De eerste souvenirs zijn al aangeschaft

17 september 2013 - Singapore, Singapore

Dinsdag 17 september 2013

Nadat we de kamer die van ons hebben gemaakt, nemen we lekker een verfrissende douche. Pakken de tassen een beetje uit en zorgen dat onze rugzak de dagelijkse dingen bevat. Deze rugzak gaat overal mee naar toe. Reisgidsen erin, camera erbij, paspoorten niet vergeten en natuurlijk een grote fles water. Deze tas zal de komende week hopelijk alle avonturen mee gaan maken. Grady doet voor een uurtje haar ogen toe en Danny gaat lekker een beetje `klooien` op het WWW en daarna even lezen.

Het hotel waarin we verblijven, het Grand Pacific, heeft aan de buitenkant een heel luxe uitstraling, waarschijnlijk door het vele marmer. De binnenkant ziet er netjes uit, alhoewel het op ons een beetje gedateerd overkomt. De kamer is overigens van alle gemakken voorzien. Na het ontbijt nog even de rugzak oppakken en dan gaan we richting circuit, kijken wat we allemaal kunnen gaan zien. We lopen al snel langs een officiële F1-fanshop. Kun je uiteraard niet aan voorbij. Scoor ik best wel een leuk shirt voor een redelijke prijs. Nee geen teamshirt, maar een shirt van de GP van Singapore. We lopen langs een behoorlijk deel van het circuit. Het is bijna niet voor te stellen dat waar nu nog duizenden  auto’s, taxi’s, vrachtwagens en bussen rijden, dat daar komend weekend de bolides over diezelfde weg voorbij scheuren. We weten uiteindelijk tot vlak bij de paddock te komen, maar daar houdt het toch echt op. Verder komen we niet.

Via een paar shopping centers lopen we terug naar het hotel. Totaal doorgezweten zoeken we de kamer op en gaan ons eerst even een beetje opfrissen, dan even een beetje slapen. Tenslotte zijn we al meer dan 24 uur uit de veren. (nog even toelichten, hier zijn we 6 uur verder in de tijd, dus bij ons twaalf uur maandagmiddag, bij jullie 6 uur wekkertijd) ’s middags niet veel meer gedaan. Nog even de dag van morgen voorbereiden. Hoeven we niet veel aan te doen. We hangen de echte toerist uit en gaan met excursie. Dan maar vast een beetje op een rijtje zetten welke tips we allemaal hebben meegekregen voor de volgende weken. Ook leuk om te doen. We nemen een glaasje aan de bar en eten dan maar in het hotel. Lekker romantisch genieten onder fel wit licht uit tientallen lampen. Het smaakt uitstekend. Zo rond negen uur (nog een keertje dan, dus maandagmiddag 3 uur in NL) gaan we toch maar ons mandje opzoeken. Na iets meer dan twee uur ronken en snurken, wordt Danny wakker en besluit na een poosje draaien en keren toch maar het bed uit te stappen. Even buiten kijken en dan weer verder tukken. Buiten is het nog steeds warm. Honderden taxi’s en tientallen bussen rijden nog steeds af en aan. Hoezo een economie die nooit stilstaat?

Uiteindelijk gaan we even na half acht beginnen aan het ontbijt. We worden straks om half negen opgehaald voor de excursie. De gids zit ons al in de lobby op te wachten. Nog vier anderen sluiten aan en we stappen als eerste in de bus. Hier en daar nog wat mensen ophalen en met 18 mensen in de bus, is de groep compleet. Best wel benieuwd wat we allemaal gaan zien.

Eerst naar een Chinese tempel. Thian Hock Keng. Er huizen hier diverse goden, waaronder die voor de zeevarenden en de moeder van de vergiffenis. Binnen mogen we niet fotograferen, en daar houden we ons dan maar aan. Snel weer in de bus en op weg naar de enige heuvel die Singapore rijk is, Mount Faber. We hebben en behoorlijk mooi uitzicht over een deel van de stad en de haven. Hier staat ook het beeld van een leeuw, die is opgenomen in het logo van Singapore. In de bus hebben we er een heel verhaal over gehoord, maar dat gaat te ver om hier helemaal uit de doeken te doen. Heeft in ieder geval iets te maken met de geschiedenis en de ontdekker van Singapore.

Daarna het commerciële deel van de tour. We gaan op bezoek in een fabriek waar ze van alles maken van edelstenen. Even rondkijken en natuurlijk niets kopen. Wat ons hier vooral erg opviel, zijn de arbeidsomstandigheden. Het gaat hier echt allemaal om handwerk. De mensen zitten met 2 aan een machine, letterlijk schouder aan schouder, op een veredelde keukenstoel, met slecht licht (zelf gemaakte lampjes in een oud conserven blikje)en zonder enige vorm van bescherming hele dagen stenen te slijpen. Nog een niet ontgonnen markt voor de vakbonden. Dan als voorlaatste etappe naar de orchideeëntuin, National Orchid Garden. Volgens de gids een tuin met meer dan 1000 soorten orchideeën en meer dan 2000 hybriden (planten die leven op andere bomen, planten en struiken). Jammer dat we maar 20 minuten de tijd krijgen om deze tuin te bekijken. Er staan fantastische bloemen en we weten toch nog wel snel even wat plaatjes te schieten. Terug de bus in, inmiddels 2 medereizigers kwijt geraakt, maar de bus vertrekt gewoon.

Op weg naar één van de vele wijken in de stad, Little India. Hier nemen we afscheid van de groep. We willen meer tijd besteden en even lekker door de wijk banjeren. Het ruikt er heerlijk. Geur van vlees, fruit en kruiden komen uit alle hoeken. Met een beetje puzzelen weten we de terugweg naar het hotel te vinden. Het is al wat verder in de middag als we de koelte van de kamer opzoeken. Lekker opfrissen en vast een beetje plannen maken voor morgen. We moeten wel een beetje rekening houden met de tijd, want om kwart over vijf in de middag staat de taxi klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Aan het begin van de vond drinken we wederom eerst een glaasje in de bar voor we aan tafel gaan. We eten weer heerlijk en sluiten af met een lekker bakje koffie. Terug naar de kamer en de plannen voor morgen afronden. Ook even nadenken over het inpakken van de tassen. Wat stoppen we waar en wat moet onder handbereik blijven. Danny gaat nog even naar buiten en gaat vooral mensen kijken. Toch eigenlijk nog steeds een van de leukste dingen, vindt hij. Zittend op een bankje voor het hotel, trekt er van alles aan hem voorbij. Zakenlui met koffers en tassen of ze hun hele kanoor meenemen, studenten, smoorverliefde stelletjes, allerlei nationaliteiten. Gewoon genieten dus. Daarna nog even wat lezen en dan slapen. Uitslapen.

1. Bianca Kroon:
    17 september 2013
    Leuk om te lezen Danny en Grady, vooral omdat manlief op dit moment voor zaken ook in Singapore verblijft. Kreeg afgelopen weekend ook van die mooie orchidee foto's doorgestuurd.
    Veel plezier nog met jullie verdere reis, goede vlucht naar jullie eindbestemming. Ik ga jullie reis zeker volgen!!

Groetjes uit Barendrecht,
    Bianca Kroon
  2. Frank:
    17 september 2013
    Lekker genieten zo te lezen. Hoe is de Porsche-dichtheid daar?
  3. Carla vonk:
    18 september 2013
    Jammer zo kort in de mooie tuin, even overal langs gerend dus.
    Maar wel een mooie indruk gekregen van Singapore .
    En wij maar denken dat Rotterdam druk is.
    Goede reis naar Sydney!
    Xxx
  4. Tiny poel:
    18 september 2013
    jullie verslag weer gelezen het is weer de moeite waard ,goede reis verder tot het volgende verslag