Dagje toerist in Brisbane

4 oktober 2013 - Brisbane, Australië

Vrijdag 04 oktober 2013

Vandaag de echte toerist uitgehangen. Ondanks het lekker opkomende zonnetje kunnen we niet buiten ontbijten. Er staat een strakke wind en ons terras ligt nog in de schaduw. Dus dan maar binnen eten. Snel na het ontbijt pakken we de rugzak in. Appeltje, flesjes water, camera’s en voor de zekerheid een paar regenponcho’s ingepakt. Vanaf de camping is het net vijf minuten lopen naar de bushalte. De bus staat al te wachten als we bij de halte aankomen. Gepast betalen (advies van de dame achter de receptie van de camping) en snel gaan zitten.

Een klein half uur later staan we midden in het centrum van de stad. Nu even zoeken naar de bushalte van de Hop On, Hop Of. Gelukkig vinden we die al snel. Van deze bus is de chauffeur ook de reisleider en hij vertelt honderduit over de bezienswaardigheden die we passeren. We stappen uit bij een mooi uitzichtpunt boven de stad. Schitterend uitzicht, waarbij goed te zien is dat er alleen hoogbouw is rondom het CBD, Central Business District. Hier staan meerde wolkenkrabbers, tot ongeveer 80 etages, verder een schitterend uitzicht over de stad die bijna drie miljoen inwoners heeft. Dan te bedenken dat in heel het land bijna 23 miljoen inwoners hun huis hebben gevonden.

Terug de bus in en even verderop, bij een van de volgende stops er weer uit. We wandelen even langs de rivier en pakken hier de gratis rivierbus. Vier haltes verderop weer afstappen. Beetje door de wijk heen en dan wandelen we over de Story Bridge. Je kan deze ook beklimmen, maar deze kans laten we aan ons voorbij gaan. Aan de voet van de brug, aan de andere kant dus, lopen we door Chinatown, vooral een wijk met heel veel Chinese winkeltjes en nog veel meer eethuisjes. Vervolgens pakken we de bus weer en keren terug bij het startpunt van de route.

We wandelen nog even door de omgeving en komen uit bij het gemeentehuis. Al snel vinden we in de hal weer een uitbreiding voor de verzameling van Grady. In het officiële logo van de stad staan twee griffioenen, dus vastleggen die hap. Nog even navragen of we ergens een beeld, foto of wat dan ook kunnen kopen met het logo, lees gemeentewapen, kunnen aanschaffen. De keurige dame achter de balie weet niet eens dat het gaat om griffioenen. In het bijbehorende museum is niets toepasselijk te vinden. We lopen nog even door het gebouw. Heeft het gemeentehuis zelfs zijn eigen theater, of is het toch een kerkzaal gezien het heel grote orgel achter op het podium?

We kijken nog even rond en gaan dan de juiste bus voor de terugreis maar opzoeken. Met een klein beetje speurwerk hebben we de halte al snel gevonden. Terug naar stop 20. Op tijd uitstappen en dan nog een klein stukje naar de camping. Glaasje, hapje eten en dan voorbereiden voor de komende dagen.