We hebben het gehaald, we zijn in Brisbane

3 oktober 2013 - Brisbane, Australië

Donderdag 3 oktober 2013

Na 2281 kilometer zijn we aangekomen in Brisbane. We hebben een aardige camping gevonden midden in de stad, op nog geen vier kilometer van het centrum. Morgen de stad in, lekker gemakkelijk met de bushalte op beperkte loopafstand van de camping. Straks even inlezen wat er te doen is.

Vanmorgen vroeg wakker. Dus maar een beetje lezen en de tijd een beetje zien door te komen. Als Grady ook wakker is, even overleggen wat de planning gaat worden. We besluiten direct om op te breken en naar een winkelcentrum in de buurt te rijden. Komende dagen weten we even niet hoe het zal lopen met de boodschappen. Daarnaast is het hier maandag een nationale feestdag en niet alle winkels zullen geopend zijn. Niet dat we nu al weer zonder zitten, maar beter mee verlegen, dan om verlegen, zullen we maar zeggen. De winkels zijn nog niet open, maar de bakker en de koffiecorner wel, dus het ontbijt is snel geregeld. Even boodschappen doen en dan naar de kassa. Afrekenen. Hebben ze hier ook zo´n verzamelprogramma van dierenplaatjes. Gewoon naar vragen en doorgeven aan de dame die achter ons staat is er blij mee. Padvindersdaad ook weer voldaan. Boodschappen in de bus en rijden maar. Naar de dierentuin, Australias Zoo. Zoals al eerder geschreven is dit de dierentuin van Steve Irwin, de overleden krokodillenman. Het park is helemaal aan zijn naam opgehangen. Zeker gezegd mag worden dat het park er heel erg mooi, maar vooral schoon en netjes uitziet. Elk zandpad wordt weer aangeharkt, nergens wat vuil te zien. Als er al iets ligt, wordt dat direct door één van de rangers opgeruimd. Gedurende de dag vinden er diverse shows plaats, maar wanneer je wat van de dierentuin wilt zien, moet je er een aantal laten schieten. Wij kijken er uiteindelijk maar één. Bosco, de krokodil. Er wordt heel goed uiteg gegeven over het leven van, in dit geval, de zoutwater krokodil. Heel leerzaam. Gedurende de dag hebben we vooral dieren uit Australië gezien. Eigenlijk te veel om op te noemen. Ook is er een deel waar aan Azië en Afrika aandacht wordt besteedt. In het Afrikaanse deel speciaal een voor Daniëlle een foto gemaakt, de giraffen. Wat ook nog wel opvallend was, er is een heus stadion in het park. Een stadion met minstens 4000 zitplaatsen waar ook shows met krokodillen worden gegeven. Een grote vijver, stukje gras en verder eigenlijk niets. Maar een stadion, zo groot, en alleen voor dierenshows, niet eerder gezien dan in een dolfinarium. Gedurende de hele dag zijn er in het stadion, maar ook op ontelbare televisieschermen beelden te zien van Steve in zijn televisieprogramma’s. Enkele daarvan hebben we in het verleden ook wel thuis op de buis bekeken.

Aan het einde van de middag hebben we er toch genoeg van. Nee, eigenlijk moeten we zeggen: we zijn moe van het vele lopen. We besluiten toch maar het busje op te zoeken. Nog een klein uurtje naar de camping, en het is maar goed dat we deze keer de juiste hulp van de navigatie krijgen. We moeten toch wel een heel eind door de stad heen om bij de camping te komen. Bij de laatste afslag gaan we bijna de mist in. Dat komt niet door de navigatie, maar door de onduidelijke verkeerssituatie. Maar we staan er weer en zijn bijna klaar voor morgen.

1. Corrij Vonk:
    3 oktober 2013
    Wat een leuk winkeltje,en zag nog de echte sunlichtzeep.Weet nog goed dat mijn moeder het voor de was gebruikte.waren dubbele stukken.Zelf heb ik ze ook nog wel gebruikt,voor handen te wassen

Wat hebben jullie een mooie reis,en wat een indrukken zul je wel hebben!
  2. Malene Nootenboom:
    3 oktober 2013
    Echt super om te lezen! Geniet er nog even van!
  3. Tiny poel:
    4 oktober 2013
    Jullie verslag weer gelezen,weer een heel andere zoo dan de Nederlandse goede reis verder rij voorzichtig.