Donau, Neckar, Rhein en Moezel

7 september 2018 - Winningen, Duitsland

vrijdag 7 september 2018

Vanmorgen bijtijds vertrokken. Zonder enige hinder van een ochtendspits zijn we al snel onderweg op de autobahn. De eerste honderd kilometer trappen we al snel weg. Tijd voor een bak en een hapje. We hebben nog niet ontbeten. Hebben in de eerste twee en een halve week regelmatig de Donau gezien, gekruist, gevolgd en gepasseerd, de afgelopen dagen was het de beurt aan de Neckar. Vandaag een aantal keer de Rhein (Rijn) gezien en overgestoken. In de buurt van Worms verlaten we de snelweg en met een beetje zoeken vinden we de route die we willen volgen. Langs de Rhein. Uiteraard vorderen we niet snel maar de route en het uitzicht vergoeden veel. Rijdende weg proberen we nog wat foto’s te maken. Zo ook in de buurt van de Loreley. Het weer speelt positief mee, en dat maakt de route des te aangenamer. Vlak bij Koblenz moeten we de Rhein laten voor wat het is en draaien we de weg af. De navigatie begeleidt ons verder. Gemakkelijk vinden we de camping in Winningen, aan de Moezel. Op een soort eiland tussen de rivier en de jachthaven ligt de camping. Als we aankomen is de receptie niet bezet en mogen we zelf een plekje zoeken. Dat is snel gevonden. Als we zijn geïnstalleerd halen we de fietsen van het rek.

Ondanks de dreigende luchten fietsen we naar het dorpje: wijn is hier het thema en vele wijnhuizen passeren we. veel leven is er niet in de “brouwerij”. Weinig tot geen beweging te zien. Alleen op een tweetal terrassen zitten wat mensen en verder is het uitgestorven. Na een rondje om het dorp te hebben gefietst zien we de “wijntrekker” : de lokale activiteit die bestaat uit een trekker met een kar. Daarin een lange tafel met glaasjes er in en zitbanken aan beide zijden. We gokken dat ieder wijnhuis wordt aangedaan voor een “probe” niet echt iets voor ons: dan maar weer terug naar de camping.

En wat doe je dan? Juist, genieten van de vrijdagmiddag. Een beetje lezen en luieren. Voor het avondeten maken we gebruik van het restaurant op de camping. We eten erg lekker. Om het eten een beetje te laten zakken, maken we een rondje over de camping, die langgerekt is en een heel eiland beslaat. Vele vaste plaatsen beschikken ook over een boot(je). Terug bij de camper begint het vaste avondritueel. Nu maar hopen dat we een beetje verbinding hebben.

1. Henk Stoopendaal:
    8 september 2018
    Hee jongens is dat fietsen een voorkomende activiteit voor jullie in Nederland. Lijkt me een
    prima middel om de omgeving wat beter en intenser te bekijken.

Een foto met de fietsen zou best leuk zijn voor de achterblijvers.

Zo langzamerhand komen jullie wel wat dichter bij huis te zitten of zie ik dat verkeerd.