Bijna einde van deel 2 van de reis

4 maart 2017 - Hobart, Australië

zaterdag 4 maart 2017

Vandaag een keertje een rustige start. We staan op een camping vlak bij Hobart en we willen naar de stad. Slechts een ritje van een kilometer of vijftien. Er is in het oude havenkwartier een grote regionale markt. Gisterenavond bij het afwassen in de campingkeuken een uitgebreide discussie gehad met een wat ouder Duits echtpaar. Het parkeren zal wel een groot probleem zijn volgens hen. Zij wil al om 6 uur naar de stad om zeker te zijn dat ze ergens kunnen parkeren. Wij zien die problemen niet. Volgens het kaartje dat we hebben gevonden in een stadsgids is meer dan voldoende parkeergelegenheid. En dat blijkt. Als we even na 10 uur de stad inrijden kunnen we prima parkeren op een oud haventerrein dat is omgebouwd tot parkeerplaats. Oké, je moet betalen, maar 5 dollar voor de hele dag, op loopafstand van alles, dan mag je toch niet klagen en dat doen we dan ook niet.

Vanaf de parkeerplaats, lopen we via de jachthaven en staan we zo op de markt. Eerst nog even wat oude auto’s bekijken. Staan op een grasveldje vlak voor de markt. Dan alsnog de markt op. Het is er gezellig druk. Lekker rondneuzen, maar zoals echte Hollanders betaamd: kijken maar niet kopen. Is niet helemaal waar, maar meer dan 10 dollar geven we niet uit. Inderdaad zijn er heel veel regionale producten te koop. Erg leuk om even te hebben gezien.

We verlaten de markt en lopen door het centrum in. Leuke winkeltjes, shoppingmalls, heel veel eet- en drinkgelegenheden. We lopen ook nog even langs het ziekenhuis. Niet dat er wat aan de hand is of iemand willen bezoeken, maar om te proberen één van de spuiten (leeg, dus gebruikt) af te geven, zodat we die niet bij ons hoeven te houden. Zonder een enkel probleem neemt de receptioniste de spuit in ontvangst. Is hier blijkbaar heel gebruikelijk. Wij zijn de spuit in ieder geval kwijt.

De magen beginnen wel een beetje te knorren. We lopen terug richting de haven en vinden een chinees restaurant. We eten er heerlijk en met een volle maag gaan we weer verder. We zijn net naar buiten gegaan als we een hele mooie trike zien rijden. Hij stopt even verderop op een parkeerplaats. Staat er ook nog een bordje bij dat je samen een “funny ride” door de stad kan maken. Uiteraard wel tegen betaling, maar we doen het wel. We moeten even op onze beurt wachten en dan mogen we. Ja, Grady gaat op de motor. Wie had dat kunnen bedenken. De bestuurder, Dave, maakt er een leuk ritje van en laat wat bijzondere gebouwen van het oude havenkwartier zien. Hier en daar een grapje. Een keertje proberen bij het wegrijden het asfalt op te krullen. Een remmentest. Met bijna piepende banden door een bocht. Een kwartiertje later zijn we weer bij het beginpunt. Was echt heel leuk om te doen.

De middag loopt op zijn eind en we zoeken de camper weer op. Iets meer dan 20 minuten later draaien we de camping weer op. Onze laatste nacht op Tasmanië. Morgen wel bijtijds opstaan en de tassen inpakken. Richting luchthaven, camper inleveren en dan wachten tot het vliegtuig ons weer in Melbourne op de grond zet, zodat we aan deel drie van onze reis kunnen gaan beginnen. 18 dagen zuidoost Australië.

1. Henk Stoopendaal:
    4 maart 2017
    wat zijn jullie toch in een heel ander deel van de wereld aan het rondneuzen.
    Steeds weer verrassende verhalen.
    En de foto's geven dt ook heel duidelijk weer.
    Prima.