed opladen en daar komt de tram al. 36 haltes om in het centrum te komen. Toch gaat het best wel snel. Iets meer dan een half uur later staan we midden in het centrum. Lekker een beetje rondkijken, nog steeds tussen de buien door. Even langs de VVV en dan de tram weer terug naar de camping. Andere lijn deze keer en het laatste stukje met de bus. Werkt allemaal prima. Weer regen. Dan maar voorbereiden wat we de komende  twee dagen gaan doen. Ook geen straf hoor. Straks lekker eten en hopen dat het vannacht wat minder koud zal worden. De voorspellingen zijn in ieder geval niet slecht.

O ja, wat betreft het afvoerputje. Het links of rechtsom draaien, hangt af van de ligging van de camping en hoe we de bus parkeren op de plek die we krijgen toegewezen. Vooruit parkeren: linksom, achteruit parkeren rechtsom. Of was het nu precies andersom. We zijn het even kwijt.

1. Henk de smit:
    14 oktober 2013
    Zo'n putje is net als yoghurt, sta je ervoor is het linksdraaiend, sta je erachter is het rechtsdraaiende yoghurt. Offe........ben ik het ook even kwijt !!
    Het schiet alweer op begrijp ik, met goet en nog veel plezier !!
  2. Tiny poel:
    15 oktober 2013
    Hopelijk voor jullie zijn de nachten niet meer zo koud,ik heb de elektrische deken al in gepakt die gaat altijd mee met de vakantie.Nog een fijne laatste week en een goede vlucht naar huis.