donderdag 21 oktober

21 oktober 2010 - Perth, Australië

Woensdag 20 oktober

Eerst maar weer eens een beetje uitslapen. Lukt niet echt. Dus dan maar opstaan en ontbijten. Vandaag hebben we een stadswandeling en het Kingspark op het programma staan. Even kijken op de kaart waar de wandeling begint en eindigt. Het is geen rondje, dus een tactisch gekozen parkeerplaats of garage is bijna een voorwaarde. Vlak bij het station vinden we er eentje. Voor begrippen hier, tot nu toe, niet de goedkoopste, maar oké. We pakken de route op en al snel vinden we het brandweermuseum. Het blijkt de eerste officiële kazerne van WA te zijn. Begin 1900. Van oorsprong een kazerne met paarden, vier deuren, en de gehele stad bedienend. Bij de entree ligt een journaal waaruit blijkt dat de kazerne op 1 januari 1907 in gebruik is genomen. Direct op de eerste dag al een grote scheepsbrand in de haven van Frematle. Zelfs foto’s liggen in de vitrine. Het museum is niet groot. Er staan maar 4 voertuigen maar deze zien er perfect uit en zijn bijna volledig uitgerust met alle materialen. Ook een paar oude uniformen, gereedschappen en daarnaast nog meer leuke curiosa. Op de eerste etage bevindt zich een voorlichtingscentrum. Het gaat over alle vormen van natuurrampen en is bedoeld voor de inwoners en scholieren van de stad. Na een poosje rondgewandeld te hebben, houden we het voor gezien. Vragen nog even naar en souvenirshop of iets dergelijks. Hebben ze nog niet. Sorry jongens, het beloofde gaat dus helaas niet lukken. Nog wel even een foto maken voor deel 2 van de opdracht. Als containerbevelvoerder een foto in een kazerne, en in dit geval nog wel naast een oude Dennis. Ja, de kazerne is niet meer in gebruik, maar toch. Even wat kleinigheden uitwisselen (met een eveneens vrijwillige collega) en dan weer de wandeling oppakken. De wolken beloven niet veel goeds. Er is regen beloofd in de weersvoorspelling. Via de kerk op Victoriaplace naar Haystreet. De eerste druppels vallen. Misschien wel tijd voor een bak koffie. We zitten nog niet binnen of de schuifbakken worden echt geopend. Daarnaast een heel stevige wind. Alle mensen schuilen terwijl wij van onze koffie genieten. Ook hier geldt: beloofd is beloofd. De regen komt echt met bakken naar benden. Gelukkig zijn we voorbereid. De regenjassen bij ons. Even goed kijken naar de wandelroute en dan naar buiten. We hebben besloten de stad maar in te gaan. De route houden we voor gezien. Lekker shoppen, en dat lukt. Dan nog even naar de Perth Mint. Eerst nog even langs de kapper. Na bijna 5 weken heb ik inmiddels toch wel behoorlijk wat haar op de kop staan en het ziet er echt niet meer uit. We lopen een willekeurige kapsalon binnen, je kan werkelijk kiezen uit tientallen, en vragen of ze ook scheren. Ja, dat kan. Een “echte” man wil mijn haar wel doen, maar dan alleen met de tondeuse. Standje nul spreekt hem wel aan. Binnen het kwartier staan we al weer buiten met een bijna kale kop. Het mes durven ze niet aan, maar gelukkig is de grijze bol weer veranderd in een bruine. Dan alsnog op weg naar de Perth Mint. Een fabriekje waar goud wordt gesmolten en juwelen worden gemaakt. Een korte rondleiding geeft een aardig beeld van de werkzaamheden. Ook krijgen we nog even kort uitleg over de medailles van de Olympische spelen van 2000. Deze zijn hier gemaakt. Heb je goud gewonnen, zit er maar 6,5 gram goud in de hele medaille. Maar ja, goud is goud. Auto opzoeken en terug naar de camping. We zitten midden in de spits. Druk hier. Nou, echt niet, bij ons is het gewoon het dagelijkse verkeer met zijn opstoppingen voor de stoplichten. Niets bijzonders dus eigenlijk. Even lezen, beetje niets doen en dan opfrissen. We gaan met Sonja en Rodney uit eten. We hebben ze uitgenodigd en we gaan naar een Italiaans restaurant even verderop. Aan de buitenkant ziet het er echt niet uit. Wanneer het niet was aanbevolen hadden we er echt voorbij gereden. Binnen blijkt het gewoon een oud woonhuis te zijn en staan er in de diverse kamertjes gewoon tafels en stoelen. De chef komt ook nog even langs. Vertelt een paar moppen en gaat weer terug achter de kachel. Het eten smaakt uitstekend. We krijgen nog een tweetal leuke cadeautjes van de familie, zodat we ze niet meer vergeten. Nou, dat hadden we zonder de cadeautjes ook niet gedaan. We brengen ze terug naar huis en spreken af voor zaterdag in de loop van de middag. Onze laatste uurtjes Down Under. Grady gaat vroeg naar bed en ik rommel nog een beetje op internet. Morgen alsnog naar Kingspark, dat hebben we door de regen letterlijk links laten liggen.

Donderdag 21 oktober.

Vandaag echt uitslapen. Voordat we het ontbijt naar binnen hebben gewerkt en alles een beetje aan kant hebben, stappen we pas om 11 uur in de auto. Het park moet grandioos zijn, vooral de Botanic Garden. In ieder geval, dat heeft Sonja gezegd. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat alle gidsen en boekjes dat ook zeggen en ze hebben gelijk. Na 2 keer verkeerd te zijn gereden vinden we de juiste parkeerplaats. Even naar de info voor de juiste wandeling. Bakje koffie en starten maar. Achteraf kunnen we niet anders zeggen dan dat het echt klopt, grandioos. We hebben weliswaar niet de gehele route gelopen, maar het deel dat we wel hebben gedaan, ongeveer drie kwart, was al heel erg mooi. Per regio van het land de bomen, struiken en planten bij elkaar gezet in heel mooi verzorgde perken. Hapje eten voor de wat verlaatte lunch en dan terug naar de camping. Nee toch niet. Nog even langs het grote winkelcentrum van Belmont. Zijn we 4 weken geleden niet aan toe gekomen. Gezien onze ervaringen met winkelcentra van de afgelopen weken verwachten we er niet al te veel van. Ten onrechte blijkt. Een heel mooi centrum met tientallen winkels, volledig overdekt (tegen de hitte) en volop keus. Dan alsnog terug naar ons chalet. Lezen, luieren en dan eten. Zo langzamerhand maar de restjes op gaan maken. We kunnen tenslotte niets meenemen naar huis. Beter gezegd: we willen geen eten en drinken meenemen terug naar huis. Wat overblijft laten we zaterdag achter bij Sonja. Zoals de plannen er nu uitzien gaan we morgen naar een wildlifepark, hier vlakbij. Zal wel afhangen van het weer. Er is wel weer mooi weer beloofd. Afwachten dus maar.

1. Henk en Lia:
    21 oktober 2010
    Het lijkt er op dat alle bezienswaardigherden eigenlijk redelijk vlakbij zijn. Is dat zo of moeten jullie toch wel een flink eindje rijden. Kinnen jullie en wil je dat ook vergelijkingen trekken met situaties bij ons in Nederland.
    Zoals bijvoorbeeld de supermarkten?
    Horen we wel als jullie weer terugzijn.
    Behoud het goede.
    Pa en Moes.