Weer een dagje toerist spelen

28 augustus 2018 - Wenen, Oostenrijk

Dinsdag 28 augustus

We staan vroeg op. Het ontbijt laten we  voor wat het is. We nemen voldoende mee om later wat in te nemen. Even na acht uur nemen we de trein. Op naar Slot Schönbrunn. In al tot ons ter beschikking  staande info staat dat het al vroeg heel druk is. Vanuit de metro passeren we de parkeerplaats voor de bussen en de eerste 10 staan er al leeg opgesteld. Terwijl wij aan komen lopen komen er nog drie busladingen bij. Allerlei talen en culturen omringen ons. Wij komen om even voor negen aan. Snel tickets aanschaffen en naar binnen. Na een toer door  veertig kamers hebben we een goed beeld hoe de Habsburgers destijds hebben geleefd. De volgende keer kijken we met andere ogen naar de Sissi-films.

Dan nog even door de tuinen en parken lopen. Heel erg mooi en er staat nog genoeg in bloei ondanks de droogte van de afgelopen weken. Alles is symmetrisch en moet dat ook blijven. Daarom wordt er hard gewerkt met snoeien van de vele bomen en struiken. We spotten zelfs een mooi hulpmiddel om op hoogte te kunnen werken.

We belanden  uiteindelijk in de dierentuin. Ooit opgezet door Karel de zoveelste. Het is een  traditionele dierentuin die er netjes uit ziet en we vermaken ons prima.  Na een paar uur lopen we naar de metro. Onderweg overstappen naar de trein en met iets minder dan een uur zijn er weer terug op de camping. We hebben  besloten nog een dagje langer hier te blijven. Morgen hier het stadje verkennen en dan verder zien.

1. Henk Stoopendaal:
    29 augustus 2018
    Ja bij mij komt de vraag op hoe men aan de naam komt "schonbrun"
    Maar dat zal wel minder bekend zijn of helemaal niet.

Kennelijk hebben jullie geen problemen met het weer.
    En dat is prettig. Tot een volgend verhaal. goede foto's.
  2. Groetjes, Grady:
    29 augustus 2018
    Dat hebben we even opgezocht:
    Schloss Schönbrunn (Nederlands: Paleis Schönbrunn) in Wenen is een van de belangrijkste culturele erfgoederen van Oostenrijk. Het is sinds de jaren 60 een van de drukstbezochte bezienswaardigheden in de hoofdstad.

Het paleis ligt in het westen van de stad in de wijk Hietzing. Tot 1642 stond hier de Katterburg, een landgoed van de Weense burgemeester. De naam Schönbrunn zou teruggaan naar keizer Matthias, die hier tijdens de jacht een mooie bron gezien zou hebben. Tegenwoordig telt het paleis 1441 kamers in alle soorten en grootten.

In 1996 werden paleis en tuinen door de UNESCO tot Werelderfgoed verklaard