Dagje toeristen kijken in Siena

9 september 2015 - Siena, Italië

woensdag 9 september 2015

Vanmorgen eerst maar weer eens in ons eigen honk het ontbijt genoten. De camping, verdeeld in diverse terrassen bevalt prima. We hebben een goede stek waar we zowel zon als schaduw hebben. Vannacht is de temperatuur gezakt naar een graad of 17, dus we hebben weer lekker kunnen slapen. Na het ontbijt de rugzak maar weer eens reisklaar gemaakt. Camera, platte grond van de stad en dan bij de receptie van de camping buskaartjes aanschaffen. De bus vertrekt vlak bij de camping. We krijgen nog even uitleg waar we precies moeten zijn en waar we het beste kunnen uitstappen.

Net als in Nederland, hebben de bussen hier vertraging. Bijna 10 minuten te laat komt de bus aan. Wel is het druk. De bus zit al behoorlijk vol en er stappen bijna 20 campinggasten in. Dus allemaal staan. Na een kleine 20 minuten rijdt de chauffeur door allemaal wel heel smalle straatjes door het centrum. Jammer is dat de haltes in de bus niet worden aangegeven. Met een beetje gokken stappen we op de juiste halte uit.

Wat wel leuk is, is dat we direct de wekelijkse markt op kunnen lopen. Wel even iets anders dan dat we gewend zijn. Super veel kramen, maar vooral alleen maar kleding en textiel. Nog wel een paar kramen met planten en bloemen, een beetje schoenen, maar de groente- en fruitkramen hebben we niet gezien. Het was er wel mega druk.

Na het rondje markt zoeken we de weg naar het centrum. Met behulp van de platte grond is dat geen probleem. Wat vooral opvalt, zijn de vele groepen toeristen die onder begeleiding van een gids door de stad lopen. Wij willen ook wel graag wat bekijken, maar bij alle bezienswaardigheden is het vreselijk druk, staan er lange rijen voor de entree. We besluiten om alleen maar lekker door het oude centrum te wandelen en ons vooral te vermaken met alles wat we voorbij zien lopen. Ook kijken we wel rond bij de diverse belangrijke gebouwen, maar gaan niet naar binnen.

We kijken wel uitgebreid rond bij het Piazza del Campo, een plein waar jaarlijks 2 x een paardenrace plaatsvindt. Het gaat dan om de zogenaamde Palio, een race op paarden tussen de 17 verschillende wijken van de stad. Per race mogen er maar 10 staddelen deelnemen. Ook zijn er allerlei rituelen en festiviteiten aan verbonden. Die gaan we hier niet beschrijven. Die moet je maar even opzoeken op het internet. Er staat dan heel veel op het spel. Een deel van het plein wordt dan bedekt met zand en de ruiters moeten dan 3 rondjes rijden over dit plein. Een gevaarlijke race, waar alles is toegestaan en waar de ruiters rijden zonder zadel.

Af en toe zoeken we even een plekje op om te zitten en de omgeving een beetje te verkennen. Daarnaast vooral mensen kijken. Een leukere bezigheid is er bijna niet. Je lekker verbazen hoe mensen zich gedragen, hoe ze gekleed zijn. In de smalle straatjes wisselen de kleding winkels, luxe delicatesse zaken en souvenir shops elkaar af.

We lunchen in een chique restaurant. Oké, de prijzen zijn er ook naar, maar we zijn tenslotte op vakantie en hebben het naar onze zin. Nog een poosje ronddwalen door het centrum en dan de bus weer opzoeken. Na een kleine 20 minuten staan we weer terug op de camping. Was deze vanmorgen behoorlijk leeggelopen, staat hij nu weer bijna geheel gevuld. Wij hangen even lekker onderuit, lezen wat, drinken een glaasje en dan is het tijd om het avondeten klaar te gaan maken. En wat eet je dan? Wij kiezen voor iets Thais. Een beetje van Knorr en een beetje van jezelf. We koken buiten. Gaat prima. Dan na het eten nog even afwassen en plannen maken voor morgen. Richting Florence en dan ook nog even een camping uitzoeken. We hadden er al eentje als advies gekregen, maar die bleek bij een beetje zoeken op het WWW wat moeilijk bereikbaar (smalle toegangsweg, 16% stijging). Nog even verder zoeken en we hebben er alsnog eentje gevonden valk bij de stad die beter bereikbaar is. Niet zo heel veel kilometers, dus we  hebben alle tijd morgen. Nu nog even een spelletje en dan lekker knorren.

1. Wera:
    9 september 2015
    Super mooie stad Siena. Maar Florence is echt geweldig. De beeldengalerij! Wij zijn er een keer geweest en toen begon het wat te regenen. Met vrienden hebben we daar heel lang (lekker droog) gezeten en gesproken over de beelden! We keken onze ogen uit! Staat Lucca ook op de planning? Onze lievelings'stad'. Je kunt daar heerlijk over de stadsmuur wandelen of fietsen!
    Veel plezier nog!
  2. Henk Stoopendaal:
    10 september 2015
    Inderdaad het kijken naar mensen die langs komen is een Hollandse bezigheid. Als ik alle verslagen nog eens doorlees krijg ik het gevoel dat jullie op meerdere fronten genieten van deze vakantie.
    En dat is heel plezierig, geen negatieve zaken. Ga zo door, ik geniet mee. Tot morgen.