Eindelijk fietsen

6 september 2018 - Neckargemünd, Duitsland

donderdag 6 september 2018

We slapen niet echt uit, maar wel iets langer dan de afgelopen drie weken gebruikelijk is. Met dit “uitslapen” is onze laatste week is ingegaan. Klein beetje opruimen en dan lekker ontbijten onder de luifel. Wel een beetje fris, maar ook lekker in het zonnetje. Eerst nog een bak koffie. Dan nog ééntje. Wat gaat het weer doen? Snel het WWW raadplegen. Tot halverwege de middag moet het mooi weer worden, met meer dan 25+. Daarna hevige regenval en zwaar onweer. Toch nemen we de gok. De stalen rossen halen we van de fietsendrager af. Beetje extra lucht in de bandjes, rugzak, camera, flesje water. En trappen maar. Heidelberg ligt een kleine negen kilometer verderop en daarop richten we onze pijlen. We vinden de route gemakkelijk. Staat goed aangegeven. Wel vlak langs de doorgaande weg, maar redelijk goed te doen. Hier in Duitsland wordt er veel op de voetpaden gefietst, dus dat doen we dan ook maar.

Het fietsen gaat ook wel lekker zo langs de oevers van de Neckar. Alles loopt naar beneden. En je fietst vanzelf het oude centrum van de stad binnen. Maar dan vanmiddag ook weer terug. Negen kilometer vals plat omhoog. Dus niet. Er gaat ieder uur een boot van Heidelberg naar Neckargemund. We hebben ze gisteren ook langs de camping zien varen. Dus eerst maar kijken of we vast een kaartje kunnen boeken, inclusief voor de fietsen. Geen enkel probleem. De terugweg is dus gegarandeerd, en ook nog op een gemakkelijke manier. We zetten de fietsen vast aan een paaltje vlak bij de aanlegsteiger waar de boot zal vertrekken. Hebben we daar voorlopig ook geen omkijken meer naar.

In het centrum struinen we lekker rond. Hier en daar een winkeltje en. Deze keer alleen maar kijken en niets kopen. Na iets meer dan twee uur rondbanjeren wordt het toch tijd om even te gaan zitten en wat te gaan eten. We belanden bij een Italiaans restaurant. We eten heerlijk en besluiten nog maar even te blijven zitten. Bestellen nog een glaasje. En dan maar mensen kijken. Mooi hobby.

Wanneer de glazen leeg zijn, vervolgen we ons pad door de stad. Via wat achterafstraatjes lopen we richting de kade waar de boot zal vertrekken. We pakken de fietsen en ondertussen komt de boot ook aan. Even wachten tot iedereen van boort is, en dan kunnen alle vertrekkende passagiers aan boord. Elf personen wel totaal, dus het meenemen van de fietsen is geen enkel probleem. Na een uurtje varen, inclusief passage van twee sluizen, varen we langs de camping. Even verderop meren we af. We worden  netjes geholpen met de fietsen aan vaste wal te krijgen. Nog een paar honderd meter trappen en we staan weer achter de camper. Even raken we in gesprek met onze nieuwe buurman. Maar dan loopt de lucht vol, begint het steeds harder te waaien en wordt het dus tijd alles dat wat buiten staat op te ruimen. Als de lucht daadwerkelijk geeft wat het beloofd, dan gaat het nog echt wel een probleem worden. We hebben hier al meer aan de tentstokken gehangen tijdens zo’n bui.

Fietsen terug op het rek. Luifel indraaien, stoelen in de kast en dan maar afwachten. Gelukkig is alles droog opgeruimd. Het beloofde blijft uiteindelijk achterwege. Wel even een bui met behoorlijke druppels, maar niet het beloofd hele slechte weer. Maar ja we zitten toch droog. Voor het eten kijken we maar eens in de koelkast. Het begint tijd te worden dat we de restjes een beetje gaan opmaken. Dat doen we dan ook maar. En dan het gebruikelijke avondritueel. Schrijven, foto’s uitzoeken, plaatsen. Route voor morgen bepalen en dan nog een spelletje.

1. Carla poel:
    7 september 2018
    Heel fijn dat het allemaal weer lukt! Geniet lekker van de laatste week en natuurlijk weet ik al wie de uiteindelijke winnaar van de spelletjes wordt.
    Tor snel xxxx Carla
  2. Henk Stoopendaal:
    9 september 2018
    Voor het eerst de foto's bekeken. Allemachtig wat een mooie exemplaren. Die wil ik nog wel eens zien wanneer jullie weer thuis zijn. Met een uitleg van wat wat is.